; ;
Gemt

Sådan håndterer du seksuel chikane

Dansk Erhverv - november 2022

Alle virksomheder har pligt til at sikre et chikanefrit miljø og til at modarbejde, at deres ansatte udsættes for chikane. Dansk Erhverv giver her nogle gode råd til ledelsesmæssige fokusområder i forebyggelsen af og håndteringen af seksuel chikane. 

Virksomhederne bør forholde sig til hvilken omgangstone og adfærd, der er acceptabel eller uacceptabel på arbejdspladsen, herunder i forbindelse med sociale arrangementer. Virksomhederne skal også forholde sig til, hvordan de vil håndtere sager, hvor seksuel chikane har fundet sted.

Dansk Erhverv anbefaler, at virksomhederne tager initiativ til en dialog om, hvor grænsen går på arbejdspladsen. Til at tage den dialog har Danske Erhverv sammen med de øvrige arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer og i samarbejde med Arbejdstilsynet udviklet et dialogværktøj, der er en del af kampagnen ”Hvor går grænsen?” og ”Din grænse”.

Dansk Erhverv giver her nogle gode råd til ledelsesmæssige fokusområder i forebyggelsen af og håndteringen af seksuel chikane:

Forebyggelse og håndtering af seksuel chikane – ledelsesmæssige fokusområder. At forebygge og håndtere seksuel chikane på arbejdspladsen er et fælles ansvar. Medarbejderne har ansvaret for at udvise en respektfuld adfærd over for hinanden samt at respektere, at grænser kan være forskellige. Ledelsen og den enkelte leder spiller dog en stor rolle i dels at skabe en kultur, hvor seksuel chikane ikke er acceptablet   og dels at sætte ind over for krænkende adfærd.

Gode råd til at forebygge og håndtere seksuel chikane:

  • Beslut, formulér og kommunikér hvilken omgangstone og adfærd, der er acceptabel på arbejdspladsen, samt hvilken omgangstone og adfærd, der er uacceptabel.

  • En beskrevet personalepolitik på området kan bruges til at belyse ovenstående. Derudover kan en beskrevet personalepolitik sikre, at både ledere og medarbejdere har en fælles referenceramme. Det gør det lettere for både ledere og medarbejdere at vurdere, hvad der er virksomhedens holdning – både generelt og i enkeltsager. Brug også politikken til at beskrive de ansættelsesretlige konsekvenser af seksuel chikane. Se eksempel på personalepolitik til forebyggelse af seksuel chikane.

  • Kommunikér politik/holdninger til medarbejderne og sørg for, at den er tilgængelig på f.eks. intranet og i personalehåndbogen. Kommunikér politik og holdninger til nyansatte og eventuelt til kandidater til jobsamtalen, så det er synliggjort, hvad ledelsen lægger vægt på i forhold til kultur og adfærd og hvad man gør, hvis man føler sig krænket.

  • Skab rum til at medarbejdere, der føler sig krænkede, og ønsker at gå til ledelsen eller HR, ved at kommunikere at virksomheden lægger vægt på, at henvendelser vil blive opfattet positivt. Og at alle henvendelser vil blive behandlet alvorligt og fortroligt. Sæt øjeblikkeligt ind, hvis én eller flere medarbejdere ikke følger politikken/adfærdsreglerne. Det er lederens ret og pligt at sætte ind over for uacceptabel adfærd i virksomheden – også når det gælder seksuel chikane.

  • Hvis lederen ikke kender hverken krænkeren eller den krænkede, kan ledelsen vise sin holdning ved at adressere politikken og holdninger i det samlede team/afdeling og gentage opfordringen om, at den krænkede henvender sig til en leder eller HR.

  • Kender lederen både krænkeren og den krænkende, kan lederen og evt. HR samle begge parter og som mægler få belyst sagen fra begge sider.

  • Opfølgning er afgørende, hvis lederen skal sikre sig, at der sker en adfærdsændring. Følg op på hændelsen med samtaler med både krænkeren og den krænkede.

  • Husk løbende at sætte fokus på både acceptabel og uacceptabel adfærd, så ledelsen både sikrer sig, at indsatsen ikke medfører misforståelser mellem medarbejderne samt at ledelsen fastholder det, der fungerer godt i kulturen. Ledelsen kan desuden sætte fokus på, at man skal værne om en god, tillidsfuld og ærlig omgangstone ved at fremhæve, hvad der er god adfærd på arbejdspladsen.

  • Stil krav til medarbejderne om at tage ansvar for, at seksuel chikane ikke forekommer på arbejdspladsen, og stil krav til alle ledere om at sætte ind over for uacceptabel adfærd.


Politik til forebyggelse af seksuel chikane
Dansk Erhverv anbefaler, at virksomhederne udarbejder en personalepolitik, som kan bidrage til at forebygge seksuel chikane og seksuelle krænkelser, herunder håndtering af sagerne. Her kan du finde Dansk Erhvervs bud på en personalepolitik, som forebygger seksuel chikane på arbejdspladsen.

Redskaber som kan anvendes
Handelsvirksomheder, der er arbejdsgivermedlemmer i Dansk Erhverv og deres medarbejdere kan anmode om organisationernes bistand i spørgsmål om forebyggelse og problemløsning i sager om bl.a. seksuel chikane. Ved behov for bistand kan Dansk Erhvervs samarbejds- og HAST-konsulenter kontaktes.

Til brug for virksomhedernes dialog om, hvor grænsen går på deres arbejdsplads, har arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet i fællesskab som ovenfor nævnt lanceret kampagnerne ”Hvor går grænsen?” og ”Din grænse”. Til kampagnerne er der produceret film og udviklet et dialogværktøj, som skal være med til at gøre det nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen.

Arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet har også udarbejdet en folder med anbefalinger til, hvordan man kan forebygge og håndtere seksuel chikane på arbejdspladserne. Hent folderen her: Anbefalinger om forebyggelse og håndtering af seksuel chikane

Folderen kan bruges i forbindelse med uddannelse af de medarbejdere, der skal forebygge og håndtere eventuelle henvendelser om seksuel chikane.

Man kan også finde inspiration i materiale fra Branchefællesskaberne for arbejdsmiljø, herunder et faktaark om mobning og seksuel chikane på kontor: Fakta om mobning og seksuel chikane

Kontakt

Arbejdsmiljø

Anne-Marie Røge Krag

Arbejdsmiljøchef, souschef
Medarbejderprofil
HR & Ledelse

Pernille Taarup

Chefkonsulent
Medarbejderprofil