; ;
Gemt

Det offentlige holder ferie og sender det private på arbejde i sommervarmen

Dansk Erhverv finder det problematisk, at offentlige ordregivere ikke tager hensyn til sommerferien, når de laver udbud. Det kan gå ud over kvaliteten, lyder det fra erhvervsorganisationen.

Nyhed

Ferien er over de fleste i disse dage. Dog mest i det offentlige. For lige op til sommerferien nåede offentlige ordregivere at annoncere 187 udbud. Det er i sig selv ikke noget problem, så længe udbudsfristerne giver virksomhederne mulighed for at nå tilbage fra ferie og arbejde seriøst med udbuddet. Men i hele 67 pct. af tilfældene, svarende til 123 udbud, har det offentlige desværre sat fristen for tilbud i skolernes sommerferie (til og med uge 32) eller i første uge efter skolernes sommerferie (uge 33). Det er et problem, mener Dansk Erhverv.

”De offentlige ordregivere glemmer desværre at tage hensyn til, at privatansatte også gerne vil holde ferie. Så når tilbudsfristerne for tilbud på et udbud ligger oveni ferien eller umiddelbart efter, kan det desværre påvirke kvaliteten af de tilbud, det offentlige modtager. Virksomheder kan for eksempel mangle bestemte nøglemedarbejdere, der gerne skal ind over tilbuddet, så de ikke får budt ind på opgaven,” siger Morten Jung, markedschef i Dansk Erhverv.

Efterlyser bedre planlægning
Morten Jung minder om, at det offentlige udbyder opgaver for at opnå den bedste ydelse for skattekronerne. Derfor er en god planlægning af udbud fra det offentlige med passende tilbudsfrister udenom sommerferien særdeles vigtigt for at skabe en sund konkurrence og opnå det bedst mulige resultat.

”Der kan selvfølgelig være tale om uforudsete hastesager. Men i mange tilfælde handler det om udbud som for eksempel snerydning og indkøb af IT-systemer, som man sagtens kan dreje udenom sommerferien, og det vil vi klart opfordre til, at man gør, så man kan få de bedste tilbud fra virksomhederne. Det er tid til at offentlige ordregivere stopper op og justerer i deres planlægning. Siden 2015 er det offentlige desværre kun blevet dårligere til at planlægge deres udbud, og det går ud over konkurrencen og i sidste ende bruges flere af danskernes skattekroner på offentlige projekter, som ikke løses på den mest hensigtsmæssige måde,” siger Morten Jung, markedschef i Dansk Erhverv.

Urealistiske tidsfrister for udbud op mod sommerferien

pdf

Download

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Morten Jung

Markedschef
Medarbejderprofil