; ;
Gemt

Danske life science-virksomheder spurter afsted på eksportmarkedet

09. marts 2021

Life science-produkter har i løbet af det seneste årti næsten fordoblet sin andel af den samlede danske vareeksport til nu 22 procent. Men der er fortsat et kæmpe potentiale, og Dansk Erhverv glæder sig til en kommende life science-strategi.

De farmaceutiske, bioteknologiske og medicinske virksomheder i den danske life science-branche (producenter af lægemidler og medicinsk udstyr) har i løbet af de seneste 10-15 år indhentet og overhalet andre traditionelt store danske eksporterhverv.

Branchen har siden 2007 3-doblet sin eksport fra 53 milliarder kr.,og eksporten udgjorde i 2020 151 milliarder kr., svarende til 22 procent af al dansk vareeksport.

Dansk Erhverv arbejder for, at vi i Danmark får verdens bedste rammevilkår for life science-branchen. Det inkluderer:

• Bedre rammer for forskning og klinisk forskning
• Adgang til sundhedsdata
• Forbedrede ramme for life science startupvirksomheder
• Et innovationsfremmende hjemmemarked
• Fokuseret eksportfremme

”Det er imponerende, og der er ingen tvivl om, at life science-branchen har holdt hånden under Danmarks økonomi i forbindelse med corona-krisen - fuldstændig som branchen gjorde det under finanskrisen,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Der kan hentes yderligere 613 milliarder kr.
Men konstateringen af, at life science-branchen på ganske få år har udviklet sig til at være en af Danmarks vigtigste styrkepositioner, får ham kun til at skrue op for ambitionerne:

”Vores beregninger viser, at der er potentiale for at øge salget med samlet 613 milliarder kr. frem mod 2030, hvis rammevilkårene er optimale. Så dem skal vi arbejde benhårdt på at fremtidssikre.”

I den forbindelse har Brian Mikkelsen store forventninger til en kommende dansk politisk life science-strategi. Som erhvervsminister præsenterede han selv for 3 år siden en vækstplan for området.

Hjemmemarkedet er afgørende for eksporten
”Jeg ser med spænding frem mod den kommende life science-strategi, der er lige på trapperne. Det er fantastisk, at den nuværende regering også ønsker at skabe optimale rammer for branchen. Der er mange steder at tage fat, men man kommer ikke uden om det danske hjemmemarked. Hvis vi skal hæve eksporten, er det afgørende, at vores virksomheder har et innovationsfremmende hjemmemarked, der kan fungere som et udstillingsvindue for de mest innovative løsninger. Men der er mange andre lande om buddet. Dermed kræver det, at vi er politisk ambitiøse, og derfor har vi et stort ønske om, at man med life science strategien tager de første skridt i retning af en handlingsplan for kroniske patienter,” understreger Brian Mikkelsen.