Spring til indhold

Influencermarketing: Få styr reglerne her

27. november 2023

Det kan give stor værdi at arbejde sammen med influencere, men hvis du ikke har styr på markedsføringsreglerne, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Heldigvis er der hjælp at hente.

Få brancher har haft så voldsomt vokseværk som influencer-branchen de seneste år. Den populære marketingmetode, hvor influencers på sociale medier reklamerer for et produkt eller en virksomhed, er på kort tid gået fra at være en fræk, ny marketinglillebror til en milliardindustri, som ifølge EU når en global værdi på knap 20 milliarder euro i år. Men branchen har også været omdiskuteret og kritiseret for, at virksomheder og influencere bruger metoden til at lave skjult reklame, fordi influencerne ikke altid får fortalt deres følgere, at de bliver betalt for at reklamere for et produkt eller en virksomhed.

Skærpet kontrol
Den udfordring kaster EU-Kommissionen sig nu over. Kommissionen meldte i oktober ud, at den vil holde et ekstra skarpt øje med de sociale medier for at kontrollere, om influencerne nu også får varedeklareret deres indhold, når de bliver betalt af virksomhederne. Hvis problemet vurderes at være stort, vil Kommissionen muligvis lave ny lovgivning på området. I Danmark har Forbrugerombudsmanden i flere år haft et stort fokus på influencermarketing, og det kræver kun en hurtig søgning på Forbrugerombudsmandens hjemmeside for at finde de første mange sager om bøder til influencers for vildledende markedsføring.

Sådan undgår du bøderne
Med den skærpede kontrol fra EU, det fortsatte fokus fra Forbrugerombudsmanden og den forhøjede bødetakst for vildledende markedsføring, der blev indført 1. januar 2022, er der som virksomhed al mulig grund til at sikre sig, at de influencers, man samarbejder med, overholder reglerne. Det er der heldigvis god mulighed for at få hjælp til. Europa-Kommissionen har lanceret en såkaldt Influencer Legal Hub, hvor influencere og indholdsproducenter kan finde oplysninger om relevant EU-lovgivning og få hjælp til at overholde reglerne.

Forbrugerombudsmanden har også udgivet en guide med gode råd til, hvordan man overholder reglerne. Og endelig har Dansk Erhverv i samarbejde med Kreativitet & Kommunikation udarbejdet standardkontrakter, der kan anvendes, når virksomheden eller virksomhedens bureau indgår aftaler med influencere. Standardkontrakterne er til fri afbenyttelse for Dansk Erhvervs medlemmer og kan findes her: Skabelon til influenceraftale

Hvordan er det nu med reglerne?

Få svarene fra Martin Jørgensen, advokat i Dansk Erhverv

Q: Må influenceren selv bestemme, hvor reklamen angives i for eksempel et opslag?

A: Nej, modtagere af markedsføringen skal kunne se, at der er tale om en reklame, inden de forholder sig til virksomhedens produkt. Derfor skal reklamemarkeringen fremgå i starten af et opslag eller i begyndelsen af en video.

Q: Er der nok, at influencere ”tagger” virksomheden i en omtale og dermed indikerer, at der er tale om reklame?

A: Nej, det skal fremgå mere tydeligt, at der er tale om reklame. Du bør derfor som virksomhed aftale med influenceren, hvordan vedkommende markerer markedsføringen, så du er sikker på, at det bliver gjort i overensstemmelse med markedsføringsreglerne. Det er heller ikke tilstrækkeligt, hvis influenceren skriver ”i samarbejde med” efterfulgt at virksomhedens navn.

Brug tid på kontrakten, når du laver aftaler med influencer og medvirkende

Dansk Erhverv har sammen med Kreativitet & Kommunikation udarbejdet standardkontrakter, der kan anvendes, når virksomheden eller virksomhedens bureau indgår aftaler med medvirkende eller influencere.

Influenceraftale

Kontrakten er til fri afbenyttelse for medlemmer af Dansk Erhverv.

Fik du læst?

Adm. direktør i BL: "Vi ser os selv som en platform for udvikling af velfærdssamfundet 2.0"

Bent Madsen er en sværvægter i det danske velfærdssamfund. Som øverste leder i BL - Danmarks Almene Boliger repræsenterer han en million beboere. Og han er fuldt bevidst om, at den almene boligsektor spiller en afgørende rolle i udviklingen af velfærdssamfundet version 2.0.

Vilde planer: Mød ZOOs nye adm. direktør Pernille Mehl

Tre uger efter, Pernille Mehl overtog posten som adm. direktør for København ZOO, blev Dansk Erhverv Magasinet som de første inviteret ind i maskinrummet for København ZOOs nye strategi. Her hersker ordentlighed, klar formidling og magiske giraffødsler.

Når danske virksomheder udvider i udlandet, bliver Danmark rigere

Danske virksomheders succes i udlandet er med til at øge velstanden herhjemme. Derfor skal vi skabe gode rammer for de virksomheder, der fastholder deres base i Danmark, men samtidig afsøger nye markeder og udvider deres forretning uden for landets grænser.

Jorden rundt med JYSK: Mød den nytiltrådte direktør Rami Jensen

Er JYSK et land på verdenskortet? Man kunne fristes til at tro det. Lige siden Lars Larsen i 1984 slog dørene op til den første JYSK-butik i Tyskland, har virksomheden haft travlt med at åbne butikker og webshops i stort set hele verden. Den tilgang har den nytiltrådte direktør, Rami Jensen, ingen planer om at ændre. Tværtimod.

Antallet af danske butikker i udlandet slår rekord

Antallet at danske butikker i udlandet har aldrig været større. Vi har spurgt en ekspert, hvad det skyldes og bedt eksportsucceserne Søstrene Grene og Flügger Farver om gode råd.

TÆT PÅ: Børsen er under forandring

Den ikoniske bygning med det karakteristiske, snoede dragespir er hovedkontor for Dansk Erhvervs godt 400 medarbejdere. Dansk Erhverv ejer bygningen og har nu sat gang i en omfattende restaurering.

Nyhed

Ældreminister Mette Kierkgaard: ”Man kan nærmest ikke se de ældre for bare regler”

Ældreminister Mette Kierkgaard står i spidsen for regeringens omfattende frisættelse af ældreområdet. Hun mener, at ældreplejen i langt højere grad skal have fokus på borgerens frie valg, og at der skal være fair og lige konkurrence mellem offentlige og private leverandører.

MED: Faglighed, integritet og forsvarsindustri

Det er en kompleks opgave at være bindeled mellem udenlandske virksomheder og Forsvaret. Ikke desto mindre er det præcis, hvad Military Equipment Denmark gør bedst. For det kræver erfaring, netværk og de rigtige kompetencer at vinde Forsvarets udbud.

Ordrebøgerne er fulde, men arbejdskraften mangler

De danske rejsebureauer er tilbage med fulde ordrebøger, men de mangler kvalificeret arbejdskraft. Løsningen er blandt andet at ansætte flere udenlandske kollegaer, mener Jakob Hahn, branchedirektør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Bliv klar til producentansvaret for emballageaffald

Fra 1. juli 2025 bliver alle danske virksomheder, der importerer eller påfylder emballage, økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald. Og allerede i begyndelsen af 2024 skal virksomhederne registrere sig og indrapportere forventede emballagemængder. Det er en stor opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

ESG-krav er fulde af forretningsmuligheder

Alle virksomheder - særligt SMV’erne - bør allerede nu forholde sig til de kommende regler for bæredygtighedsrapportering. Arbejdet er komplekst, men byder også på store forretningsmuligheder, lyder det fra Dansk Erhvervs CSR-chef, Ellen Marie Friis Johansen, som her giver tre gode råd til at komme godt i gang.

Personalejuridisk brevkasse: Har dine medarbejdere ferie til gode? Så skal du huske dette

I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om udbetaling og/eller overførsel af ikke afholdte feriedage.

Influencermarketing: Få styr reglerne her

Det kan give stor værdi at arbejde sammen med influencere, men hvis du ikke har styr på markedsføringsreglerne, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Heldigvis er der hjælp at hente.

Hele Europa skal gå i danske julesweatre

I næsten hele Europa bliver julen ekstra sjov og hyggelig med tøj fra danske Jule-Sweaters. Men hvordan driver man en juleforretning året rundt? Ifølge medstifter og marketingchef Christoffer Sloth kræver det vedholdenhed, data og rendyrket jule-humor.