{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. september 2024
Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra juli 2024 viser, at det stadigvæk er et mindretal af forbrugerne, der gerne vil betale for en mere grøn levering.
Det betyder dog ikke, at den grønne omstilling er sat på pause hos netbutikkerne, forklarer Jens Wedenborg, som arbejder med e-handel og logistik i Dansk Erhverv.
”Mam fristes til at sige; ingen kvaler, virksomhederne betaler. Mange netbutikker er godt i gang med at sikre en mindre klimabelastende levering, men for mange kunder er det bare ikke synligt, da det ikke er noget, der koster ekstra for dem.”
Halvdelen er i gang
Jens Wedenborg henviser til Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, der viser, hvor mane netbutikker der i løbet af de seneste to år har foretaget konkrete ændringer i forhold produkt, logistik eller emballage for at forbedre bæredygtigheden.
Virksomhederne forsøger blandt andet at minimere antallet af fragtudbydere for at undgå kompleksiteten ved at have flere pakkebure i produktionen og et væld af forskellige fragtmænd, der afhenter ordrer. Ved at fokusere på et tæt samarbejde med få fragtudbydere kan der opnås mere fordelagtige priser og samtidig sikre en mere strømlinet og effektiv logistikproces.
”Virksomhederne synes ikke, at valget om en mere bæredygtig leveringsmetode skal overlades til kunden, eller at de skal betale ekstra for denne mulighed. De er begyndt at se det som en del af deres ansvar og service, at alle køb inkluderer en kompensation for klimavenligheden som en integreret del af prisen,” forklarer Jens Wedenborg.
Også hos fragtvirksomhederne er der gang i omstillingen, pointerer han:
”Et af de mest anvendte tiltag er klimakompensation, hvor de kompenserer for en del af den CO2, der udledes under håndtering og levering af pakker. Det sker ved at yde økonomisk støtte til globale klimaprojekter, som arbejder på at reducere CO2-udledningen. En leverandør som PostNord samarbejder med Den Danske Naturfond om et projekt i Hals Mose, der fokuserer på at reducere CO₂-udslippet gennem naturbevarelse. DHL deltager i lignende projekter, mens GLS klimakompenserer for deres samlede CO₂-udledning gennem ClimatePartner og støtter certificerede klimaprojekter verden over, herunder projekter for vedvarende energi og regnskovsbeskyttelse.”
Vis dine grønne initiativer
Selvom de danske netbutikker bruger ressourcer på den grønne omstilling, så er det meget få netbutikker, der giver kunderne mulighed for at betale ekstra for en mindre klimabelastende levering. Det giver umiddelbart god mening, vurderer Jens Wedenborg og henviser til E-handelsanalysen.
Til gengæld vil det give god mening at italesætte, hvad man gør for at bidrage til den grønne omstilling, forklarer han:
”Selvom forbrugerne ikke vil betale for det, så fylder bæredygtighed nemlig stadig en del for dem, og vi kan da også se, at virksomhederne i stigende grad mener, at en grøn profil er vigtig for deres konkurrenceevne. Så hvis man gør noget godt for den grønne omstilling, så er det bare med at italesætte det.”
Med Dansk Erhvervs guide om grøn markedsføring, kan du blive klogere på, hvordan du kommunikerer om de grønne initiativer uden at bryde reglerne.