; ;
Gemt

Fødevarer på nettet vokser fortsat

Andelen af danskere, som har handlet fødevarer via nettet, stiger nok en gang, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Nyhed

DANSK ERHVERV | FØDEVARER - 29. AUGUST 2019

Flere danskere end nogensinde køber deres mælk, toiletpapir, kød og tomater digitalt. Andelen af dagligvarer, som afsættes online er fortsat begrænset, men de seneste år er salget alligevel steget markant.

I 2019 har 27 pct. af danskerne indenfor seneste år købt mad eller dagligvarer på nettet. Det nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en tredobling siden 2009, hvor kun 9 pct. havde købt dagligvarer på nettet.


Køb af dagligvarer på internettet udgør fortsat kun få pct. af den totale omsætning med dagligvarer i Danmark, og dermed er der fortsat et stykke vej op til niveauet for andre varekategorier, fx tøj.

Sammenlignet med de førende lande inden for onlinehandel af dagligvarer ligger Storbritannien på 7,5 pct. mens Sydkorea er topscorer med hele 20 pct. af omsætningen. Til gengæld ligger Danmark foran både lande som både Tyskland og USA, ifølge Dansk Erhvervs seneste analyse.

Du kan læse meget mere om e-handlen i Danmark i Dansk Erhvervs årlige E-analyse.

Kontakt

Handel

Matthias Korth Vesterdal

Politisk konsulent