Gemt

Netbutikkerne skruer op for den grønne omstilling, selvom kunderne ikke vil betale ekstra for den

03. september 2024

Halvdelen af de danske netbutikker har i løbet af de seneste to år foretaget konkrete ændringer i forhold produkt, logistik eller emballage for at forbedre bæredygtigheden. Det kan være en god idé at italesætte initiativerne, lyder det fra Dansk Erhverv.

Levering ved nethandel

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra juli 2024 viser, at det stadigvæk er et mindretal af forbrugerne, der gerne vil betale for en mere grøn levering.

Det betyder dog ikke, at den grønne omstilling er sat på pause hos netbutikkerne, forklarer Jens Wedenborg, som arbejder med e-handel og logistik i Dansk Erhverv.

”Mam fristes til at sige; ingen kvaler, virksomhederne betaler. Mange netbutikker er godt i gang med at sikre en mindre klimabelastende levering, men for mange kunder er det bare ikke synligt, da det ikke er noget, der koster ekstra for dem.”

forbrugerne vil ikke betale for levering

Halvdelen er i gang
Jens Wedenborg henviser til Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, der viser, hvor mane netbutikker der i løbet af de seneste to år har foretaget konkrete ændringer i forhold produkt, logistik eller emballage for at forbedre bæredygtigheden.

Virksomhederne forsøger blandt andet at minimere antallet af fragtudbydere for at undgå kompleksiteten ved at have flere pakkebure i produktionen og et væld af forskellige fragtmænd, der afhenter ordrer. Ved at fokusere på et tæt samarbejde med få fragtudbydere kan der opnås mere fordelagtige priser og samtidig sikre en mere strømlinet og effektiv logistikproces.

”Virksomhederne synes ikke, at valget om en mere bæredygtig leveringsmetode skal overlades til kunden, eller at de skal betale ekstra for denne mulighed. De er begyndt at se det som en del af deres ansvar og service, at alle køb inkluderer en kompensation for klimavenligheden som en integreret del af prisen,” forklarer Jens Wedenborg.

Også hos fragtvirksomhederne er der gang i omstillingen, pointerer han:

”Et af de mest anvendte tiltag er klimakompensation, hvor de kompenserer for en del af den CO2, der udledes under håndtering og levering af pakker. Det sker ved at yde økonomisk støtte til globale klimaprojekter, som arbejder på at reducere CO2-udledningen. En leverandør som PostNord samarbejder med Den Danske Naturfond om et projekt i Hals Mose, der fokuserer på at reducere CO₂-udslippet gennem naturbevarelse. DHL deltager i lignende projekter, mens GLS klimakompenserer for deres samlede CO₂-udledning gennem ClimatePartner og støtter certificerede klimaprojekter verden over, herunder projekter for vedvarende energi og regnskovsbeskyttelse.”

Vis dine grønne initiativer
Selvom de danske netbutikker bruger ressourcer på den grønne omstilling, så er det meget få netbutikker, der giver kunderne mulighed for at betale ekstra for en mindre klimabelastende levering. Det giver umiddelbart god mening, vurderer Jens Wedenborg og henviser til E-handelsanalysen.

Til gengæld vil det give god mening at italesætte, hvad man gør for at bidrage til den grønne omstilling, forklarer han:

”Selvom forbrugerne ikke vil betale for det, så fylder bæredygtighed nemlig stadig en del for dem, og vi kan da også se, at virksomhederne i stigende grad mener, at en grøn profil er vigtig for deres konkurrenceevne. Så hvis man gør noget godt for den grønne omstilling, så er det bare med at italesætte det.”

Med Dansk Erhvervs guide om grøn markedsføring, kan du blive klogere på, hvordan du kommunikerer om de grønne initiativer uden at bryde reglerne.

 

E-handelsbarometer Q2 2024: Extra fokus: Bæredygtighed og svindel

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent