; ;
Gemt

Roadpricing er vejen frem

Transportminister Ole Birk Olesen vil omlægge afgifter, så skatter og afgifter på private biler placeres på vejene.

Nyhed

Dansk Erhverv er yderst positive, når det kommer til omlægning af afgifterne indenfor transportsektoren, så skatter og afgifter på private biler i stedet placeres på vejene. Det er derfor godt at se Transportminister Ole Birk Olesens udmelding om dette emne. Der er dog et stykke vej endnu, indtil drømmen kan blive til virkelighed, men grundstenene skal lægges allerede nu.

Der findes mange gode grunde til en omlægning, men de to mest afgørende er at få sikret miljøvenlige biler på vejene og gøre disse mere fremkommelige.

Det danske skatte- og afgiftstryk på private biler er på et niveau, der er medvirkende til, at en stor del af danskerne fravælger de mere sikre eller miljørigtige biler på grund af de højere priser på disse.

En omlægning af afgifterne vil give flere muligheden for at komme i nærheden af nyere og bedre sikret biler. Dette skyldes, at forbrugerne får mulighed for at træffe økonomiske og tidsmæssige vurderinger af deres transport til fordel for deres egen pengepung eller fritid.

En af de andre helt store fordele ved en omlægning vil være bedre fremkommelighed på vejene. Ved en omlægning af afgifterne vil der blive mulighed for at forebygge trængslen i langt højere grad, fordi priserne på bestemte veje på bestemte tidspunkter kan reguleres.

Dermed vil danskerne have mulighed for at tage aktive valg i forhold til deres udgifter ved brugen af deres individuelle transport. På nuværende tidspunkt er der begrænset incitamentet til at køre på de tidspunkter, hvor trængslen er mindst. Dette medfører et unødvendigt tryk på vores infrastruktur, der bør reduceres i fremtiden.

Både udfordringer og muligheder 
Fordelene kommer ikke bare af sig selv, og en omlægning af afgifterne trækker også udfordringer med sig. 

Afgiftssystemet for biler er så stort et område, at ændringen bør ske samlet for ikke at skabe yderligere forvirring. Omlægningen skal ske i hele landet, så man undgår geografiske skævvridninger, hvor dele af befolkningen får øgede afgifter. 

Hele omlægningen skal sikre, at forbrugerne ikke bare pålægges ekstra udgifter, men reelt får en omlægning af udgifterne. 

På nuværende tidspunkt har teknologien ikke det nødvendige niveau for en total omlægning af afgiftssystemet. Dog må dette ikke være en undskyldning for ikke at starte arbejdet. Der er allerede projekter igang i andre lande, og disse eksempler bør undersøges i forhold til en dansk kontekst. 

Samtidig med at mulighederne skal undersøges, er det nødvendigt at have tanke for forbrugernes privatliv med i overvejelserne. En af udfordringerne ved roadpricing er den potentielle øget overvågning, som kan blive en konsekvens af, at man går fra ”køberen betaler” til ”brugeren betaler”. Hvis alle biler eksempelvis kører rundt med en statssporet gps, vil dette skabe enorme muligheder for overvågning af alle danske bilejeres transport og hverdag.

Overgangsordning skal findes 
Overgangen imellem modellerne for afgifter skal ske samlet, og der skal naturligvis findes en løsning, der sikrer, at hele bilbranchen ikke lammes i flere år frem til ændringen. Derfor skal der skabes en sikkerhed for de danskere, der har købt en bil, hvis pris er baseret på den eksisterende afgiftsform.

Det er ikke den enkelte dansker eller bilsælger, der har valgt den eksisterende afgiftsform eller kommer til at vælge den næste, og det er derfor heller ikke dem, der skal betale en stor ekstraregning alene. Der skal foretages en afvejning af, hvordan udgifterne placeres på private og staten. 

Udfordringerne er mange, men belønningerne for den danske transport er samtidig store. En omlægning af afgifterne vil give mindre trængsel og give flere sikre og miljørigtige biler på de danske veje.