Spring til indhold

Bliv klar til producentansvaret for emballageaffald

27. november 2023

Fra 1. juli 2025 bliver alle danske virksomheder, der importerer eller påfylder emballage, økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald. Og allerede i begyndelsen af 2024 skal virksomhederne registrere sig og indrapportere forventede emballagemængder. Det er en stor opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

Fødevarer. Tekstiler. Byggematerialer. Elektronik. Emballage bruges til stort set samtlige produkter, som virksomheder køber, sælger eller har med at gøre. Nogle gange helt uden at blive ænset. Men det skal laves om, fastslår et EUdirektiv, og fra 1. juli 2025 bliver producentansvaret for emballageaffald indført i Danmark som et af de sidste lande i unionen.

”Konkret betyder det, at danske virksomheder bliver økonomisk ansvarlige for den emballage, de markedsfører. Det er en stor opgave, der blandt andet kræver fuld indsigt i virksomhedens brug af emballage,” siger Andreas Hastrup Clemmensen, chefkonsulent for klima, energi og miljø i Dansk Erhverv.

Heldigvis er der hjælp at hente, og Andreas Hastrup Clemmensen giver her sine fem bedste råd til virksomheder, der bliver omfattet af producentansvaret. For der er al grund til at komme på forkant med de kommende regler allerede nu.

1. Er du omfattet?
Producentansvaret pålægges op mod 41.000 danske virksomheder. Alle virksomheder, der sætter produkter med emballage på markedet, er omfattet af producentansvaret. Den aktør, der først sætter et emballeret produkt på markedet, har størst indflydelse på designet af emballagen Derfor vil ansvaret ofte tilfalde den virksomhed, som køber og benytter emballagen til sine produkter.

”Når man siger producent, så er der mange, der forestiller sig dem, der fremstiller emballagerne, men man skal i stedet tænke på den, der bringer noget til det danske marked, eller påfylder en emballage. Man bliver for eksempel ansvarlig for alle de emballager, der importeres til Danmark, eller hvis man som e-handelsbutik sender en pakke til en kunde,” siger Andreas Hastrup Clemmensen.

2. Vælg en kollektivordning
Producentansvaret kan løftes individuelt eller kollektivt. Dansk Erhverv anbefaler at tilmelde sig kollektivordningen VANA, som Dansk Erhverv har oprettet sammen med Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri og DagSam. VANA sikrer, at alle, der bliver ramt af producentansvaret, lever op til deres forpligtelser.

”Det kan være en fordel at melde sig ind i VANA allerede nu og få hjælp til forberedelserne gennem blandt andet guides og webinarer. Og når producentansvaret træder i kraft, kan VANA hjælpe virksomhederne konkret med at leve op de nye forpligtelser,” siger Andreas Hastrup Clemmensen. VANA forventes at blive den største aktør på markedet.

3. Få overblik
Ud over at melde sig ind i en kollektivordning som VANA er det helt afgørende, at de omfattede virksomheder hurtigst muligt får overblik over den emballage, de bruger. Det gælder både emballagens vægt, materiale, sammensætning, og om den er målrettet erhverv eller privatforbrugere.

”Virksomheder skal vide meget mere om deres emballager i fremtiden, så det er smart at begynde at kigge på, hvad man markedsfører i dag og dermed forberede sig bedst muligt. Man skal både vide noget om vægten, og hvordan emballagen er designet,” siger Andreas Hastrup Clemmensen og fortsætter: ”Hvis du er i tvivl om, hvordan emballagen er sammensat og skal indberettes, bør du gå i dialog med leverandøren for derigennem at få kortlagt mængde og type af emballage.”

4. Meld dig som producent
Allerede fra 2024 bliver det lovpligtigt for virksomheder at registrere sig i Dansk Producentansvar (DPA), som administrerer emballage og visse produkter af engangsplast. Samtidig skal virksomheder rapportere deres forventede markedsførte emballagemængder for 2024 fordelt på fraktioner, og hvorvidt emballagen er markedsført til erhverv eller husholdninger.

”I 2024 er det første gang, virksomhederne skal indrapportere mængden af deres emballage fordelt på materialer. Derefter skal de rapportere løbende,” siger Andreas Hastrup Clemmensen. I et offentligt register bliver det muligt at se, hvilke virksomheder der har registreret sig hos DPA.

5. Reducer mængden og design emballagen miljøvenligt
Formålet med producentansvaret for emballage er at reducere mængden af emballageaffald, og sikre at langt mere emballage fremover bliver genbrugt eller genanvendt. Det sker efter en række tekniske kriterier i et såkaldt miljøgradueret gebyr, hvor det miljøvenlige design slipper billigst. Derfor får virksomhederne nu et skærpet økonomisk incitament til at reducere deres brug af materialer og designe mere genanvendeligt materiale.

”I begyndelsen bliver det dyrere for mange virksomheder, at de nu skal betale for håndteringen af emballageaffaldet efter en miljøgraduering. Til gengæld kan virksomhederne spare penge og hjælpe miljøet ved at bruge genbrugelig eller genanvendelig emballage,” siger Andreas Hastrup Clemmensen.

Det udvidede producentansvar
  • Det udvidede producentansvar er en del af EU’s mål om at nedbringe mængden af affald og sikre øget genanvendelse af særligt emballageaffald i de kommende år.
  • Princippet i det udvidede producentansvar er, at producenten skal betale for de emballager som de markedsfører, baseret på en miljøgraduering – det vil sige, at det bliver dyrere, hvis emballagerne er svære at genanvende. Genbrugsemballager slipper med at betale én gang.
  • Alle EU-lande skal indfri obligatoriske mål for genanvendelse af emballager i henholdsvis 2025 og 2030, hvor producentansvaret er et af hovedelementerne.

Om VANA

VANA er stiftet og bakkes op af Danmarks største branche- og erhvervsorganisationer, hvis medlemmer tæller ca. 80% af de virksomheder, der bliver omfattet af producentansvaret på emballage, og dækker alle brancher. Landbrug & Fødevarer, DagSam, Dansk Erhverv og Dansk Industri stiftede VANA i 2021 for at hjælpe danske virksomheder med at løfte det udvidede producentansvar miljørigtigt, administrativt enkelt og omkostningseffektivt.

Læs mere om producentansvar for emballage

Nyhed

Video på 1 minut: Se, om udvidet producentansvar gælder din virksomhed

Udvidet producentansvar betyder, at virksomheden, der sætter et produkt på markedet, bliver ansvarlig for affaldshåndteringen, når produktet bliver til affald. Se en 1-minuts video og lær, hvad udvidet producentansvar betyder, og om kravene gælder for jer.

Nyhed

Engangs- eller genbrugsmateriale? Din emballage afgør, hvornår og hvordan du skal leve op til reglerne for producentansvaret

1. oktober 2025 træder producentansvaret på emballage i kraft. Allerede nu er der krav til, at producenter skal registreres, men reglerne er forskellige afhængigt af, om I har genbrugs- eller engangsemballage. Få styr på typerne af emballage og reglerne her.

Nyhed

Endelig er den her: Bekendtgørelse afslører hvilke emballager, der bliver billigst i producentansvaret

Miljøministeriet har nu sendt anden del af bekendtgørelsen om udvidet producentansvar for emballage i høring. I høringsudkastet præsenteres flere konkrete regler, som vil være afgørende i implementeringen af det udvidede producentansvar. Her fremhæver vi tre væsentlige punkter fra den nye bekendtgørelse, som vi mener, at I bør være særligt opmærksomme på.

Nyhed

Erhvervsorganisationer: Regningen for ‘producentansvar for emballage’ risikerer at løbe løbsk

Dansk Erhverv rejser kritik af nyt lovforslag, der ikke matcher den tidligere politiske aftale om udvidet producentansvar. Virksomheder risikerer som følge af nye krav at ende med en regning på mere end de oprindeligt estimerede 2,3 mia. kr.

Nyhed

Fristen er 31. august: Har du husket at indberette forventede emballagemængder?

Er du en af de godt 40.000 virksomheder, der bliver omfattet af det udvidede producentansvar, skal du meget snart i gang med at registrere dit forventede forbrug af emballage for resten af 2024. Det får du hjælp til her.

Nyhed

Nu ændres producentdefinition for producentansvar på emballage: Se hvordan, din virksomhed bliver omfattet

Virksomheder, der sætter emballage eller påfyldt emballage på det danske marked, skal senest 31. august i år være registeret. Miljøministeriet har ændret definition for hvilke virksomheder, der skal registreres. Læs med her, og blive klogere på de nye definitioner.

Nyhed

Nu får 41.000 danske virksomheder et større ansvar for deres emballage: Se her, om din virksomhed er omfattet

Udvidet producentansvar for emballage træder i 2025 i kraft i Danmark, men allerede nu skal virksomhederne registreres. Virksomhederne har selv pligt til at holde sig orienteret om reglerne. For at hjælpe vejleder Miljøstyrelsen nu om, hvilke virksomheder der er omfattet.

Nyhed

Få overblikket: Her er de vigtigste punkter i den nye bekendtgørelse om udvidet producentansvar på emballage

Dansk Erhvervs emballageeksperter har tygget den nye bekendtgørelse om udvidet producentansvar på emballage igennem og giver dig her de vigtigste punkter. Du bliver blandt andet klogere på, hvem der har ansvaret.

Bliv klar til producentansvaret for emballageaffald

Fra 1. juli 2025 bliver alle danske virksomheder, der importerer eller påfylder emballage, økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald. Og allerede i begyndelsen af 2024 skal virksomhederne registrere sig og indrapportere forventede emballagemængder. Det er en stor opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

Nyhed

Rammer det nye producentansvar for emballage dig? Ny producentdefinition og frist for registrering er i høring

Fra juli 2025 bliver producenten ansvarlig for affaldshåndtering af deres emballage, når det bliver til affald. Producenten skal i denne henseende forstås bredt, og kan være fabrikanten, importøren eller distributøren. Miljøministeriet har sendt ny producentdefinition i høring.

Fik du læst?

Adm. direktør i BL: "Vi ser os selv som en platform for udvikling af velfærdssamfundet 2.0"

Bent Madsen er en sværvægter i det danske velfærdssamfund. Som øverste leder i BL - Danmarks Almene Boliger repræsenterer han en million beboere. Og han er fuldt bevidst om, at den almene boligsektor spiller en afgørende rolle i udviklingen af velfærdssamfundet version 2.0.

Vilde planer: Mød ZOOs nye adm. direktør Pernille Mehl

Tre uger efter, Pernille Mehl overtog posten som adm. direktør for København ZOO, blev Dansk Erhverv Magasinet som de første inviteret ind i maskinrummet for København ZOOs nye strategi. Her hersker ordentlighed, klar formidling og magiske giraffødsler.

Når danske virksomheder udvider i udlandet, bliver Danmark rigere

Danske virksomheders succes i udlandet er med til at øge velstanden herhjemme. Derfor skal vi skabe gode rammer for de virksomheder, der fastholder deres base i Danmark, men samtidig afsøger nye markeder og udvider deres forretning uden for landets grænser.

Jorden rundt med JYSK: Mød den nytiltrådte direktør Rami Jensen

Er JYSK et land på verdenskortet? Man kunne fristes til at tro det. Lige siden Lars Larsen i 1984 slog dørene op til den første JYSK-butik i Tyskland, har virksomheden haft travlt med at åbne butikker og webshops i stort set hele verden. Den tilgang har den nytiltrådte direktør, Rami Jensen, ingen planer om at ændre. Tværtimod.

Antallet af danske butikker i udlandet slår rekord

Antallet at danske butikker i udlandet har aldrig været større. Vi har spurgt en ekspert, hvad det skyldes og bedt eksportsucceserne Søstrene Grene og Flügger Farver om gode råd.

TÆT PÅ: Børsen er under forandring

Den ikoniske bygning med det karakteristiske, snoede dragespir er hovedkontor for Dansk Erhvervs godt 400 medarbejdere. Dansk Erhverv ejer bygningen og har nu sat gang i en omfattende restaurering.

Nyhed

Ældreminister Mette Kierkgaard: ”Man kan nærmest ikke se de ældre for bare regler”

Ældreminister Mette Kierkgaard står i spidsen for regeringens omfattende frisættelse af ældreområdet. Hun mener, at ældreplejen i langt højere grad skal have fokus på borgerens frie valg, og at der skal være fair og lige konkurrence mellem offentlige og private leverandører.

MED: Faglighed, integritet og forsvarsindustri

Det er en kompleks opgave at være bindeled mellem udenlandske virksomheder og Forsvaret. Ikke desto mindre er det præcis, hvad Military Equipment Denmark gør bedst. For det kræver erfaring, netværk og de rigtige kompetencer at vinde Forsvarets udbud.

Ordrebøgerne er fulde, men arbejdskraften mangler

De danske rejsebureauer er tilbage med fulde ordrebøger, men de mangler kvalificeret arbejdskraft. Løsningen er blandt andet at ansætte flere udenlandske kollegaer, mener Jakob Hahn, branchedirektør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Bliv klar til producentansvaret for emballageaffald

Fra 1. juli 2025 bliver alle danske virksomheder, der importerer eller påfylder emballage, økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald. Og allerede i begyndelsen af 2024 skal virksomhederne registrere sig og indrapportere forventede emballagemængder. Det er en stor opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

ESG-krav er fulde af forretningsmuligheder

Alle virksomheder - særligt SMV’erne - bør allerede nu forholde sig til de kommende regler for bæredygtighedsrapportering. Arbejdet er komplekst, men byder også på store forretningsmuligheder, lyder det fra Dansk Erhvervs CSR-chef, Ellen Marie Friis Johansen, som her giver tre gode råd til at komme godt i gang.

Personalejuridisk brevkasse: Har dine medarbejdere ferie til gode? Så skal du huske dette

I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om udbetaling og/eller overførsel af ikke afholdte feriedage.

Influencermarketing: Få styr reglerne her

Det kan give stor værdi at arbejde sammen med influencere, men hvis du ikke har styr på markedsføringsreglerne, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Heldigvis er der hjælp at hente.

Hele Europa skal gå i danske julesweatre

I næsten hele Europa bliver julen ekstra sjov og hyggelig med tøj fra danske Jule-Sweaters. Men hvordan driver man en juleforretning året rundt? Ifølge medstifter og marketingchef Christoffer Sloth kræver det vedholdenhed, data og rendyrket jule-humor.

Kontakt

Miljø

Andreas Hastrup Clemmensen

Fagchef for Cirkulære materialer, produkter og emballager