; ;
Gemt

Høring om vanvidsbilisme og bortsalg af motorkøretøjer

02. februar 2021

Der er politisk fokus på vanvidsbilisme og det er helt forståeligt. Konsekvenserne af vanvidskørsel kan være nærmest uoverskueligt tragiske og derfor er det vigtigt at lovgivningen indrettes for målrettet og effektivt at sætte ind mod fænomenet. De individer, der udøver vanvidsbilismen, skal stoppes og fjernes fra vejene, men det nuværende forslag rammer, beklageligvis, ikke helt plet.

Dansk Erhverv mener, at vanvidsbilisme skal straffes hårdt og hurtigt. Det lægges der også op til i ændringsforslaget i dets nuværende form, men der er beklageligvis også et stort fokus på, at de motorkøretøjer som vanvidsbilisterne sad i, da de blev taget af politiet, skal beslaglægges, konfiskeres og bortsælges. Pengene går 100 pct. til statskassen.

Konsekvensen af dette kan blive sager, hvor vanvidsbilisten kun havde lånt, lejet, leaset eller fået stillet motorkøretøjet til rådighed af sin arbejdsgiver. Det vil ikke gøre en umiddelbar forskel i lovens øjne, hvor motorkøretøjet, som udgangspunkt, skal beslaglægges, konfiskeres og bortsælges. Konsekvensen bliver, at den reelle ejer af køretøjet, om det er en virksomhed eller privatperson, i de fleste tilfælde, alene vil stå med et erstatningskrav for vanvidsbilismen, som kan blive svært at få indkrævet.

Læs også: Stop vanvidsbilisme uden at straffe uskyldige bilejere (danskerhverv.dk).

Dansk Erhverv har indgivet et høringssvar til ændringsforslaget, der går i dybden med udfordringerne og kommer med egne løsningsforslag - du kan læse mere i høringssvaret herunder. 

Høring over Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel)

pdf

Download

Kontakt

Transport

Christoffer Greenfort

Chefkonsulent