; ;
Gemt

Viggo kører med strømmen

22. september 2020

Hos den grønne kørselstjeneste Viggo er app’en lige så vigtig som rattet på den el-drevne taxa.  Virksomhedens administrerende direktør lover mange flere taxaer og meget mere teknologi, selv om coronaen er kommet på tværs.

 

Kenneth Herschel har som administrerende direktør og partner i virksomheden Viggo 54 taxaer på gaden. Men han har ikke selv erhvervskort til at være chauffør.

”Nej, men jeg har lovet virksomhedens øvrige ledelse, at jeg senest i starten af 2021 vil tage erhvervskort. Jeg vil gerne forstå forretningen helt ud i de yderste led, og jeg synes også, at jeg skylder især chaufførerne og vognmændene, at jeg kender deres arbejdsvilkår. Det betyder, at jeg også skal deltage i Viggos obligatoriske servicekurser for virksomhedens chauffører,” fortæller Kenneth Herschel.

Bæredygtighed, teknologi og service
Viggo er et taxaselskab, men det er i høj grad også en teknologivirksomhed, der bygger på data og en IT-platform med fokus på konstant at udvikle nye app-services.

Samtlige taxaer i Viggo er el-drevne, da bæredygtighed er en af virksomhedens tre grundpiller foruden ambitionerne om veludviklet teknologi og høj service.

Selve taxavirksomheden er ejet af selskaberne Nurt Ventures, Mourier Capital og PBH Invest samt ledende medarbejdere, mens taxaerne hver især er ejet af selvstændige vognmænd, der enten selv kører eller har chauffører ansat.

Viggo og ”we go”
Navnet ”Viggo” kan næsten ikke lyde mere dansk, men det er også valgt som et twist af ”we go”, så det ligger lige på tungen for både danskere og udlændinge.

De første taxaer kom på gaden i oktober 2019. Desværre satte coronaen en kæp i fælgene for den planlagte ekspansion. Men Kenneth Herschel regner med, at de nuværende 54 taxaer vil være vokset til cirka 100 inden udgangen af 2020.

 

Kenneth Herschel er administrerende direktør og partner i taxaselskabet Viggo, der er den eneste kørselstjeneste i Skandinavien udelukkende med el-drevne køretøjer. Foruden at bidrage til den grønne omstilling er Viggo i høj grad også en teknologivirksomhed, der bygger på data og en IT-platform med fokus på konstant at udvikle nye app-services. (Foto: Anders Olsen).

 

Målet er de største byer i Skandinavien
Foreløbig opererer Viggo kun i Storkøbenhavn, men ambitionen er at være repræsenteret i 5 byer inden udgangen af 2021:

”Vi starter op i Aarhus i slutningen af i år med 5-10 vogne, og det foreløbige mål er 50. Næste mål bliver en by i Norge med start i løbet af 2021. Vi har valgt Norge som det første udenlandske marked, fordi landet er en af verdens førende nationer på el-biler,” forklarer Kenneth Herschel og understreger:

”Vi skal ikke være landsdækkende, men på lang sigt skal vi være til stede i de største byer i Skandinavien.”

Grøn konkurrencefordel er på lånt tid
Viggo er ikke den eneste kørselstjeneste, der har el-biler. Men virksomheden er den eneste i Skandinavien, der i sin flåde af køretøjer kun har el som drivkraft. Det forretningsmæssige udgangspunkt er at være på forkant med den grønne omstilling. Kenneth Herschel er imidlertid meget bevidst om, at konkurrenterne på sigt indhenter Viggo og også kommer til at køre udelukkende i el-taxaer.

”Vi ved godt, at vi kun har den fordel på lånt tid. Men det er nu, at interessen for at have en grøn profil er stor og voksende hos både virksomheds- og privatkunder. Når kunderne så har prøvet Viggo som grønt alternativ, går det forhåbentlig op for dem, at taxaturen også rummer nye app-løsninger og services. Det er i hvert fald det, vi hører fra kunderne, når vi efter hver tur beder dem om at rate det produkt, de har fået. Sagt på en anden måde, så sætter kunderne sig ind i en el-taxa for at køre grønt. Men det er de digitale løsninger og services, de lægger vægt på, når de stiger ud af taxaen igen.”

Udviklingsafdeling i Litauen
Hele processen fra bestilling, ventetidens længde, betaling, rating af servicen, taxaturens CO2-regnskab og styr på bilagene er samlet i app’en - og der er meget mere på vej.

Viggos teknologiske satsning understreges af, at 6 af virksomhedens i alt 17 medarbejdere er ansat i dens udviklingsafdeling i Litauen:

”Det var dér, vi fandt de bedste kompetencer. Siden vi i 2017 tog de første skridt til at etablere Viggo, har vi investeret cirka 10 millioner kroner i udvikling.”

Viggo satser primært på at være et business class produkt, uden at det koster mere end en almindelig taxa. Derfor indeholder de nye services, der er på vej, blandt andet endnu flere forenklede administrative løsninger for virksomhedskunderne.

Arbejder på at rejse 15 millioner kr. i ”kloge penge”
Til udvikling, etablering i flere byer og ekspansion har Viggo behov for ny kapital:

”Vi arbejder på at rejse 15 millioner kr. i år, og mange investorer har vist interesse. Men for os er det mindst lige så vigtigt som kapitalen, at der er tale om ”kloge penge”, hvor Viggo også kan drage nytte af investorernes relevante know-how og netværk. I vores nuværende investor- og partnerkreds har vi blandt andet kompetencer inden for bilbranchen,” fortæller Kenneth Herschel, der selv er en af partnerne.

Corona-krisen var - i hvert fald i starten - hård ved Viggo. I de værste uger, lige efter at Danmark blev lukket ned, forsvandt 90 % af køreturene. Men siden den gradvise genåbning har væksten ligget på i gennemsnit 11 % fra uge til uge. Med udgangen af juni, som de seneste tal er fra, var omsætningen på indeks 70 af det oprindelige budget fra før corona-krisen.

”Ride-sharing” er på vej
Krisen fik Viggo til at sætte nye initiativer i gang. Blandt andet at udbringe pakker:

”Det var oprindeligt planlagt til senere. Men på grund af situationen fremskyndede vi initiativet, og tjenesten vil servicemæssigt blive opdateret i 2021. Vi forventer os meget af den niche. Den kan diskret kombineres med persontransport, uden at passagerer oplever en dårligere service.”

Kenneth Herschel har også andre tiltag i handskerummet. Der er en såkaldt ”ride-sharing”-service på vej. Når kunderne bestiller en Viggo, kan de tilkendegive på app’en, om de hele vejen eller noget af den vil dele vognen med en eller flere andre. To taxature bliver til én, selv om det måske koster en lille omvej. Til gengæld bliver køreturen billigere for hver enkelt af kunderne.

Holder regnskab med sparet CO₂-udledning
Som nævnt fører Viggo også CO₂-regnskab for kunderne. Når man stiger ud af taxaen, kan man på sin app se, hvor mange grønne kilometer man har kørt, og hvad man har sparet i CO₂-udledning. Desuden kan man se ens akkumulerede tal for samtlige taxature, og virksomhedskunder kan direkte overføre tallene til deres grønne regnskab.

De fleste Viggo-taxaer er af mærket Tesla og Jaguar, men der er også VW’er og Mercedes på vej ind i flåden:

”Det er de mærker, der er længst fremme i udviklingen af el-biler. I vores branche er det vigtigt at have et stort batteri, der kan lades hurtigt, for vores konkurrenter kan jo tanke diesel på 5 minutter. En Tesla klarer opladningen på et kvarter og kan derefter køre 150-200 km.”

Læg større vægt på en grøn profil i offentlige udbud!
Som storforbruger af grøn elektricitet har Viggo planer om at etablere eget energiselskab og også levere strøm til andre virksomheder. I det hele taget satser Viggo på at etablere en række relevante samarbejder med førende virksomheder i andre brancher.

Den markedsdrevne teknologiske udvikling hjælper den grønne omstilling godt på vej. Men som kørselstjeneste har Viggo også behov for politisk bevågenhed. Kenneth Herschel har da også et par konkrete ønsker til politikerne:

”Både København og andre kommuner bidrager til at fremme grøn transport, og borgerne vil gerne køre grønt. Konkret vil det fremme den grønne omstilling, hvis der blev indført flere miljøzoner forbeholdt el-drevne biler. Hvis vi som taxaer også måtte køre i busbanerne, ville kunderne komme hurtigere frem, og der ville være mindre trængsel for andre trafikanter og dermed mindre luftforurening. Endelig kunne det offentlige i udbud om personbefordring lægge større vægt på en grøn profil.”