; ;
Gemt

Bestemmer chefen om ansatte skal modtage reklame-mail?

Markedsføring via mail kræver samtykke fra modtageren uanset, om udsendelsen af markedsføring sker b2c eller b2b. Forbrugerombudsmanden har i en netop afsluttet sag fastslået, at det er medarbejderne selv, der skal afgive samtykke, men måske er det lidt mere nuanceret…

Nyhed

Dansk Erhverv | ERHVERVSJURA - 15. august 2018

Af Martin Jørgensen, advokat, Dansk Erhverv

Markedsføringslovens § 10, stk. 1 indeholder et forbud mod, at erhvervsdrivende udsender elektronisk markedsføring fx e-mail, SMS til nogen – altså alle, så forbuddet omfatter udsendelse til forbrugere, erhvervsdrivende, organisationer, det offentlige, fonde mv. medmindre den erhvervsdrivende før udsendelsen har indhentet modtagerens samtykke.

Kan andre samtykke på vegne af de ansatte – hvad siger Forbrugerombudsmanden?
En virksomhed bad Forbrugerombudsmanden om at tage stilling til, om det vil være lovligt at ringe op til et hovednummer i virksomheder, institutioner mv. for at indhente samtykke til at sende markedsføring pr. mail til udvalgte personer i virksomheden, institutionen mv. Svaret skulle gives via en bindende forhåndsbesked.

Forbrugerombudsmanden meddelte virksomheden, at et samtykke til at modtage markedsføring pr. mail - efter Forbrugerombudsmandens opfattelse -skal gives af den person, som har rådigheden over mailadressen, dvs. den som til daglig anvender mailadressen. Det gælder uanset, om personen, der har rådighed over mailadressen, er ansat i en virksomhed, institution mv. og dermed anvender en mailadresse stillet til rådighed af en arbejdsgiver.

Forbrugerombudsmanden meddelte derfor virksomheden, at det vil være en ulovlig fremgangsmåde, hvis virksomheden indhenter samtykke til at sende markedsføring pr. mail til en ansat i en virksomhed, institution mv. ved at ringe til virksomheden, institutionen mv. og i samtalen bede om samtykker til at sende markedsføring pr. mail til ansatte.

Men er det rigtigt i alle situationer?
Forbrugerombudsmanden svar i forhåndsbeskeden er naturligvis meget konkret og forholder sig udelukkende til det scenario, virksomheden spurgte til, og der ikke inddraget ansættelsesretlige principper i vurderingen.

I sagen fra Forbrugerombudsmanden spurgte virksomheden til, om det vil være lovligt at ringe op til virksomhedens hovednummer og ad den vej indhente indhente samtykker på vegne af de ansatte. Man kunne fx forestille sig, at det var virksomhedens receptionist, der så skulle samtykke på vegne af de ansatte. I denne situation er Dansk Erhverv enig med Forbrugerombudsmanden i, at det ikke er tilladt.

Ledelsesretten
Ledelsesretten er en almindelig retsgrundsætning, som blev fastslået i den første hovedaftale mellem DA og LO (septemberforliget i 1899), der fastslår, at arbejdsgiveren har retten til at lede og fordele arbejdet.


Dansk Erhverv mener dog, at det må ligge inde for ledelsesretten, at chefen kan bestemme, hvilket markedsføringsmateriale - også elektronisk -  en medarbejder skal modtage. Er medarbejderen fx ansat på et reklamebureau, der har til opgave at lave et stormagasins elektroniske tilbudsavis, som udsendes pr. e-mail, så kan chefen for bureauet bestemme, at medarbejderen skal modtage den elektroniske tilbudsavis på sin arbejdsmail.

Foruden at bestemme, hvilken elektronisk markedsføring medarbejderen skal modtage, så er det også Dansk Erhvervs holdning, at chefen kan samtykke til modtagelsen på vegne af den ansatte.

Ovenstående forudsætter, at det er en arbejdsmailkonto stillet til rådighed af arbejdsgiver samt at den markedsføring arbejdsgiveren samtykker til på vegne af den ansatte, er saglig og relevant i forhold til den ansattes arbejde.

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat, chefkonsulent
Medarbejderprofil