; ;
Gemt

Tre spørgsmål du bør stille dig selv om Amazon

14. juli 2020

Max Riis Christensen, stifter af MakesYouLocal, giver her sine bud på, hvad man som dansk e-handler skal overveje i en verden, hvor frygten for Amazon fylder meget.

Amazon - er det der, vores fokus skal være?
Det vigtigste for de fleste virksomheder er at have succes på kort sigt – uden det bliver der ikke noget på langt sigt. Da Amazon ikke er i Norden endnu, tror jeg, at der er vigtigere udfordringer end Amazons mulige indtræden.

Når det så er sagt, så er der jo ingen tvivl om, at Amazon kan få stor indflydelse på e-handlen, hvis de etablerer sig i Norden.

Jeg tror, det vigtigste for de danske virksomheder, der sælger online, er at udbygge de konkurrencemæssige fordele, de har på deres nuværende og måske kommende markeder.

  • Har man et tøjbrand, så vær fokuseret på at styrke brandets værdi hos slutkunden.
  • Har man et stærkt servicekoncept omkring sine produkter, så fokuser på at fremhæve den styrke på alle relevante markeder.
  • Har du det stærkeste produktionsapparat, så du er overlegen på pris og kvalitet i forhold til dine konkurrenter, så sørg for, at du kan fastholde den position.

Herefter skal man bruge noget tid på at overveje, hvilke salgskanaler der er de rigtige. Her er Amazon en mulighed, men der er altså mange (flere hundrede) europæiske markedspladser. Derudover er der online-forhandlere, eller du kan sælge via egne lokaliserede webshops - eller via shops direkte fra sociale medier som Instagram. Her skal du vælge de kanaler, der bedst passer til din branche, dine konkurrencemæssige styrker og ikke mindst din virksomheds kompetencer og ressourcer.

Er markedspladser uundgåelige som salgskanaler?
Måske, men der er en anden beslutning, du skal tage først: Hvordan vil din virksomhed bruge online markedspladser som en del af jeres salgsstrategi? Mange brands har det som en del af forhandleraftalen, at deres forhandlere ikke må sælge via tredjeparts-markedspladser. Det betyder, at de selv styrer salget på markedspladser, og så er det en stærk mulighed for at få produktet ud til nye kunder, som måske senere handler hos forhandlere eller på brandets egen webshop.

Amazon vil være et oplagt valg for nogle, men sælger du f.eks. inden for mode, så har Zalando i Tyskland en omsætning, der er fire gange højere end Amazon og er måske langt mere interessant.

Skal jeg som e-handler være bekymret?
De danske e-handlere er dygtige og derfor opmærksomme på de trusler, der kommer, men jeg oplever dem som nysgerrige, mere end bekymrede. Nysgerrige på, hvad det er, Amazon kan, og hvordan det kan få indflydelse på deres forretning. I Tyskland har Amazon en meget stor andel af onlinesalget, men de lancerede også i Tyskland for mange år siden. Det er langt fra givet, at Amazon vil få den samme position i Norden, og under alle omstændigheder vil det tage lidt tid. Dog vil Amazon være med til at øge prispresset, og derfor skal man bekymre sig om sin marginal og sikre, at man tjener penge på det, man gør.

Om MakesYouLocal
MakesYouLocal hjælper virksomheder til online succes i udlandet. MakesYouLocal hjælper med de indledende vigtige strategiske beslutninger samt lokalisering og drift gennem vores lokale e-handelsspecialister. I dag driver MakesYouLocal 145 webshops på tværs af 13 lande, hvor de bistår med lokal kundeservice, løbende oversættelse og marketing med fokus på vækst og profitabilitet.