; ;
Gemt

Lad os fokusere på at skabe en spændende skoledag

Flere partier foreslår at afskaffe den understøttende undervisning til fordel for flere almindelige timer i folkeskolen. Den udmelding vækker bekymring hos Dansk Erhverv.

Nyhed

Pressemeddelelse, 18. februar 2020

Med den seneste folkeskolereform fik eleverne en længere skoledag. Det var meningen, at den understøttende undervisning blandt andet skulle gøre skoledagene mere varierede. Det er ikke sket alle steder, og derfor foreslår flere partier nu at afskaffe den understøttende undervisning.

 

”Den understøttende undervisning har endnu ikke har været den drivkraft for udvikling af en varieret, motiverende og anvendelsesorienteret skoledag, den var tænkt som. Derfor er det rigtigt at se på, hvordan vi får den del af reformen til at fungere. Det er dog helt afgørende, at vi ikke svækker på målet om en skole, der er andet og meget mere end tavleundervisning”, siger Claus Rosenkrands Olsen, uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv.

 

Taber de svage elever

Et af problemerne i dagens skole er, at mange svage elever har svært ved at følge med, og mange stærke elever keder sig. Dansk Erhverv mener ikke, at flere timer i klassiske fag er løsningen på den udfordring.

 

”Vi mener, at der er behov for andre tiltag, som blandt andet er mulige, når den understøttende undervisning bringes i samspil med skolens kernefag. Matematik kan f.eks. gøres mere virkeligt, hvis man arbejder med problemer fra erhvervslivet – og her kan niveauet tilpasses både de svage og de stærke. Det handler om at give fagene praktisk ophæng, så eleverne i højere grad oplever, hvad de kan bruges til,” siger Claus Rosenkrands Olsen.

 

Brug for en anderledes skoledag

 

For Dansk Erhverv er der ingen tvivl om, at vi ikke er i mål med folkeskolereformen. Mange elever oplever derfor, at vi er gået fra en kort kedelig skoledag til en lang kedelig skoledag, og det skal gerne laves om.

 

”Reformen var rigtigt tænkt på dette område. I stedet for at kaste de mange innovative tanker der var i reformen ud med badevandet, bør vi se på, hvad skolen skal kunne. Skolen skal skabe fagligt stærke, robuste og kreative børn, der trives og er klar til livet efter skolen. Her har den understøttende undervisning meget at byde på, men det kan måske også ske på andre måder. Så længe vi fastholder målet om en mere varieret og anvendelsesorienteret skoledag,” siger Claus Rosenkrands Olsen.

 

Kontakt

Arbejdsmarked, uddannelse og forskning

Claus Rosenkrands Olsen

Uddannelseschef
Medarbejderprofil