; ;
Gemt

Forbrugerombudsmanden bør bruge ressourcerne på vejledning frem for politianmeldelser

13. februar 2023

En tredjedel af de adspurgte i ny undersøgelse blandt Dansk Erhvervs medlemmer er tilbageholdende med brug af grønne udsagn i markedsføringen af frygt for anklager om greenwashing. Samtidig er bøderne for overtrædelse af markedsføringsloven sat markant op, så det haster med få opdateret vejledning om grøn markedsføring, lyder det fra adm. Direktør Brian Mikkelsen. 

Dansk Erhverv har i en ny undersøgelse spurgt samtlige medlemmer inden for detail- og engrossektoren til deres lyst til at bruge grønne udsagn i deres markedsføring. Hertil svarer 33% af de adspurgte virksomheder, at de er tilbageholdende af frygt for anklager om greenwashing.

Læs mere i Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse her

Hårdt brug for vejledning
Dansk Erhverv har gennem længere tid peget på, at vejledningen fra myndighederne til danske virksomheder skal opdateres.

”Det står klart for enhver, at det har enorm betydning for den grønne omstilling, at jo hurtigere vi som forbrugere og virksomheder tilvælger og tilbyder grønne produkter og løsninger jo bedre. Myndighederne rasler med sanktionssablen, men vi hører fra vores medlemmer, at den myndighedsvejledning, der skal hjælpe dem med at følge reglerne for grøn markedsføring, er vanskelig at navigere i.  Forbrugerombudsmanden har fået tilføjet ekstra ressourcer målrettet grøn markedsføring, og de penge skal komme erhvervslivet til gavn i form af en øget vejledningsindsats,” siger adm. direktør i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen.

Også svært for forbrugerne
Dansk Erhverv har også spurgt befolkningen, hvordan de forholder sig til klima- og miljøhensyn, når de køber ind. Her svarer 63 pct. af befolkningen, de synes det er ”svært” eller ”meget svært” at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres indkøb. (figur 5.) For 49 pct. af befolkningen opleves dette som en barriere for at købe mere miljø- og klimavenligt (figur 7.)

Læs mere i Dansk Erhvervs befolkningsundersøgelse her

Brug for branchemålrettet indsats
Forbrugerombudsmanden har iværksat en revision af den generelle vejledning om grøn markedsføring, men erhvervslivet har også brug for branchemålrettet vejledning. Dansk Erhverv bidrager meget gerne til løfte både kendskab til reglerne og vejledningsindsatsen i samarbejde med Forbrugerombudsmanden.

Klar til at hjælpe Forbrugerombudsmanden
”Der er simpelthen brug for en detaljeret og konkret vejledning, som virksomhederne kan bruge, når de skal udforme deres markedsføring. Den nuværende vejledning har kun gennemgået mindre justeringer siden 2011. Den grønne dagsorden har rykket sig lysår siden 2011. Derfor duer det ikke bare at true med at hive bødeblokken op af lommen. Vi står klar med medarbejdere og medlemmer, som meget gerne vil hjælpe Forbrugerombudsmanden med opdatering af vejledningsmaterialet, så vi kommer erhvervslivets behov i møde,” siger Brian Mikkelsen.

Dansk Erhverv foreslår: ​ ​ 

  • En opdateret vejledning med tidssvarende og detaljerede eksempler.
  • En udvidelse af Forbrugerombudsmandens forhåndsbeskedordning, så virksomhederne kan få en konkret vurdering af om de ofte meget komplicerede krav til deres dokumentation for påstandene i markedsføringen, er fyldestgørende.
  • Branchespecifikke kvikguides om grøn markedsføring, gerne udarbejdet i samarbejde med relevante brancher og organisationer, herunder Dansk Erhverv 

Mange virksomheder er tilbageholdende med grønne udsagn i markedsføringen

pdf

Download

Miljø og klimahensyn i danskernes indkøb

pdf

Download

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Christine Sinkjær-Rasmussen

Seniorøkonom