; ;
Gemt

Amerikansk dommer: Amazon er ansvarlig for produkterne på markedspladsen

19. maj 2021

Det er et skridt i den rigtige retning, at e-handelsgiganten ifølge en dommer ikke kan frasige sig ansvaret for de produkter, der bliver solgt via markedspladsen. Det mener Dansk Erhverv, som opfordrer de europæiske politikere til at følge trop og sikre, at markedspladserne efterlever reglerne.

”Vi er bare en markedsplads. Det er ikke vores ansvar, hvis der går ild i dit løbehjul eller din brandalarm eksploderer.”

Nogenlunde sådan har Amazon sagt, når nogle af den amerikanske e-handelsgigants mange forbrugere har klaget over farlige eller ødelagte produkter, de har købt af eksterne sælgere, der benytter den enorme markedsplads.

Den undskyldning må Amazon nu droppe, fastslår en californisk dommer i en ny afgørelse.

I skal have styr på produkterne
Afgørelsen er den foreløbige kulmination på en sag rejst af en amerikansk forbruger, der via Amazon i 2015 købte et elektrisk løbehjul, som brød i brand ved opladning. 

Forbrugeren mente, at Amazon, som stod for betaling, levering og kommunikation, var ansvarlig for produktet. Amazon var uenig og argumenterede for, at de blot er et online indkøbscenter.

Det argument købte dommeren ikke.

”Det er yderst sjældent, at indkøbscentre står for betaling og kommunikationen mellem køber og sælger” erklærede han.  

Han udtalte også, at Amazon var i stand til at påtage sig ansvaret for de varer, de sælger.

”Amazon er verdens største flod. Amazon.com valgte angiveligt sit varemærke fordi virksomheden stræbte efter at skabe verdens størst handelsflod. Amazon.com kan kontrollere, hvad virksomheden har skabt” sagde dommeren.

"Det skævvrider konkurrencen og truer forbrugernes sikkerhed. Vi har derfor længe kæmpet for, at der sættes en stopper for, at salg af ulovlige og farlige varer på online markedspladser kan ske uden ansvar og konsekvenser for markedspladserne."

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv

Dommen er mere vidtrækkende end den tilsvarende dom fra sidste år (Bolger dommen). I den sag havde sælgeren brugt Fullfilment By Amazon, og derfor overladt en stor del af kundeservicen til Amazon. Det er ikke tilfældet i denne nye sag.

Markedspladser bør ikke kunne fralægge sig ansvar
I Dansk Erhverv har markedschef Lone Rasmussen læst dommen med stor interesse. Hun håber, at den amerikanske afgørelse kan inspirere danske og europæiske politikere.

”Det er uholdbart, at der sælges varer fra 3. lands virksomheder på de digitale markedspladser, som ikke lever op til reglerne for produktsikkerhed, og hvor de øvrige forbrugerregler heller ikke efterleves. Det skævvrider konkurrencen og truer forbrugernes sikkerhed. Vi har derfor længe kæmpet for, at der sættes en stopper for, at salg af ulovlige og farlige varer på online markedspladser kan ske uden ansvar og konsekvenser for markedspladserne. Den nye amerikanske dom viser vejen.”

EU-landene drøfter lige nu de fremtidige regler for platforme og online markedspladser i udspillet til den kommende Digital Service Act. Dansk Erhverv har i et fælles brev med Forbrugerrådet Tænk opfordret til, at Danmark i EU arbejder for, at markedspladserne får status som digitale importører.