; ;
Gemt

Et kort til alle

Chauffører skal medbringe meget materiale for at kunne udføre deres transporter lovligt. Lad os få samlet dokumentationen ét sted!

Nyhed

Chauffører skal medbringe meget materiale for at kunne udføre deres transporter lovligt. Førerkort til køre- og hviletidsregistrering, kørekort, chaufførbeviser på uddannelse, fragtdokumenter samt andre papirer og kort alt efter hvilken type transport, der er tale om.

Der er både tale om nationale og internationale ture, og reglerne stammer både fra dansk lovgivning og EU-regulering af f.eks. toldspørgsmål til overnationale, globale konventioner. Det er klart, at en transport med farligt gods, som gasser, gifte, brændbare - eller ætsende væsker og andet - skal være både veldokumenteret, synligt afmærket, og chaufføren skal have den nødvendige uddannelse til at kunne foretage transporten.

Det er ikke det, der er problemet. Det er heller ikke problemet, at dokumenterne i visse tilfælde skal opbevares i op til flere år for efterfølgende at kunne dokumentere transporten.

Saml dokumenter ét sted
Opgaven er at samle alle disse relevante dokumenter ét sted – og helst elektronisk. Erhvervslivet bruger enorme summer på administration og opbevaring af papirer, og chaufførerne kæmper med en lang række dokumentationskrav, der skal være opfyldt, idet de ellers får store bøder. 

Politiet og andre kontrolmyndigheder kæmper med at holde styr på, om de transporter, som de kontrollerer, overholder en lang række særlovgivninger med hver sin definition af, hvad der er korrekt dokumentation.

Det vil lette både virksomhedernes administration og myndighedernes kontrolmuligheder, hvis dokumenterne integreres og digitaliseres. 

Det har tidligere været forsøgt at integrere kørekort og førerkort og uddannelsesbeviser. Den internationale vejtransportkonvention CMR indeholder hjemmel til elektroniske dokumenter, og EU's tredje vejpakke omhandler også et initiativ om elektroniske fragtdokumenter. Selvom det rent praktisk giver god mening, er der en lang række juridiske udfordringer ved integrationen, som skal løses, før chaufførernes dagligdag kan blive nemmere.

Et positivt initiativ
Nu løfter vi en lille flig af problemet og prøver igen at integrere chaufføruddannelsesbeviser med kørekort. Så slipper chaufførerne i det mindste for ét ekstra dokument. Hagen ved det er, at det integreret kørekort vil skulle fornyes oftere. Færdselsstyrelsen er positiv for at tage en dialog om sagen, men vil gerne høre transportbranchens holdning. 

Det støtter Dansk Erhverv. Vi støtter også, at vi går videre ad den vej og forsøger at få integreret og sat strøm til stadig flere af chauffører og transportvirksomheders papirdynger, brobizzer, vejskattebeviser og -computere samt chipkort.

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil