; ;
Gemt

Robotterne kommer og tager dit job - eller gør de?

05. februar 2020

Ligesom vi lader robotterne klare de huslige opgaver derhjemme, så har softwarerobotterne også fået deres indtog på arbejdspladserne. De kan klare de kedelige og rutineprægede opgaver, og endda hurtigere end menneskene. Men betyder det også, at robotterne kommer til at erstatte menneskelig arbejdskraft?

Vi bruger allerede robotter i stor stil til at klare de kedelige rutineopgaver - både i industrien, når der skal samles biler, eller derhjemme, når robotstøvsugeren fjerner nullermænd under sofaen. Men faktisk er der en robotudvikling på vej, der tager sig af det kedelige og rutineprægede papirnusseri og skærmarbejde, på samme måde som vi overlader det beskidte og kedelige arbejde med støvsugning og svejsning til de mekaniske robotter.

Den nye robotudvikling kaldes Robotic Process Automation (RPA), og den har allerede vundet indtog i det offentlige Danmark. Når parkeringsbøden fra Portugal rammer din digitale indbakke, er det en RPA-robot hos SKAT, der sørger for den kedelige besked, og når du sender en mail til Aarhus Kommunes fælles mailboks, er det også en RPA-robot, der sorterer posten til rette modtager.

RPA er allerede en del af hverdagen i revisorbranchen
Også i revisorbranchen er de for længst begyndt at tage teknologien til sig. Her overtager robotterne en lang række af de manuelle og rutineprægede opgaver. Det giver virksomhederne mulighed for at rykke højere op i værdikæden, engagere sig i andre forretningsområder, lægge mere vægt på rådgivning og komme tættere på kunden i de strategiske processer. 

Hertil udtaler Charlotte Jepsen, adm. direktør i FSR - Danske revisorer: "Den måde, softwarerobotter åbner for at automatisere processer, vil vi se rigtig mange revisionshuse benytte sig af i forhold til deres interne processer. Vi har eksempler på revisorer, som har haft processer, der er blevet reduceret til at vare en tiendedel af dét, de varede, fordi man har anskaffet sig en ’kontor-robot’ – og som i realiteten er et avanceret Excel-ark på speed."

Robot vs. menneske-dyst hos Dansk Erhverv
Hos Dansk Erhverv bød vi også selv til morgenmøde om softwarerobotter i starten af januar. Her gav flere personer interessante oplæg om mulighederne og udfordringerne ved RPA, blandt andet Gustaf Löfberg fra Netcompany, Anders Ottosen fra Atea, Allan Freiheit fra KMD, Martin Ravn fra Telenor og Raja Subramanian fra Tata Consultancy Services.

Paneldebat til "Softwarerobotter - hvordan kan du bruge dem i din virksomhed?" hos Dansk Erhverv

Også Charlotte Lindegaard Petersen fra Itelligence deltog, og hun demonstrerede live i en robot vs. menneske-dyst, hvor robotterne hurtigt klarer rutineopgaverne. Christian Stamm von Jonasson fra Dansk Erhverv blev sat til at udføre 30 manuelle opgaver, der tog ham 4 minutter at udføre. Den samme tid tog det Charlotte Lindegaard Petersen at bygge en softwarerobot, der også udførte de 30 opgaver – Robotten og Charlotte Lindegaard Petersen blev kåret som de klare vindere.  

Ifølge Charlotte Lindegaard Petersen skal vi tænke på robotterne som en personlig assistent og ikke en fjende: "Med Robotic Process Automation får alle medarbejdere mulighed for at få deres egen personlige assistent, som kan tage sig af nogle af de rutineprægede opgaver for dem."

Og hun fortsætter: "Fordi teknologien er så fleksibel, nem at lære og hurtig at bruge, vil 'automatiseringsprojekter' skifte karakter fra at vare i månedsvis og inkludere en altid for travl IT-afdeling, til at vare få timer eller dage og kun inkludere den relevante medarbejder. RPA er et helt nyt værktøj til at løse ens arbejdsopgaver, som man næsten ikke kan komme for hurtigt i gang med at lære noget om."

Tager robotterne vores jobfunktioner?
Selvom brancherne er begejstrede for aflastningsmulighederne, som robotterne medfører, så rejser spørgsmålet “Tager de så vores jobs?” sig også. Til det er svaret: “Det håber vi!”. Robotterne vil næppe kaste os ud i arbejdsløshed. Der er masser af arbejde at hive i, og ledigheden er rekordlav. Faktisk skal vi 10 år tilbage for at finde en tilsvarende høj beskæftigelse. Danmark skal sætte ind med alle sejl for at følge med, og her spiller ny teknologi en afgørende rolle.

Faktisk giver softwarerobotter overordentlig god mening i en serviceøkonomi som den danske. 7 ud af 10 er ansat i en servicevirksomhed, og softwarerobotterne kan aflaste vidensarbejderen, sygeplejersken, sagsbehandleren eller hjemmehjælperen med det dokumentationsarbejde, som aldrig har været deres kald eller kerne, men som alligevel fylder en betydelig del af arbejdsdagen. I sidste ende betyder det flere penge til varme hænder.

Ingen ansatte eller chefer vil kunne sige nej til færre fejl, øget kvalitet, samtidigt med at de slipper for rutineopgaver. Men selv det mest indlysende kan være så stor en forandring, at det kræver en fælles indsats at nå i mål. 

Lad os give robotten en krammer, selvom den ikke har arme. Den er vores allesammens nye mikromakker.