; ;
Gemt

Digitalisering

Den gode digitale brugeroplevelse er i sig selv vigtig for kommunens borgere og virksomheder. En god, stabil og sikker digitalisering bidrager til at fremme vækst, innovation og bosætning i hele landet.

Den gode digitale brugeroplevelse er i sig selv vigtig for kommunens borgere og virksomheder. En god, stabil og sikker digitalisering bidrager til at fremme vækst, innovation og bosætning i hele landet.

Danskernes dagligdag og arbejdsliv er i dag dybt præget af digitalisering. Borgerne bestiller tider til konsultationer online. De taster oplysninger direkte ind via kommunens hjemmeside i forbindelse med ansøgninger. Eleverne bruger digitale læremidler i skolerne. Mange er begyndt at ordne indkøb digitalt, og hjemmearbejdet bag computeren har taget et tigerspring i mange sektorer under Corona-krisen.

Selvom Danmark er foran, kan oplevelsen nogle steder blive bedre, og der er stadig flere gevinster at høste. Det digitale kompetenceniveau og sikkerhed skal højnes, brugeroplevelsen skal være enkel og forståelig - og mobildækningen og bredbåndsforbindelserne skal fortsat være blandt EUs bedste.

Dansk Erhverv har her en  række konkrete forslag, der kan fremme digitaliseringen og som kan implementeres i alle landets kommuner.

 

Digitalisering

  • 72 pct. af danskerne ønsker at offentlige myndigheder i højere grad deler oplysninger med hinanden.
  • Smart City-løsninger kan skabe 35.200 flere jobs i Danmark i 2025.

  • Datadrevet styring af energiforbruget på kommunale byggemasser kan hente besparelser på 2-16 pct.

Dansk Erhvervs anbefalinger til kommunerne

Indfør teknologiforståelse i folkeskolen

  • Kommunerne skal styrke arbejdet med teknologiforståelse, som en integreret del af skolens obligatoriske fagrække.
  • Kommunerne skal prioritere teknologiforståelse som faglighed, i forbindelse med den løbende efteruddannelse af kommunens lærere.
  • Folkeskolerne skal have adgang til moderne og driftssikker hard- og software.

Skab en bedre brugerrejse i den digitale selvbetjening

  • Kommunens digitale selvbetjening og it-systemer bør have et servicetjek.
  • Kommunens officielle hjemmesider skal være opdaterede, brugervenlige og logisk opbyggede.
  • Det skal være muligt for borgere at danne sig et overblik over kommunens udbud, så de kan vælge den udbyder, som passer dem bedst.

Stabil og sikker adgang til internet og ny teknologi

  • Den kommunale byggesagsbehandling skal gøres mere smidig til udrulning af fiber- og mobilnet.
  • Mobilselskaberne skal have tilladelse til at opstille de nødvendige mobilmaster til at styrke dækning.
  • Bredbåndsselskaberne skal have mulighed for blot at efteranmelde mindre gravearbejde ved tilkobling af husstande til hovedkablerne.
  • Kommunale ejendomme som folkeskoler, biblioteker, rådhuset mv. skal udstyres med godt og sikkert it-udstyr.

Indfør Smart City-løsninger

  • Der skal kommunalt tænkes i datadreven styring og digitale løsninger fra start. Det gælder en lang række services som f.eks.:
    • Monitorering og styring af energiforbrug i kommunens bygninger.
    • Selvregulerende gadebelysning.
    • Telemedicin (online konsultationer, sporing af demente mv.).
    • Klima- og miljøovervågning (oversvømmelse, luftkvalitet mv).
    • Sensorer, som overvåger behov for rydning og saltning af veje.
    • Intelligent affaldsstyring, hvor skaldepanden melder, når den er fuld og klar til tømning.


Læs hele notatet med Dansk Erhvervs anbefalinger til digitalisering i kommunerne nedenfor.

Digitalisering og teknologi

pdf

Download

Hvordan klarer din kommune sig?

I Dansk Erhvervs interaktive kommunekort kan du se hvordan din kommune klarer sig i forhold til de øvrige kommuner på en række parametre med relevans for digitalisering:

Kontakt

Teknologi, Digitalisering & Tele

Poul Noer

Fagchef for digital infrastruktur
Medarbejderprofil