; ;
Gemt

Ny tid, Ny agenda

12. januar 2021

”Ny tid, Ny agenda” er en podcastserie, hvor 15 topchefer fra dansk erhvervsliv tager temperaturen på bæredygtighed i 2020. Her kommer et koncentrat af samtalerne oversat til fire tendenser fra året, der gik. Podcasten produceres af strategihuset kissCSR og brand- og designbureauet WonWon.

Af: Morten Hove Tang-Jensen og Jan Damkjær, partnere, kissCSR.

2020 er et forunderligt år at kigge tilbage på – også når det kommer sig til bæredygtighed, samfundssind og ansvarlighed. Stik imod alle odds har bæredygtighed stået distancen mod en sejlivet modstander, og er nu mere relevant end nogensinde før. Det er én af hovedkonklusionerne i podcastserien.

1: Bæredygtighed bliver kernestrategi
2020 blev året hvor CSR og bæredygtighed for alvor fandt vej ind i bestyrelses- og direktionslokalerne og i virksomhedens kernestrategi. Hvad enten det var øgede kundekrav, stigende investor- eller medarbejderfokus, eller en kombination af alle tre, så blev det et år, hvor mange virksomheder for alvor begyndte at arbejde strategisk med bæredygtighed. Det stiller nye krav til arbejdet med bæredygtighed, der skal finde sin plads i og samtidig udfordre det konventionelle strategiarbejde.

2: Klima, klima, klima og…
Regeringens 13 klimapartnerskaber var retningsgivende for, at klima i 2020 blev det altoverskyggende tema indenfor bæredygtighed. KissCSR har endnu til gode at interviewe en direktør og arbejde med en virksomhed, hvor klima ikke er en af de absolutte topprioriteter. Scope 3 og science-based targets er godt på vej til at blive allemandssprog og benyttes flittigt af de 15 virksomheder, der bidrager til podcasten. Mange er allerede godt i gang med at få data og afgrænsning på plads i værdikæden. Det forbliver dog en overraskelse for alle, hvor stor en del af CO2-udledningerne der faktisk stammer fra leverandører, anvendelse af produkter og køb af ydelser mv. Det bliver afgørende med et tættere samarbejde med kunder, leverandører og underleverandører om klima, hvor det ikke udelukkende handler om at reducere risici, men også at finde fælles fodslag om energioptimeringer og andre klimatiltag.

3: Salg og marketing
Over halvdelen af de direktører, der bidrager til podcasten, peger på at medarbejdere i salg og marketing skal klædes bedre på til at aktivere virksomhedens CSR- og bæredygtighedsindsats. Gribes det rigtigt an, så er der potentiale for at tiltrække nye kunder, få nye indgange hos eksisterende kunder, og samtidig sikre at virksomhedens marketing og branding imødekommer kundernes forventninger. Denne opblomstring af en mere aktiv og markedsrettet tilgang til bæredygtighed er resultatet af en stigende interesse og efterspørgsel blandt interessenter, og af at flere virksomheder har fået basis på plads og ønsker at vinde ny forretning.

4: CSR i indkøb
Indkøb har været omdrejningspunkt for en stor del af samtalerne såvel som jobopslagene i 2020. Det handler til dels om fortsat at sikre sig modproblematiske forhold i leverandørkæden, men i endnu højere grad om at kombinere besparelser og miljøgevinster. I takt med at bæredygtighed i stigende grad tænkes ind i alt fra produktudvikling til emballage, så har indkøb en vigtig rolle som sparringspartner for forretningen i forhold til at indfri de strategiske bæredygtighedsmålsætninger.

Og alt det andet…
Med det sagt, så skal vi ikke glemme vigtige områder som diversitet og inklusion og forretningsetik m.fl. Forventningerne til at man som virksomhed i 2020 tager hånd om mennesker og opfører sig ansvarligt - ikke kun når det handler om klimaet - bliver i stigende grad vigtigt for såvel medarbejdere som kunder på tværs af aldersgrupper.

Vi går i sandhed et spændende 2021 i møde, når det kommer til bæredygtighed og samfundsansvar. Belært af 2020, så er det lettere at kloge sig på datid fremfor fremtid, men mon ikke 2021 bliver endnu et år med et stigende fokus på samfundssind.

Virksomhederne der indgår i podcasten er bl.a. Tivoli, Ege Carpets, Århus Havn, Flügger m.fl. Du kan finde podcasten her: Ny tid, Ny agenda.

 

Læs også: 
Krisen accelererer trends
Seks forslag til samfundsansvar i corona-tid
2018 satte højt tempo indenfor CSR og bæredygtighed