Gemt

Travlt år i sigte på den grønne dagsorden

09. januar 2024

Når vi ser i den grønne krystalkugle for 2024, er der en række klima-, energi- og miljøpolitiske elementer, der kommer til at fylde dagsordenen. I Dansk Erhverv ser vi frem til at komme i arbejdstøjet og bidrage med ideer og indspark på den grønne dagsorden i det nye år.

Der bliver nok at se til på den grønne dagsorden i 2024. I år kommer grøn skattereform for landbruget, flere initiativer for hurtigere opsætning af vedvarende energi på land, cirkulær økonomi og biodiversitet samt afholdelse af havvindsudbud og afklaring om finansiering af brintinfrastruktur til at fylde.

Grøn skattereform for landbruget er helt afgørende for Danmarks klimaambitioner

Der er ingen vej udenom. Hvis Danmark skal indfri sine klimamål, skal landbrugets drivhusgasemissioner ned.

Til februar afleverer regeringens ekspertgruppe sine anbefalinger til grøn skattereform. Vi ser frem til ekspertgruppens anbefalinger og vil følge de kommende politiske forhandlinger tæt.

Dansk Erhverv går generelt ind for, at der skal være omkostninger ved at forurene og princippet om, at forureneren betaler – men samlet set skal det ikke være dyrere at være virksomhed. I Dansk Erhverv støtter vi derfor op om, at der indføres en CO2-afgift på produktionsleddet, der giver det enkelte landbrug et incitament til at bruge klimavenlige løsninger i produktionen. Samtidig bør provenuet fra afgiften tilbageføres til erhvervet, så midlerne kan investeres i grønne løsninger.

Der skal sættes skub i den vedvarende energi på land
Landvind og sol er de billigste og hurtigste energikilder at sætte op. Desværre er der alt for mange benspænd for en hurtig udrulning herhjemme. I Dansk Erhverv vil vi derfor opfordre regeringen til, at der i det nye år følges op på NEKST’ens anbefalinger til hurtigere sagsbehandling og klageprocesesr for nye VE-projekter.

Samtidig er det vigtigt, at der foretages et serviceeftersyn af reglerne og vejledning i naturbeskyttelse ved opstilling af vedvarende energi. Biodiversitet og vedvarende energi skal gå hånd-i-hånd, men der er desværre for mange eksempler på, at uklare og komplicerede naturbeskyttelsesregler holder udbygningen tilbage.

En forudsætning for udbygning af vedvarende energi på land og til havs er et moderne og fremtidssikret elnet med rammevilkår, der øger investeringshastigheden og stabile tariffer. Samtidigt skal selve udbygningen af elnettet op i fart, så energiprojekter kan tilsluttes og virksomheder, der vil elektrificere, kan få den tilstrækkelige strøm. I Dansk Erhverv ser vi derfor frem til opfølgning på NEKST’ens anbefalinger om elnet til tiden samt det grønne indikatorbaserede tillæg til elnetselskabernes indtægtsrammer.

Cirkulær økonomi, kemi og biodiversitet
Med det kommende Europaparlamentsvalg lige om hjørnet er der tryk på for at få landet flere igangværende EU-forhandlinger på miljøområdet. Nogle af de ting, som Dansk Erhverv har stor fokus på i slutspurten, er revisionen af emballageforordning, da den bl.a. kommer til at fastlægge mål for genanvendelsen og genbrug af emballage. Ecodesignforordning er et andet vigtigt fokuspunkt. Den fastsætter rammerne for grønne produkt- og informationskrav. Forordningen skal desuden udmøntes de kommende år, og der skal fastlægges produktnære krav om f.eks. oplysninger om kemi i produkterne, ligesom der kommer fokus på, hvordan man nemmere skal kunne adskille produkter og genanvende dele. Det vil være et vigtigt bidrag i arbejdet med at få mere på fokus på cirkulære forretningsmodeller, der skal mindske ressource- og klimaaftrykket

Nationalt har vi brug for flere tiltag for at få mere gang i den cirkulære økonomi. Det knytter sig også op på, at regeringen også har lovet en ny plasthandlingsplan. Dansk Erhverv mener, handlingsplanen skal have et bredere fokus, end regeringen lægger op til i sit regeringsgrundlag. Vi ser frem til, at arbejdet om handlingsplanen igangsættes og satser på, at det sker i 2024.

Et andet emne, som bør fylde i 2024, er biodiversitetsdagsordenen. Miljøministerens partnerskab for biodiversitet, som Dansk Erhverv er en del af, kommer med deres anbefalinger inden sommer.  Der er brug for vejledning, handling og samarbejde, hvis vi skal håndtere både den nationale og den internationale biodiversitetskrise. Regeringen har lovet en lov om natur og biodiversitet, og vi vil følge udviklingen af denne. Det er afgørende, at erhvervets bidrag indtænkes i målopfyldelsen på en fleksibel og konstruktiv vis.

Havvindsudbud og brintinfrastruktur
2024 er også året, hvor de historisk store havvindsudbud på 9 GW skal afholdes. I Dansk Erhverv vil vi følge udbuddene tæt. Det er helt afgørende, at udbuddene indrettes, så de bliver attraktive for de private udviklere, og at hele den udbudte kapacitet realiseres. I den forbindelse er det vigtigt, at udbuddene ikke snævert sigter mod at maksimere de statslige indtægter ved havvinden. Kortsigtet fokus på statslig profit må ikke holde havvindsudbygningen tilbage.

Det forventes også, at regeringen vil præsentere sit udspil for finansiering af brintinfrastruktur her i starten af året. En afklaring haster. For etableringen af et brintrør til Tyskland er ikke bare afgørende for mulighederne for en dansk PtX-industri – det er også vigtigt for at sikre attraktive havvindsudbud.

National implementering af energieffektivitetsdirektivet og bygningsdirektivet
Efter vedtagelsen af energieffektivitetsdirektivet og bygningsdirektivet bliver det nu tid til, at de skal implementeres nationalt. Der ligger derfor et vigtigt arbejde forude, som kommer til at få stor betydning for alle energiforbrugere og bygningsejere. Dansk Erhverv vil følge implementeringen tæt. I den forbindelse har Dansk Erhverv fokus på intelligente løsninger, der også kan bidrage til at styrke elektrificeringen og et energimix med en øget grad af vedvarende energikilder. I Dansk Erhverv ser vi derfor frem til at bidrage med løsninger, som er omkostningseffektive for energiforbrugerne og kan styrke den grønne omstilling.  

Det grønne på den internationale scene
2024 tegner også til at blive et travlt år i verden omkring os. I Bruxelles skal EU’s klimamål for 2040 fremlægges og diskuteres.

Omverdenens industri- og sikkerhedspolitik må også forventes at få stor indflydelse på den grønne dagsorden herhjemme. Statsstøtte i USA, Kina og vores nabolande sætter dansk erhvervsliv i en ny situation. Herhjemme skal vi derfor også finde nye svar. Dét arbejde kommer også til at fylde i 2024.

Og så skal vi som nævnt til stemmeurnerne ved Europaparlamentsvalget og sammensætte det nye parlament.

Så alt i alt bliver 2024 et travlt og spændende år, både inden og uden for Danmarks grænser. Vil du følge med og opdateres? Så tilmeld dig nyhedsbrevet fra Klima, Energi & Miljø nederst på siden ⇓

Kontakt

Klima, energi og miljø

Ulrich Bang

Vicedirektør
Medarbejderprofil
Klima, energi og miljø

Esben Thietje Mortensen

Energipolitisk chef
Klima, energi og miljø

Anette Albjerg Ejersted

Fagchef for Miljø og Cirkulær økonomi