; ;
Gemt

Forbrugertilliden falder trods udbetaling af feriepenge

Offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik fredag viser, at forbrugertilliden faldt fra -6,2 i oktober til -7,6 i november.

Nyhed

20. november 2020

Det er en kæmpe skuffelse, at udbetalingen af feriepengene ikke har formået at give et mere tydeligt løft til forbrugertilliden. Danskerne har foreløbigt bestilt feriepenge for ca. 50 mia. kr. siden starten oktober.

Faldet i forbrugertilliden skyldes primært et markant fald i forventningerne til Danmarks økonomiske situation om et år sammenlignet med i dag. Dertil forventer et flertal fortsat stigende arbejdsløshed. Som tingene ser ud nu, så er der bestemt ikke lagt i kakkelovnen til en forbrugsfest efter udbetalingen af feriepengene. Flere forbrugere vil formentlig vælge at lægge feriepengene til side og se tiden an hen over vinteren. Det er stærkt bekymrende, da danskernes forbrug er det, der primært holder gang i hjulene herhjemme i øjeblikket.

Positive vaccinenyheder først tydelig i tallene for december
Fredagens tal for forbrugertilliden er indsamlet i de første to uger af november. Det betyder, at hovedparten af svarerne fra forbrugerne er indsamlet før den gode vaccinenyhed fra Pfizer og BioNTech ramte verdenspressen mandag d. 9. november. Det er simpelthen endnu for tidligt at spejde efter en lettelsens suk fra forbrugerne ovenpå de seneste gode vaccinenyheder.

Udsigt til svagt stigende forbrugertillid
Ser vi ind i resten af året, så er det min forventning, at forbrugertilliden vil begynde at kravle langsomt i vejret. Men der er desværre ikke lagt op til en sprudlende fremgang i forbrugertilliden. Selv om der har været gode nyheder på vaccinefronten, så er smitten fortsat høj både herhjemme og i udlandet. Den høje smitte har allerede sat et tydeligt negativt aftryk på den økonomiske aktivitet i de mest udsatte brancher inden for oplevelseserhvervene. Dertil er risikoen for nye restriktioner som reaktion på den høje smitte meget reel i øjeblikket. Der er desværre meget der tyder på, at vi skal igennem et kedeligt vinterhalvår, før forbrugerne for alvor tør skrue helt op for optimismen igen.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Tore Stramer

Cheføkonom
Medarbejderprofil