; ;
Gemt

Endnu intet nyt fra elbilskommissionen

Kommissionen for grøn omstilling af personbiler har netop kunnet fejre et-års fødselsdag, og aldrig har debatten om elbiler været mere intens. Men der er ikke sluppet meget ud om konkrete løsninger.

Nyhed

Dansk Erhverv | Transport - 29. januar 2020

Vi har nu haft en officiel dansk elbilskommission (eller kommissionen for grøn omstilling af personbiler) i et helt år. Den har været med til at sætte gang i debatten om fremtidens bilpark, men er endnu ikke kommet med nogen konkrete løsninger, og det er der måske ikke så meget at sige til. Der er ikke sluppet meget andet ud af kommissionen, end at de (endnu) ikke har fundet de vises sten.

Diesel- og benzinbiler er god forretning for staten
Diesel- og benzinbiler er simpelthen en alt for god forretning for staten. Staten henter over 50 milliarder om året på afgifter fra biler, og alle elbiler under 400.000 kr. er foreløbig fritaget for afgift for at gøre dem mere attraktive at investere i. Sidste år blev der solgt 225.594 biler i Danmark, hvoraf kun de 5.524 var elbiler – i øvrigt en rekord både for biler og elbiler – så der er et stykke vej til, at elbilerne fylder meget.

Trængsel og forurening
Det er der nok flere grunde til end afgifter, men faktum er, at det er personbilerne, der står for langt hovedparten af trængslen og forureningen. Til at starte med kunne man opfordre politikerne til at se bredere og mere holistisk på kommissionens opdrag, der har sat et ”krone for krone”-krav for dets arbejde. Det betyder, at hver krone, der mistes i det nuværende system, skal genfindes i nye betalinger isoleret set.

Kræver indviklet beregningssystem
Alt peger i retning af, at det bliver en blanding af forurener og bruger, der betaler for gildet, men det kræver et meget indviklet beregningssystem, når der for eksempel skal tages stilling til, hvad det koster et givent sted på et specifikt tidspunkt. Dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre – det kommer bare til at tage tid. Tid, som vi måske ikke har i længden. Derfor burde vi genoverveje og revidere kommissionens opdrag.

Kontakt

Transport

Christoffer Greenfort

Chefkonsulent