Gemt

Swipe: Danskerne shopper løs på telefonen

16. september 2022

Mobiltelefonen er godt på vej til at slå computeren af pinden som det mest benyttede redskab til e-handel. Med udgangspunkt i E-handelsanalysen forventer Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv, at skiftet sker i år, og det bør overbevise de sidste netbutikker om, at mobilen skal prioriteres.

Log ind og hent hele E-handelsanalysen nederst på siden

”Webshops med en god mobilside? Hit me!”

Det skrev Jonathan Parisi for noget tid siden i et opslag på LinkedIn.

Årsagen var, at en stadig større del af forbrugerne anvender en smartphone, når de besøger netbutikken mackabler.dk, som han er medstifter af.

”Fra 2019 til 2022 er antallet af besøgende, der benytter smartphones, steget med 10 procent, mens transaktioner er stedet med 160 procent. Samtidig har vi hørt, at vores side ikke er mobiloptimeret godt nok, og derfor skal have vi opdateret vores mobile version på Mackabler.”

Mobilen bliver det foretrukne device

Mackkabler.dk er langt fra alene om at opleve, at kunderne skifter computeren ud med mobilen. De sidste mange år er udviklingen gået den vej, og det gjorde den også i første halvår af 2022 ifølge E-handelsanalysen.

Analysen viser, at søgninger på mobilen er steget med 4 procentpoint til 46 procent, mens køb via den allestedsnærværende lommegadget er steget med 6 procentpoint til 41 procent. Dermed ser Dansk Erhvervs forudsigelse fra januar om, at mobilen i 2022 vil være det foretrukne e-handelsredskab, ud til at holde vand, forklarer Carsten Rose Lundberg, fagchef i Digital Handel hos Dansk Erhverv.

”Vi forventer, at skiftet for alvor sker i oktober, men det er faktisk allerede sket i en enkelte måneder. Jeg tror, at når 2022 går på hæld, og vi går ind i 2023, så vil det på månedsbasis være reglen i stedet for undtagelsen, at mobilen slår computeren.”

Mobile first – for alvor

Hos Mackabler.dk forventer Jonathan Parisi også, at udviklingen vil fortsætte, og derfor skal siden have en mobil overhaling, der kan hæve konverteringsraten – og dermed betale sig selv hjem.

”Selvom den er steget de sidste år, så er mobilkonverteringen stadig svagere end på desktop. Det håber og forventer vi, at vi kan ændre, så den bliver bedre end på desktop. I så fald vil det være en rigtig god investering,” siger Jonathan Parisi.

Den vurdering er Carsten Rose Lundberg enig i.

”Der er tal, der tyder på, at konverteringsraten generelt er lavere på mobilen. Derfor er det vigtigt, at butikkerne gør alt, hvad de kan for at hæve den. Det betyder, at netbutikkerne for alvor skal indtænke og prioritere mobilen i deres strategi, for det nytter ikke, at kunderne kommer ind via telefonen, men dropper købet, fordi brugeroplevelsen er dårlig.”  

Vil du have gode tips til mobiloptimering kan du læse mere i denne artikel, hvor Henning Madsen fra InboundCPH hjælper dig med at plukke tre lavthængende frugter

 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent