Sygefravær

Sygemelding

Det er en god ide at forholde dig til, hvordan og hvornår medarbejderne mest hensigtsmæssigt sygemelder sig hos jer. Det er også en god ide at skrive reglerne ned i en sygefraværspolitik.

Guide

Hvornår og hvordan skal medarbejderen sygemelde sig?

Det er en god ide at have en skriftlig sygefraværspolitik, der gør det klart, hvornår og hvordan medarbejderne skal sygemelde sig.

Det kan f.eks. være telefonisk til nærmeste leder ved arbejdstidens begyndelse. Reglerne kan også fremgå direkte af ansættelseskontrakten.

Det er dig som arbejdsgiver, der beslutter, om du accepterer sygemeldinger pr. e-mail eller sms. Der er mange gode grunde til at kræve, at sygemeldingen sker telefonisk. F.eks. giver det mulighed for at spørge ind til forventet varighed og presserende arbejdsopgaver.

Hvis I ikke har fastsat andre regler på virksomheden, skal sygemeldingen ske senest 2 timer, efter at medarbejderen skulle være mødt på arbejde.

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Andre relaterede guides i temaet

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.