Forkortelser
# - Forkortelser
301
Permanent omredigering af URL i browser
302
Midlertidig omredigering af URL i browser
404
404 fejl. Siden findes ikke
3G
3rd generation. Tredje generations teknologi indenfor mobilkommunikation. En efterfølger af GSM og EDGE
3PL - Third-party Logistics
Kaldes også for tredjepartslogistik. En tredje part - logistik - ud over sælger og kunde.
4G
4th generation. Fjerde generations teknologi indenfor mobilkommunikation. En efterfølger af GSM, EDGE og senest 3G
5G
5th generation. Femte generations teknologi indenfor mobilkommunikation. En efterfølger af GSM, EDGE, 3G og senest 4G
A- Forkortelser
ACOS - Advertising Cost of Sale
En måling, der viser, hvor mange penge, der er brugt på reklame versus salg, for et givet produkt på Amazon
Ad - Advertisement
Kaldes også for annonce
Ad Creep
Reklame som ikke altid ligner reklame (f.eks. Live Commercials fra influencers)
Adm. - Administration
Handling til at styre, planlægge, kontrollere og styre de forskellige ressourcer, der er tilgængelige for en person, virksomhed eller organisation for at nå en række mål.
ADS - Automated Decision Systems
Avancerede datasystemer, der stræber efter at erstatte menneskelige beslutningsprocesser
AI - Artificial Intelligence
Kaldes også for Kunstig Intelligens. En proces om at få maskiner og teknologi til at 'tænke selv' (f.eks. en robot, der kan føre en samtale, vinde i spil osv.).
Akkum. - Akkumulatorteknologi
Teknologi til opsamling og lagring af energi til senere brug
AMP - Accelerated Mobile Pages
Initiativ, der gør websites hurtigere på mobilen
AOV - Average Order Value
Gennemsnitlig ordreværdi
API - Application Programming Interface
En programmeringsgrænseflade der tillader to forskellige applikationer eller software at tale sammen, selvom de ikke taler samme sprog via et sæt af rutiner, værktøjer og protokoller
AR - Augmented Reality
Danner et udvidet syn af virkeligheden, hvor man gennem en skræm ser billede, lyd og/eller data ovenpå den faktiske virkelighed
Arb. - Arbejdsmarkedsforhold
.
ASAP - As Soon As Possible
Hurtigst muligt
ASO - App Store Optimization
Optimering af søgbarheden og download konverteringer for app. Svare til SEO men til app
ASP - Active Server Pages
Et dynamisk server-side-script-programmerings-miljø udviklet af Microsoft
ASP - Application Service Provider
Service tilbudt online (f.eks. Lagring online eller skytjeneste)
ASPS - Application Service Provider software
Service tilbudt online (f.eks. Lagring online eller skytjeneste)
Assur. - Assurance / forsikring
.
ATO - Assembled to Order
En produktionsstrategi, hvor produkter, bestilt af kunden, er skræddersyet til en vis grad og bliver produceret hurtigt, da de grundlæggende dele til produktet allerede er produceret, men ikke samlet
AW - AdWords
Google annoncering. Forkortelse for advertisement og words
B - Forkortelser
B2B - Business to Business
Kendes også som BtB eller B-to-B
B2C - Business to Customer
Kendes også som BtC eller B-to-C
B2G - Business to Government
Kendes også som BtG eller B-to-G. Virksomheder der sælger eller markedsfører til det offentlige som f.eks. staten, regioner, kommuner, ministerier, hospitaler, skole m.fl.
BAV - Brand Added Value
Når et brand giver merværdi til et produkt og dermed skaber salg, da brand-produktet har højere værdi for kunden end blot produktet
BI - Business intelligence
Et bregeb der dækker over softwareløsninger, der trækker data ud af et eller flere kildesystemer, forenkler dataen og endeligt genindsætter dataen i en ny struktur eller database, så det er nemmere for brugeren at anvende dataen i rapporter og/eller statistikker
BNPL - Buy Now Pay Later
Køb nu betal senere. Begrebet er ofte anvendt i forbindelse med betalingsmetoder, der tilbyder køb med udsættelse af betaling
BOL - Bill of Lading
Et juridisk bindende dokument, der giver transportør alle nødvendige oplysninger til at varetage fragt og fakturering af samme korrekt
BOM - Bill of Materials
Liste over antal, komponenter og pris over materialer for at lave et produkt
BOPIS - Buy Online, Pickup In Store
Køb online, hent i butik. Når online shopping møder den fysiske oplevelse i butikken
BOSFS - Buy Online, Ship From Store
Køb online, send fra butik. En online ordre der sendes fra butikken til kunden
BR - Bounce Rate
Kaldes også for afvisningsprocent. Antal besøg, som forlader hjemmesiden efter blot én sidevisning
BRB - Be Right Back
Straks tilbage
Browser
Kan hente og vise HTML-dokumenter (websider) fra web-servere i hele verden
C- Forkortelser
CAC - Customer Acquisition Cost
Prisen for at overbevise kunde om at købe et bestemt produkt
CAGR - Compound Annual Growth Rate
CAGR er det gennemsnitlige årlige afkast over en årrække. Forkortelsen bruges til at danne et bedre overblik over den gennemsnitlige præstation af et aktiv, en virksomhed eller andet over en længere periode. På dansk kan man kalde CAGR for annualiseret flerårig vækstrate.
CAPI - Conversions API
Conversions Application Programming Interface - en modernisering af, hvad Facebook tidligere kaldte Server Side API (SSAPI). Server Side API var en tung kode-mulighed, der tillod brands at oprette brugerdefinerede handlinger, som derefter kunne sendes fra et websteds server til Facebook
CAVV - Card Authentication Vertification Value
Cardholder Authentication Verification Value eller CAVV, er kreditkorttransaktioner, hvor Verified by Visa godkendelsesmetoden bruges
CBDO - Chief Business Development Officer
Kaldes også for Forretningsudviklingschef
CBO - Chief Brand Officer
Kaldes også for Brand chef
CC - Cloud Computing
Se også ASP og ASPS. Software, service eller tjenesteydelse tilbudt via internettet
CCO - Chief Commercial Officer
Kaldes også for Salg og Marketingchef
CDN - Content Distribution Network
Content Distribution Network eller Content Delivery Network. Et netværk af serverer spredt over hele verden
CDP - Customer Data Platform
En kundedata platform, der kan samle information og data fra flere forskellige kilder (online og offline), så virksomheden kun står med én samlet kundeprofil, der kan bruges til markedsføring
CDO - Cash on Delivery
Cash on Delivery eller Card on Delivery. Betaling ved levering af produkt (f.eks. ved hjemmelevering)
CFO - Chief Financial Officer
Kaldes også for Økonomichef
CFR - Cost and Freight
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m.
CID - Card ID
Kaldes også for Card Identification Number eller Card Identification Code
CIF - Cost, Insurance and Freight
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m
CINO - Chief Innovation Officer
Kaldes også for Innovationschef
CIO - Chief Information Officer
Kaldes også for IT-direktør
CIP - Carriage and Insurance Paid to
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m. I dette tilfælde betaler sælger forsikring og fragt, men køber overtager risikoen, så snart fragtselskabet har modtaget varen
CLO - Chief Legal Officer
Kaldes også for Juridisk chef
CLV - Customer Lifetime Value
Kaldes også for kundeværdi. Måler en virksomheds fortjeneste på en kunde gennem hele forholdets tid mellem virksomhed og kunde
CMF - Color, Materials & Finish
Kaldes også for farver, materialer og overflader. Anvendes ved udvikling af produkt
CMO - Chief Marketing Officer
Kaldes også for Marketingchef
CMP - Consent Management Platform
En platform eller program til samtykkehåndtering, der gør det muligt for et websted at opfylde GDPR-regler ved at opnå brugertilladelse til at indsamle data via cookies under besøg
CMS - Content Mangement System
Software eller framework, der anvendes til styring og vedligeholdelse af indhold på en hjemmeside
CNAME - Canonical Name
Canonical Name eller Canonical Domain. Et alias for domæner - en redirect af originalt indhold til nyt domæne
COGS - Cost of Goods Sold
De direkte omkostninger, der kan tilskrives produktionen af varer, der sælges af en virksomhed. Disse inkluderer omkostninger til materiale og arbejdsomkostninger
COO - Chief Operating Officer
Kaldes også for Vicedirektør eller Driftsdirektør
CPA - Cost Per Acquisition
Pris per erhvervelse (f.eks. kunde, lead, tilmelding osv.) Anvendes ofte i Affiiliate Marketing
CPA - Cost Per Action
Pris per erhvervelse (f.eks. kunde, lead, tilmelding osv.) Anvendes ofte i Affiiliate Marketing
CPC - Cost Per Click
Den maksimale pris per klik på annonce (f.eks. i Google AdWords). Er det samme som PPC
CPG - Consumer Packaged Goods
Forbruger-emballerede varer eller dagligdagsvarer, der anvendes dagligt af gennemsnitsforbrugeren, og som har en rutinemæssig udskiftning eller påfyldning (som f.eks. mad, drikkevarer, tøj, tobak, make-up, husholdningsprodukter m.m.)
CPI - Cost Per Impression
Pris per visning
CPI - Cost Per Install
Pris per installering
CPL - Cost Per Lead
Pris per erhvervelse (f.eks. kunde, lead, tilmelding osv.) Anvendes ofte i Affiiliate Marketing
CPM - Cost Per Mile
Prisen per 1.000 visninger, klik eller indrykninger af annonce
CPO - Cost Per Order
Anvendes oftest i ved markedsføring for at udregne den gennemsnitlige omkostning per salg (inkluderer f.eks. Markedsførings- og forsendelsesomkostninger)
CPO - Chief Production Officer
Kaldes også for Produktionschef
CPQ - Configure, Price & Quote
Et begreb, som bliver anvendt til at beskrive softwaresystemer og er en udvidelse af CRM-systemet, der hjælper sælgere med at tilbyde komplekse og konfigurerbare produkter. På denne måde bliver salgsprocessen mere overskuelig og hurtigere
CPS - Cost Per Sale
Pris per salg
CPT - Carriage Paid To
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m.
CQO - Chief Quality Officer
Kaldes også for Kvalitetschef
CRM - Customer Relationship Management
System til kunde-dataopsamling og -opbevaring
CRO - Conversion Rate Optimization
Antal besøg, der ender ud i en konvertering
CRO - Chief Risk Officer
Kaldes også for Risikochef
CSAT - Customer Satisfaction
CSAT gør det muligt at måle dine kunders tilfredshed flere gange i løbet af kunderejsen. Der findes to forskellige slags CSATs: Transaktionsbaseret CSAT og relationsbaseret CSAT
CSC - Card Security Code
CSI - Corporate Social Innovation
Kaldes også for Bæredygtig Innovation
CSO - Chief Sales Officer
Kaldes også for Salgschef
CSR - Corporate Social Responsibility
Virksomhedens sociale ansvar
CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive
CSRD er et direktiv fra EU, der stiller krav om virksomheders bæredygtighedsrapportering. Fra 2024 og frem skal alle store og børsnoterede virksomheder rapportere om bæredygtighed efter særlige standarder. Standarderne går under betegnelsen ESRS.
CSS - Cascading Style Sheets
Programmeringsprogram til at formatere design og layout af website
CSS - Comparison Shopping Services
Google Comparison Shopping Services kan placere Shopping-annoncer og gratis produktfortegnelser på Google på vegne af sælgere i følgende lande: Østrig, Belgien, Tjekkiet, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Holland , Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Spanien, Sverige, Schweiz og Storbritannien.
CSV - Comma-separated Values
En CSV-fil, der indeholder data, som er opdelt med komma
CTA - Call To Action
En kort tekst, oftest på en knap eller link, som opfordrer til handling
CTO - Chief Technology Officer
Kaldes også for Teknologichef
CTR - Click Through Rate
Procentdel af brugere som klikker på et givent link. Altså en klikrate
CVC - Card Validation Code
CVD - Card Verification Data
CVN - Card Validation Number
CVO - Chief Visionary Officer
Kaldes også for Udviklingschef
CVV - Card Verification Value
CX - Customer Experience
Kaldes også for kundeoplevelse
C2C - Consumer to Consumer
Fra forbruger til forbruger på fx markedspladser som ebay og Facebook marketplace.
C2B - Consumer to Business
Fra forbruger til virksomhed. Det kan fx være, at en virksomhed åbner en konto på en markedsplads og bruger den til at købe produkter / tjenester direkte fra enkeltpersoner. Dette finder oftest sted på freelance arbejdsplatforme, som bl.a. upwork og Fiverr, hvor freelancere tilbyder tjenester til virksomheder.
D - Forkortelser
D2C - Direct To Consumer
Produkter og ydelser solgt direkte fra producent til kunde, uden tredjepartsforhandlere, grossister eller andre mellemmænd. Kendes også som B2C
DAM - Digital asset management
Kendes også som digitale arkivhåndteringssystemer. Bruges til digitale objekter i en organisation, som f.eks. video, billede, lyd. Bruges til søgning, redigering, organisering, genbrug og lagring af de digitale objekter
DAP - Delivered At Place
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m.
DDoS - Distributed Denial of Service
En angreb af website, når hjemmesiden overbelastes af falsk trafik
DDP - Delivery Duty Paid
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m. I dette tilfælder leveres den købte vare på købers adresse. Fragt, alle omkostninger, forsikring og fortoldningsomkostninger dækkes af sælger
DDP - Det Digitale Produktpas
Det digitale produktpas er en standardiseret digital løsning, der skal følge et produkt gennem hele dets leve- og forbrugstid. Passet vil gøre det muligt for virksomheder, myndigheder og forbrugere at få adgang til oplysninger om et produkts miljø- og materialemæssige egenskaber.
DDT - Dynamic Decision Tree
Et værktøj til at skabe overblik over hvert enkelt scenarie i brugsmønster
DDU - Delivery Duty Unpaid
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m. I dette tilfælder er sælger ansvarlig for varen frem til den er losset på et bestemmelsessted. Dette bestemmelsessted skal angives i aftalen. Herefter bærer køber risikoen for varen
DFRL - Design for Reverse Logistics
Optimering eller design af en virksomheds retur-flow ved at indtænke emballage og produkt i returlogistik-processen, så det bliver den bedste løsning for både kunde og virksomhed
DFW - Data Feed Watch
Google program til optimering af kundes/brugers shopping feed
DMA - Designated Market Area
Et geografisk område, der repræsenterer et land eller område
DNS - Domain Name Server
Domain Name Server eller Domain Name System eller Domain Name Service. En internettjeneste, som oversætter domænenavne til IP-adresser
DNVB - Digitally Native Consumer Brands
Brand, der hovedsageligt eksisterer i den digitale verden. Et brand, der primært eller udelukkende eksisterer online
DoC - Declaration of Conformity
Producentens eller importørens skriftlige erklæring om, at et produkt overholder gældende EU-krav og standarder.
Domæne
Navnet på hjemmesiden
DP - Demand Planning
Anvendes til at forudsige for markedets efterspørgsel af virksomhedens produkter så præcist som muligt
DPA - Dynamiske Produkt Annoncer
Ift. Facebook annoncering
DPU - Delivered at Place Unloaded
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m.
DSA - Dynamic Search Ads
Kaldes også for dynamiske søgeannoncer. En mere automatiseret annonceringsløsning fra Google
DSA - Digital Services Act
Et forslag, der skal indføre nye regler for platforme og online markedspladser.
DSP - Demand Side Platform
Et værktøj annoncører anvender til at købe annoncepladser til bedste pris med automatiserede bannerindkøb på auktionsbasis gennem Real Time Bidding (RTB)
E- Forkortelser
EAI - Enterprise Application Integration
Valg af softwarearkitektur og anvendelsen af software til udveksling af data mellem flere softwarebaserede systemer
EDB - Elektronisk Databehandling
En systematisk bearbejdning af data ved hjælp af computere
EDGE - Enhanced Data rates for GMS Evolution
Begreb for teknologi indenfor mobilkommunikation, en videreudvikling af GSM-netværket
EDI - Electronic Data Interchange
En metode til udveksling af elektroniske dokumenter (f.eks. fakturaer, salgsdokumenter, følgesedler m.m.) blandt virksomheder, således at dokumenterne kan behandles automatisk
EDRM - Elektronisk Direkte Respons Marketing
Et afregningssystem af modtagers reaktion på reklame til videre brug af direkte marketing via elektronisk automatiseret respons
EFTA - European Free Trade Association
Den Europæiske Frihandelssammenslutning, som består af Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz
EPC - Earnings Per Click
Gennemsnitlig indtjening per klik
EPR - Extended Producer Responsibility
EPR er en miljøpolitik indført af EU med det formål at reducere emballageforbrug, øge reel genbrug, genanvende emballage og redesigne til mere miljøvenlig emballage.
EPS - Earnings Per Share
Indtjening per aktie
ERP - Enterprise Resource Planning
En software eller et system, der forbinder en virksomheds forskellige arbejdsprocesser (som f.eks. salg, lager, logistik, økonomi, projektstyring m.m.)
ESRS - European Sustainability Reporting Standards
ESRS består af en række fælles europæiske standarder, som alle virksomheder, der er omfattet af kravene i Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), skal rapportere efter.
ETA - Estimated Time of Arrival
Estimeret ankomsttid
EXW - EX Works
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m.
EØS - Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
En aftale mellem EU og tre af EFTA-landene: Island, Liechtenstein og Norge
F- Forkortelser
FAK - Freight All Kinds
Kaldes også for Freight of All Kinds. Et prissystem, der kombinerer forskellige klasser af forsendelser i én gruppe
FAS - Free Alongside Ship
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m.
FAQ - Frequently Asked Questions
Ofte stillede spørgsmål
FBA - Fullfillment by Amazon
Betyder at Amazon står for al servicen (salg, kundeservice, lagerhåndtering, pakning og fragt)
FBM - Fullfilled by Merchant
Betyder at virksomheden selv er ansvarlig for al servicen (salg, kundeservice, lagerhåndtering, pakning og fragt). Dette er en forkortelse som anvendes i forbindelse med salg på markedsplatforme (som f.eks. Amazon)
FCA - Free Carrier
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m.
FN - Forenede Nationer
FN er en kæmpe verdensorganisation med 193 medlemslande. Det erklærede mål er at sikre verdensfreden. På engelsk UN - United Nations
FOB - Free On Board
Begreb der dækker over en bestemt type transportaftale med nationale og/eller internationale handelsklausuler, som fastlægger ansvarlige for risiko, omkostninger, dokumenter, transport, forsikring, lastning, losning, reklamationsfrister, forældelsesfrister, begrænsningsbeløb m.m.
FOBO - Fear Of Better Options
Ubeslutsomhed og frygten for, at der er noget bedre, hvis man venter.
FOMO - Fear Of Missing Out
Anvendt på sociale medier - beskriver en angst hos brugere, der er bange for at 'gå glip' af noget
FTE - Full Time Employee
Fuldtidsansat eller årsværk
FTP - File Transfer Protocol
Anvendes til at overføre filer mellem netværk og computer
FUD - Fear, Uncertainty & Doubt
På dansk: Frygt, usikkerhed og tvivl. En desinformationsstrategi, der anvendes i salg, markedsføring, PR, politik, afstemning, kult og propaganda. Strategien skal påvirke opfattelser ved at formidle negativ, tvivlsom eller falsk information gennem frygt
FYA - For Your Action
Til din handling / ikke blot til info, men tag venligst action på dette. Når det ikke er business, så kan FYA også bruges som For Your Amusement / Til din fornøjelse.
FYI - For Your Information
Til din information.
G- Forkortelser
GA - Google Analytics
Google Analytics
GDN - Google Display Network
Kaldes også for displaynetværk
GDPR - General Data Protection Regulation
Beskyttelse af EU-borgeres persondata
GEO - Generative Engine Optimization
Optimering af systemer, der bruger kunstig intelligens til at skabe indhold eller løsninger. Man arbejder på at gøre AI-baserede systemer (som f.eks. sprogmodeller eller designværktøjer) mere effektive, præcise og hurtigere, så de kan levere bedre resultater i forhold til de opgaver, de er sat til at løse.
GIF - Grafic Interchange Format
Animeret billede som ikke er statisk
GMS - Global System for Mobile Communications
GMS, EDGE, 3G m.fl. er alle begreber for teknologi indenfor mobilkommunikation
Gns. Position - Gennemsnitlig Position
Din annonces rangering på side 1 på Google i forhold til konkurrenter
GPT-3 - Generative Pre-trained Transformer 3
Er en automatiseret sprogmodel, der bruger dybdegående læring til at producere menneskelignende tekster. Hvis den får en kort indledende tekst om et emne, vil den producere tekst, der fortsætter teksten.
GPRS - General Packet Radio System
Send og modtag data via mobiltelefoni, hvor datamængde opdeles i små pakker og sendes enkeltvis
GPSR - General Product Safety Regulation
Fra 13. december 2024 skal produkter til forbrugere leve op til en ny EU-forordning om produktsikkerhed (GPSR), når produkterne sælges i et EU-land.
GTM - Google Tag Manager
Værktøj til styring af sporingskoder på website
H - Forkortelser
HTML - Hyper Text Markup Language
Får tekst og billeder til at virke som links på en hjemmeside
HTTP - Hyper Text Transfer Protocol
En protokol, der hovedsageligt anvendes til kommunikation på WWW
HTTPS - Hypertext Transfer Protocol Secured
Har tilføjet et særligt krypterings-lag ift. HTTP, til beskyttelse af følsomme oplysninger
Hydr. - Hydraulik
En teknisk anordning, hvor væske i et system af forbundne rør anvendes til at overføre tryk og energi
I - Forkortelser
ICP - Ideal Customer Profile
En betegnelse, der bruges af både salgs- og marketingteams til at beskrive de firmografiske, adfærdsmæssige og miljømæssige karakteristika ved en virksomhed, som repræsenterer din mest værdifulde kundetype.
ID - Industrielt Design
Design af produker, som kan produceres på industrimaskiner i større antal (masseproduktion)
ID - Identity Document
Kaldes også for Legitimation
IM - Instant messaging
F.eks. ved online chat
IOS - International Standards Organization
En international standardiseringsorganisation med formål at udbrede verdensomspændende proprietære, industrielle og kommercielle standarder
IoT - Internet of Things
Implementering af data og teknologi i hverdagsting, som kan kobles på internettet
IPR - Intellectual Property Rights
Kaldes også for intellektuelle ejendomsrettigheder. En beskyttelse af opfindelser og ideér (gennem f.eks. brugsmodeller, design, ophavsret, patent, varemærker)
ISP - Internet Service Provider
De virksomheder der tilbyder Internet-løsninger som YouSee, Waoo m.v.
IT - Informationsteknologi / edb
Computerbaseret teknologi til opsamling, behandling, lagring og udbredelse af information
J - Forkortelser
JIT - Just in Time
En lagerstrategi til at øge effektiviteten, mindske spild og mindske lageromkostninger ved at modtage varer/materialer netop som de skal anvendes i produktionen. Dette kræver, at producenten kan forudsige efterspørgslen nøjagtigt
JOMO - Joy Of Missing Out
Glæden ved at gå glip af noget.
JPEG - Joint Photographic Experts Group
Digital repræsentation af fotografisk billede
JPG - Joint Photographic Group
Digital repræsentation af fotografisk billede
K- Forkortelser
KOL - Key Opinion Leaders
Folk som er aktive i et 'community'. De har typisk opbygget sig en stor og engageret følgerskare. De bliver opfattet som smagsdommere eller eksperter omkring en bestemt niche eller emne
KPI - Key Performance Indicators
Nøgletal, mål, aktiviteter og områder der måles og fokuseres på
L- Forkortelser
LEAD
En potentiel kunde
LIA - Local Inventory Ads
Er Google Shopping-annoncer, der bliver vist som de øverste søgeresultater til lokale produktsøgninger i fysiske butikker. Trends inden for 'lokal shopping' og ‘støt lokalt’ giver stort potentiale for at udvide offline forretninger med online annoncering
LMS - Learning Management System
Et softwareprogram, som anvendes til trænings- og uddannelseskurser online
LTV - Lifetime Value
Beløb, som forventes at blive opnået hos gennemsnitskunde gennem den totale tid som kunde
M- Forkortelser
MACH - Microservices based, API-first, Cloud-native SaaS and Headless
MACH er en tech standard, der beskriver en moderne teknologi arkitektur
MAPD - Mean Absolute Percentage Deviation
Eller MAPE - Mean Absolute Percent Error. En formula til at beregne/forudsige størrelsen af fejl/afvigelse i statistik i procent. Kan anvendes på tværs af produkter, afdelinger og kunder
MAPE - Mean Absolute Percent Error
Eller MAPD - Mean Absolute Percentage Deviation. En formula til at beregne/forudsige størrelsen af fejl/afvigelse i statistik i procent. Kan anvendes på tværs af produkter, afdelinger og kunder
Mark. - Marketing
MCC - My Client Center
Er en AdWords-konto for bureauer, hvor de har adgang til flere kunders AdWords-kontoer
MDSS - Marketing Decision Support System
Samling af virksomheds- og markeds-data fra flere kilder til ét informationssystem
Merk. - Merkantilt
Vedr. handel og indtjening
ML - Machine Learning
Kaldes også for Maskinlæring. Et underområde til kunstig intelligens (AI) og datalogi, som gør det muligt, at computere kan lære, uden at man specifikt har forklaret, hvordan læring foregår
MMS - Multimedia Messaging Service
Korte tekstbeskeder med billeder og/eller lyd, som kan sendes fra en mobiltelefon
MOA - Minimum Order Amount
Kaldes også for mindste ordreværdi
MoM - Month-over-Month
Sammenligning af ændringer fra den nuværende måned i forhold til den foregående måned
MOMS – Meromsætningsafgift
Kaldes på engelsk for VAT. Meromsætningsafgift er en afgift til staten. Afgiften bliver pålagt en vares pris inden den sælges af virksomheden
MOV - Minimum Order Value
Kaldes også for mindste ordreværdi
MOQ - Minimum Order Quantity
Kaldes også for mindste ordremængde
MQL - Marketing Qualified Lead
Lead der bevæger sig gennem salgsflow og dermed bliver berettiget/kvalificeret til at modtage markedsføringsmateriale
MRP - Materials Requirements Planning
Eller Manufacturing Resource Planning. Planlægning af nødvendige af materialer og lagerplads til produktion
MRR - Monthly Recurring Revenue
Månedlig forventet omsætning ved salg af abonnement eller anden ydelse på månedlig fakturering
MTO - Made to Order
Produktionsstrategi: skræddersyede produkt/vare til kunde. Produktionen starter, når købet er godkendt og ventetiden for kunden er længere end normalt
MUS - Medarbejderudviklingssamtale
En dialog mellem medarbejder og leder
MVP - Minimum Viable Product
Et begreb som oftest anvendes i forbindelse med IT-projekter for at finde det mindst levedygtige produkt eller forløb
N - Forkortelser
NAFTA - North American Free Trade Agreement
En frihandelsaftale mellem Canada, Mexico og USA
NDA - non-disclosure agreement
En non-disclosure agreement er relevant i de situationer, hvor der er en chance for, at din viden eller dine oplysninger kan blive misbrugt. Det kan f.eks. være hvis du indgår samarbejde med andre virksomheder, ansætter en konsulent, har opfundet noget eller vil sælge en virksomhed.
NLP - Natural Language Processing
Kaldes også for sprogteknologi. Anvendelsen af teknologi til at behandle det naturlige sprog gennem et tværfelt af kunstig intelligens (AI), datalogi og lingvistik
NPS - Net Promoter Score
Nøgletal for loyalitetsmål - en effektiv måde at måle dine kunders oplevelser af din hjemmeside og dermed forstå, handle og optimere ud fra disse
O - Forkortelser
O2O - Online-To-Offline / Offline-To-Online
O2O angiver tovejsstrømmen mellem den online og den fysiske verden, især detailhandel og e-handel. Online-To-Offline handel er en forretningsstrategi, der skaber trafik og trækker potentielle kunder fra online kanaler ned i de fysiske butikker for at købe
OEM - Original Equipment Manufacturer
Refererer til den originale producent af varer, dele, udstyr eller software
Omni Channel
Har til formål at skabe en bedre kundeoplevelse med den bedste og mest sammenhængende oplevelse på tværs af flere kanaler (som f.eks. sociale medier, annoncer, app, website m.fl.)
OOO - Out Of Office
Ikke til stede
Org. - Organisation
ORP - Online Reputation Management
En proces, hvor man forsøger at beskytte og/eller forbedre sit ry og omdømme online
OSI - Open Systems Interconnection Reference Model
Et kommunikations- og netværksprotokoldesign
P - Forkortelser
P2B - Platform to Business
Kendes også som PtB eller P-to-B. Platforme (som f.eks. Facebook, Google, LinkedIn, Twitter, Instagram m.fl.) der sælger eller videregiver data til virksomheder
PIM - Product Information Management
Et system til håndtering af produktinformation, som skal sikre virksomhedens håndtering af store mængder komplekse data og produktinformationer
PIN - Personal Identification Number
Kaldes også for pinkode
PNG - Portable Network Graphic
En forbedring af GIF på forskellige områder
PO - Purchase Order
Kaldes også for Indkøbsordre. Et dokument mellem kunde og sælger, der specificerer pris, type og mængde af solgt produkt eller service
POC - Proof of Concept
Også kendt som Proof of Principle. Er et bevis for, at et koncept eller forløb er muligt
POD - Proof of Delivery
Et leverings-bevis, som fastslår modtagers modtagelse af indhold fra afsender
POS - Point of Sale
Kaldes også for POP: Point of Purchase. Kendt som salgsstedet
POP - Proof of Principle
Også kendt som Proof of Concept. Er et bevis for, at et koncept eller forløb er muligt
POV - Point Of View
Chatforkortelse for synspunkt
PPA - Pay Per Action
Afregningsmodel med betaling efter gennemført handling (som f.eks. bekræftet salg, tilmeldt abonnent, tilegnet lead osv.)
PPC - Pay Per Click
Betaling for hvert enkelt klik på annonce. Er det samme som CPC
PPE - Pay Per Equity
Betaling med andel af virksomhed (f.eks. Aktier eller andel af virksomhed)
PPV - Pay Per View
Betaling per visning af f.eks. video eller billede. Kan også være en slagsstrategi i tv- eller streaming-branchen; betal per fodboldkamp eller film
PPWR - Packaging and Packaging Waste Regulations Compliance
Emballage- og emballageaffaldsforordningen har til formål at tackle den vedvarende stigning i emballageaffald i hele EU. PPWR vil i høj grad ændre, hvordan vi designer, forbruger og bortskaffer emballage i EU på tværs af alle værdikæder.
PR - Public Relations
Strategisk disciplin, som skal skabe goodwill og positivt omdømme for virksomhed
PSP - Payment Service Provider
Kortnumre er følsomme data og et krav fra en kortindløser til en webshop er, at kortdetaljer indtastes på en sikret side. Dette kræver en godkendelse og langt de fleste webshops vælger derfor at sende deres kunder til en sikret side hos en PSP, når kortdetaljerne skal indtastes. PSPen leverer et betalingsmodul, der dermed bliver bindeleddet mellem forretningen og kortindløser. Forretningen ”slipper” kunden til PSPen, når kunden skal betale og ”får kunden tilbage”, når en betaling er gået enten godt eller galt
Pure Player
Et brand som hovedsageligt eller udelukkende eksisterer online
PV - Page View
Kaldes også for sidevisning. En anmodning fra besøgende om at indlæse en side på websitet
PWA - Progressive Web Apps
En browser, der ligner og fungerer som en app, men som ikke skal downloades som en almindelig app
Q - Forkortelser
QA - Quality Assurance
Vedligeholdelse/opnåelse af et ønsket kvalitetsniveau af en tjeneste eller et produkt, specielt med fokus på hvert trin i leverings- og/eller produktionsprocessen
QC - Quality Control
Kvalitetskontrol. En proces, hvor kvaliteten af alle led og faktorer involveret i produktionen vurderes.
R -Forkortelser
RA - Return Authorization
Kaldes også for RMA - Return Merchandise Authorization og RGA - Return Goods Authorization. Er en del af retur-processen af et produkt for at modtage refusion, udskiftning eller reparation i produktets garantiperiode. RA kan nedsætte den tid en virksomhed bruger på at håndtere serviceordrer og retursager.
RDA - Robotic Desktop Automation
Er en robotsoftwareløsning, en form for automatiseret tekonologi til forretningsprocesser, der kræver menneskelig indblanding (til forskel fra RPA - Robotic Process Automation)
RFI - Request for Information
En forretningsproces der indsamler information om forskellige leverandørers kompetencer
RFM-model - Recency, Frequency og Money model
Modellen anvendes til datadrevet markedsføring. Den giver et data-overblik over kundernes købstransaktioner og analyserer deres adfærd. Data der kan anvendes til remarketing
RGA - Return Goods Authorization
Kaldes også for RMA - Return Merchandise Authorization og RA - Return Authorization. Er en del af retur-processen af et produkt for at modtage refusion, udskiftning eller reparation i produktets garantiperiode. RGA kan nedsætte den tid en virksomhed bruger på at håndtere serviceordrer og retursager
RLSA - Remarketing Lists for Search Ads
Byd højere (ved annoncering) end normalt på kunder som allerede har besøgt dit website, da disse oftest er mere værdifulde klik
RMA - Return Merchandise Authorization
Kaldes også for RA - Return Authorization og RGA - Return Goods Authorization. Er en del af retur-processen af et produkt for at modtage refusion, udskiftning eller reparation i produktets garantiperiode. RMA kan nedsætte den tid en virksomhed bruger på at håndtere serviceordrer og retursager
ROAS - Return On Advertising Spendings
Afkast på annoncerings-omkostninger
ROI - Return On Investment
Procentvis udbytte der forventes at blive opnået eller som er blevet opnået af bestemt investering
ROS - Run of Site
En annonce bliver spredt ud på alle sider hos et website
RPA - Robotic Process Automation
Er en robotsoftwareløsning, en form for automatiseret tekonologi til forretningsprocesser. En software, der kan automatisere forskellige opgaver som f.eks. til kundeinteraktioner (chatbots), håndtering af data, behandling af transaktioner samt svare og kommunikere med andre digitale systemer
RSS - Really Simple Syndication
Feed / hub, som indsamler information fra forskellige hjemmesider og samler det ét sted
RSS - Rich Site Summary
Feed / hub, som indsamler information fra forskellige hjemmesider og samler det ét sted
RTB - Real Time Bidding
Bud i realtid. Anvendes oftest ved bannerannoncering på auktionsbasis gennem DSP (Demand Side Platform)
RTDP - Real Time Dynamic Pricing
Dynamisk prisfastsættelse er en prisstrategi, hvor virksomheder fastsætter fleksible priser for produkter eller tjenester baseret på aktuelle markedskrav
S - Forkortelser
SaaS - Software as a Service
Forretningsmodel til licensering af software applikationer
SCA - Strong Customer Authentication
Den 1. januar 2021 indføres der et nyt krav i Europa om, at alle online betalinger (med visse undtagelser) skal verificeres af køberen. Således skal køber snart godkende alle online betalinger i to trin. Udover et privat kodeord, skal køber også godkende købet med en ekstra kode (der f.eks. er send til mobilen). Hvis du som webshop-ejer skal kunne modtage betalinger fra 1. januar 2021, skal du sikre dig, at din betalingsløsning med din PSP er klar til denne to-trins-betaling
SDG - Sustainable Development Goals
FN’s 193 medlemslande vedtog i 2015 17 Verdensmål også kaldet Sustainable Development Goals eller SDG’erne
SEM - Search Engine Marketing
Kaldes også for søgemaskinemarkedsføring. Tiltag der skal skabe trafik til og markedsføring af hjemmeside via søgemaskiner
SEO - Search Engine Optimization
Kaldes også for søgemaskineoptimering. Offpage SEO; ekstern søgemaskineoptimering (f.eks. via linkbuilding og sociale medier). Onpage SEO; Intern søgemaskineoptimering (f.eks. Artikler, beskrivelser, interne links, content marketing m.m.)
SERP - Search Engine Result Page
Søgemaskine-resultater som vises for bestemte søgeord (på f.eks. Google, Bing, Yahoo osv.)
SGE - Search Generative Experience
I 2023 blev Googles feature SGE (Search Generative Experience) lanceret. Den bruger generativ AI til hurtigere at finde og forstå information så søgeoplevelsen bliver forbedret.
SLA - Service-Level Agreement
Tjenesteudbyder udarbejder en serviceaftale (Service-Level Agreement) baseret på kundens krav. Kunde angiver til tjenesteudbyder, hvilke forventninger han/hun har til servicen
SLR - Service-Level Requirement
En udmelding fra en kunde til en tjenesteudbyder, som beskriver kundens serviceforventninger. Tjenesteudbyderen udarbejder en serviceaftale (SLA - Service-Level Agreement) baseret på kundens krav
S.M.A.R.T.
Model til opnåelse af KPI'er. Specific (Specifik), Measurable (målbar), Achievable (opnåelig), Responsible (ansvarlig), Time-related (tids-begrænset) - En model der konkretiserer og muliggør bestræbelsen efter KPI'er
SMM - Social Media Marketing
Markedsføring via alle annonceringsmuligheder på sociale medier (som f.eks. Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, LinkedIn osv.)
SMO - Social Media Optimization
Optimering / øget trafik via sociale medier
SMS - Small Message Service
Small Message Service eller Short Message Service. Teksttjeneste til mobiltelefonsystemet GSM
SMTP - Simple Mail Transfer Protocol
Metode eller server overdrager e-mail-meddelelser fra afsender til modtager
SOA - Service-oriented Architecture
En måde hvorpå man opbygger en it-arkitektur
SoMe - Sociale Medier
Sociale Medier
SOP - Standard Operating Procedure
En standardprocedure med trin-for-trin instruktioner. Ofte er den udarbejdet af virksomheden for at hjælpe medarbejdere med at udføre rutine-opgaver
SOV - Share of Voice
En annonces procentvise 'synlighed' ift. konkurrence på en side. Er der fem annoncer får de hver 20%, er der kun én annonce får den 100%
SQL - Sales Qualified Lead
Et Lead (potentiel kunde), der anses som købeklar
SSG - Static Site Generator
Statiske webstedsgeneratorer (SSG) anvender data og indhold på skabeloner og genererer en helt statisk side, der kan serveres til besøgende
SSL - Secure Sockets Layer
En krypteringsteknologi, som laver sikker forbindelse mellem web-server (hjemmeside) og browser (besøgende)
SSP - Supply Side Platform
Et værktøj udgivere anvender til at sælge annoncepladser på hjemmeside til bedste/højeste budte pris
SSR - Server Side Rendering
Er den mest almindelige metode til visning af information på et website. Det fungerer ved at konvertere HTML-filer på serveren til brugbare oplysninger til browseren
SVG - Scalable Vector Graphics
Billedformat
T - Forkortelser
TBA - To Be Announced
Meddeles senere
TBC - To Be Confirmed
Skal bekræftes
TBD - To Be Decided
Skal besluttes
TBT - Throwback Thursday
Et fænomen på sociale medier til at poste gamle billeder
TIA - Transfer Impact Assessment
Som virksomhed må man kun overføre personoplysninger til tredjelande uden for EU, hvis man kan dokumentere, at det modtagende land har et databeskyttelsesniveau svarende til det, GDPR sikrer os her i EU. Dette kan gøres med en TIA.
TLD - Top-Level Domain
Et top-level domæne (TLD) er det sidste tekstsegment i et domænenavn, såsom .com eller .net. Topdomæner kaldes også domæneudvidelser, domænesuffikser og URL-udvidelser. TLD'er er vigtige, fordi de angiver typen eller kategorien af et websted, såsom Commercial(.com), Network (.net), Organisation (.org) eller landespecifikt (.de, .fr, .dk).
TLS - Transport Layer Security
Forgænger: SSL (Secure Sockets Layer). En protokol, der gør kryptering af følsomme oplysninger ved kommunikation online muligt
TPL - Third-party Logistics
Kaldes også for tredjepartslogistik. En tredje part - logistik - ud over sælger og kunde
U - Forkortelser
UC - Unified Communication
Samling af kommunikationsformer (f.eks. Fastnet-telefon, mobiltelefon, softphone) med applikationer som chat, virtuelt møde, e-mail, fælles mapper m.m.
UCE - Unsolicited Commercial E-mail
Kaldes også for email spam eller junk email
UGC - User Generated Content
Brugergenereret indhold dækker over enhver form for indhold, der er skabt af brugerne i stedet for professionelle forfattere eller redaktører. UGC kan findes i mange former, f.eks. tekst, billeder, videoer, lydoptagelser eller links.
UI - User Interface
Kaldes også for brugergrænseflade. Et begreb for, hvordan kunden/brugeren oplever hjemmeside fra bestemt teknologi f.eks. Pc, tablet, smartphone, app, PlayStation, TV m.m.
URL - Uniform Resource Locator
Webadresse i browser. Et domænenavn er også en URL
USP - Unique Selling Point
Unique Selling Point eller Unique Selling Proposition eller Unique Value Proposition. Unikke fordele ved produkt eller ydelse, som påvirker kunden til køb
UV - Unique Visitor
Kaldes også for unik besøgende. En besøgende, der besøger hjemmesiden mere end en gang i en bestemt tidsperiode
UX - User Experience
Kaldes også for brugeroplevelse. Den samlede oplevelse for kunden/brugeren på en hjemmeside. Inkluderer brugervenlighed, service, købsflow m.m.
V - Forkortelser
VAT - Value-added Tax
Kaldes også for MOMS (meromsætningsafgift)
VoC - Voice of Custome
Det at lytte til kunderne
VR - Virtual Reality
En illusion i form af lyd og billede, der frembringer en digital parallelverden, som deltager oplever at være en del af og kan påvirke
VTC - View Through Conversion
Anvendes til måling af en annonces effektivitet. Kunden så annoncen, men besøgte først hjemmesiden og gennemførte købet i senere session
W - Forkortelser
WAN-datanet - Wide Area Network
Netværk, som dækker over store geografiske områder og består af to eller flere LAN-netværk
WAP - Wireless Application Protocol
En protokol til dataoverførsel på mobiltelefoner, karakteriseret ved reduceret grafik, tekst og funktionalitet
WAP - Wireless Access Points
En WAP-enhed forbinder trådløse enheder til en kablet internetforbindelse
WMS - Warehouse Management System
Et system, der kan optimere processer og funktioner på et lager om det er vare-modtagelse, -lagring eller -afsendelse
WOM - Word of Mouth
Inden for markedsføring er der tale om kommunikation. En overbringelse af information fra et menneske til et andet om f.eks. et brand, produkt eller en service. En ikke-kommerciel komunikation, hvor hverken sender eller modtager bliver belønnet
WRAP - Worldwide Responsible Accredited Production
Et partnerskab, hvis mål er at fremme sikker, lovlig human og etisk fabrikation/produktion i hele verden
WTO - World Trade Organization
Verdenshandelsorganisationen er rygraden i det globale handelssystem
WWW - World Wide Web
World Wide Web
WYSIWYG - What You See IS What You Get.
Hvad du ser, er hvad du får
X - Forkortelser
XML - Extensible Markup Language
En liste af alle URLs på et website, anvendt til at udveksle information mellem computere. Udvidelser af XML: XHTML, XSL, Microsoft Word 2007, OpenOffice.org Writer m.fl
Y - Forkortelser
YoY - Year-over-Year
Sammenligning af ændringer fra det nuværende år i forhold til det foregående år
YTD - Year To Date
Tiden fra begyndelsen af et kalenderår eller finansår og op til den dag du vælger.
Andre relevante fokusområder
Priser & Prismarkedsføring
Priser må ikke vildlede. Læs om prissammenligninger, ”gratis”, spar op til, mængderabat mv. KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Markedsføringsloven
Vildledende markedsføring, grøn markedsføring og markedsføring ved brug af influenter KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Permissions
E-mail markedsføring kræver samtykke - find reglerne og undtagelsen her KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Forbrugerkøb
Købeloven, mangler, reklamationsret, returret og klagenævn KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Forbud mod Geoblokering
EU-borgere skal kunne købe i netbutikken, med der er ikke leveringspligt KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handel, Salgsbetingelser & Fortrydelse
Handelsbetingelser for e-handel, oplysningspligt og fortrydelsesret KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Betalinger
Hvornår må betaling trækkes, betalingsgebyrer og oplysningspligt KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Aftaler, prisfejl, garanti & gavekort
Aftaleindgåelse, formidling, aftalevilkår, salgspligt, It-kontrakter B2B KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Handelsbetingelser værktøj
Udfyld dine egne handelsbetingelser med værktøjet nedenfor. Hvis du har spørgsmål, kontakt da Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer Bo Dalsgaard på bda@danskerhverv.dk
Tilgængelighedskrav for produkter og tjenester
Tilgængelighedsloven, der implementerer EU’s tilgængelighedsdirektiv, blev vedtaget d. 17. juni 2022. Tilgængelighedsloven stiller krav til en række produkter og tjenester, der skal gøres tilgængelige for personer med handicap. Dansk Erhverv er enige i målet om øget tilgængelighed, men er bekymret for, at det bliver uforholdsmæssigt dyrt for virksomhederne at overholde de ny krav.
Abonnement og Kundeklub
Aftaleindgåelse, fortrydelse, opsigelse, prøveperiode, betaling, nyhedsbrev mv. KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Digital Services Act (english)
The Commission has presented the proposal "Digital Services Act" (DSA), which will introduce new rules for platforms and online marketplaces. There is a need to adapt the legislation to the changed reality that digital services and platforms constitute today. In particular, studies show that unsafe and illegal products are sold from 3rd country sellers on online marketplaces under-mining consumer safety and reputable European traders. The Danish Chamber of Commerce therefore welcomes the proposal. However, in its current form, it leaves the gap in relation to the sale of dangerous products on online marketplaces unsolved.
Digital Handels nyhedsbrev
Seneste nyt om e-handel – direkte i din indbakke. Nyhedsbrevet indeholder nyeste statistikker, e-handelsjura, kommende events, medlemsfordele og redaktionelt stof om e-handel. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Spørg Cecilia
Alle vores medlemmer har mulighed for at rette juridiske spørgsmål til Digital Handels egen jurist, konsulent Cecilia Darwish. KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Rådgivning
Rådgivning om e-handel. KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-eksport jura
Hvad gælder ved markedsføring i andre europæiske lande KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Webinar
Gense juridiske webinarer. KONTAKT DIGITAL HANDEL: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsguides
Diverse guides om e-eksport, markedspladser, markedsføring, betalinger og forkortelser. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Netværksgrupper
Sammen er vi stærkere - se mulighederne for at udveksle erfaringer. Bliv medlem af en netværksgruppe, og få professionel sparring, personlig udvikling og et stærkt fagligt netværk! Det er gratis at deltage som medlem af Dansk Erhverv. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Anmodning modtaget
Vi kontakter dig snarest muligt med status på din optagelse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Nyhedsarkiv (fra FDIH)
Find FDIH's mest populære nyheder fra før fusionen 01.11.2020 her. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
AI
Opdag AI's muligheder - få indsigt, perspektiv og inspiration. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Albanien
E-handelsrapport med Albanien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Amazon
Bliv klogere på netbutikkernes fremtidige udfordringer og muligheder med markedspladser. Læs om trusler og muligheder med eksport, logistik, vækst, efterspørgsel og markedsandele i konkurrencen eller samarbejdet med Amazon og Alibaba. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
B2B
B2B e-handel guides, analyser, juridiske regler og webinarer. B2B e-eksport guide, e-handelsanalyse og handelsbetingelser. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Baltikum
E-handel guides, analyser og rapporter med Baltikum. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Belgien
E-handelsrapport med Belgien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Betalinger
Gennem guides, rapporter og nyheder får du gode råd og hjælp til at forstå betalinger, samt vejledning til at vælge den rigtige betalingsløsning. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Black Friday & Black Week
Guides, analyser, events, artikler og gode råd til klargøring af Black Friday og Black Week KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Bosnien
E-handelsrapport med Bosnien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Bulgarien
E-handelsrapport med Bulgarien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Bæredygtighed
Digital Handel har fokus på bæredygtighed i alle led af e-handel. Nye handelsmønstre rejser spørgsmål om bæredygtighed i e-handel. Produktion, salg og distribution sker på tværs af kloden, så der er behov for løbende tilpasning eller udvikling af løsninger, som sikrer e-handel en globale fremdrift uden at belaste klima, ressourcer eller helbred.
Cypern
E-handelsrapport med Cypern KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
D2C (Direct-to-Consumer)
Få viden om den voksende forretningsmodel D2C med artikler, events m.m. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Danmark
E-handelsrapport med Danmark KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-eksport
Her finder du viden om e-eksport til udlandet, både B2C og B2B. Dyk ned i vores guides og rapporter samt landespecifik viden. Derudover kan du se kommende events inden for e-eksport eller gense tidligere webinarer. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handel i EU kontekst
Ecommerce Europe er en organisation for europæisk e-handel, hvis opgave er at fremme e-handlens interesser og indflydelse i Europa som fortaler for branchen, gennem kommunikation og networking.
Finland
E-handel guides, analyser og rapporter med Finland. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Frankrig
E-handel guides, analyser og rapporter med Frankrig. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Grækenland
E-handelsrapport med Grækenland KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Holland
E-handel guides, analyser og rapporter med Holland. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Irland
E-handelsrapport med Irland KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Island
E-handelsrapport med Island KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Italien
E-handelsrapport med Italien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Julehandel
Guides og gode råd til klargøring af webshop til julehandlen. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Kroatien
E-handelsrapport med Kroatien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Landespecifik viden
E-eksport guides, markedsrapporter m.m. til udlandet bl.a. Baltikum, Finland, Frankrig, Holland, Norge, Polen, Storbritannien, Sverige og Tyskland. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Luxembourg
E-handelsrapport med Luxembourg KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Markedsføring
Guides og events om SEO, social media m.m. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Montenegro
E-handelsrapport med Montenegro KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Moldavien
E-handel guides, analyser og rapporter om Moldavien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Nordmakedonien
E-handelsrapport med Nordmakedonien. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Norge
E-handel guides, analyser og rapporter med Norge. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Online iværksætteri
Flere iværksættere vælger at starte online. Her finder du viden, gode råd, guides, events og værktøjer til at komme i gang med online handel – fra valg af platform og betalingsløsninger til markedsføring og logistik.
Online markedspladser
Guides, events og insights om online markedspladser, herunder Amazon, TEMU, Alibaba, m.fl.: Fordele, ulemper og erfaringer ved de forskellige markedspladser. Læs vores strategiske markedspladsguide der går i dybden med europæiske og internationale markedspladser. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Polen
E-handel guides, analyser og rapporter med Polen. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Portugal
E-handelsrapport med Portugal KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Rumænien
E-handelsrapport med Rumænien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Schweiz
E-handelsrapport med Schweiz KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Serbien
E-handelsrapport med Serbien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Slovenien
E-handel guides, analyser og rapporter med Slovenien. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Spanien
E-handelsrapport med Spanien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Storbritannien
E-handel guides, analyser og rapporter med Storbritannien. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Sverige
E-handel guides, analyser og rapporter med Sverige. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Platform og Forretningssystemer
Platform og forretningssystem omfatter opbygning, gamification, konverteringsoptimering, salgsflow, søgemaskine m.m. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Online Svindel
Her finder du guides til at undgå svindel, samt relevante nyheder og analyser. Derudover har du mulighed for at gense vores webinarer om online sikkerhed og hjælp til beskyttelse af jeres organisation. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Sydøstasien
E-handel med Sydøstasien KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-logistik
Styrk din viden om logistik og supply chain - inspiration og guides. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Tjekkiet, Slovakiet, Slovenien & Ungarn
E-handel guides, analyser og rapporter om Tjekkiet, Slovakiet, Slovenien & Ungarn
Tyskland
E-handel guides, analyser og rapporter med Tyskland. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Ukraine
E-handelsrapport med Ukraine KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Østrig
E-handelsrapport med Østrig KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Gense e-handel events On Demand
Se tidligere webinarer og konferencer om bl.a. kundeservice, chatbots, SEO, SEM, markedsføring, certificeringer, PIM, transport og logistik, omnichannel, trends og tendenser m.m. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handels konferencer
Se eller gense tidligere konferencer fra Digital Handel On Demand. Konferencer om: Omnichannel, kundeoplevelse, on- og offline synergier, fragtløsning og levering, omnichannel marketing, data, cookies, kundedata, personalisering, tredjeparts-cookies, data tracking m.m. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelskonferencer
Årets mødested for e-handlere hvert eneste år. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelspriser
E-handelsprisen er branchens største fest og awardshow. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelskonferencen 2023
Se eller gense Digital Handels E-handelskonference 2023 med Danmarks fremmeste kommercielle og digitale hjerner. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelskonferencen 2022
Se eller gense Digital Handels E-handelskonference 2022 med Danmarks fremmeste kommercielle og digitale hjerner.
E-handelskonferencen 2021
Se eller gense Digital Handels E-handelskonference 2021 med Danmarks fremmeste kommercielle og digitale hjerner. Oplev interessante talere og inspirerende cases om The New Normal. Se eller gense paneldebatten, oplægget fra Ashley Dudarenok eller bliv klogere på Kina, marketing, miljø, AI, kundetilfredshed, automatisering, markedspladser, fremtiden og meget mere. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelskonferencen 2020
E-handelskonferencen 2020 går virtuelt, og nøgleordet i år er ”omstilling” ! E-handelskonferencen har længe været den største konference for dansk e- og detailhandel og bliver for 15. gang afholdt af FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) – dog for første gang virtuelt. Talerrækken spænder fra internationale eksperter over skarpe digitale købmænd til visionære ledere. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
B2B konferencen 2022
Gense Digital Handels B2B e-handels konference 2022. B2B e-handel er på alles læber og de nyeste trends viser, at vi skal have tegnebrættet frem igen og sætte en ny klar digital strategi med emner som data, personaliserede kundeoplevelser, omnichannel (ja, også for B2B), digitale transformationer, systemer og meget mere. Den nyeste B2B-analyse viser, at 70% af alle B2B-indkøbere handler online. Så der er ingen vej tilbage! KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Datakonferencen 2021
Gense Digital Handels Datakonference 2021 om tracking, cookies, pop-ups, marketing, omsætningspotentialer, SEO, kundedata, system- og dataintegrationer, kundedata, kundesegmenter, personalisering, tredjeparts-cookies, CDP, PIM, AI-teknologi og produktdata m.m. Data er e-handlernes guld. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Omnichannel konferencen 2021
Gense Digital Handels Omnichannel konference 2021 om hvordan online handel kan understøttes af fysisk retail, synergier mellem online og offline, kundeservice, købsrejse, brand, markedsføring, konkurrence m.m. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
SMV konferencen 2021
Gense Digital Handels SMV konferencen 2021 om iværksætter-eventyr, abonnementer, konkurrence, eksport, platforme og systemer, automatisering, IT-løsninger, ordre-, lager-, fragt- og indkøbshåndtering, Supply Chain, omnichannel, personaleledelse, forretningsstrategi og fremtiden m.m. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Logistikkonferencen 2021
Gense Digital Handels Logistikkonference 2021 om nye logistiske tiltag, transportflow, bæredygtighed, grøn omstilling, lagerautomation, fulfillment-satsninger, logistikanalysen 2021, fremtiden m.m. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Analyser
Dansk Erhverv tilbyder en lang række analyser om e-handel, der kan danne baggrund for nye initiativer og beslutninger, du kan tage i din virksomhed. Find e-handelsårsanalyser, halvårsanalyser, månedsanalyser samt analyser om logistik, B2B, Amazon, mode, bolig og have m.fl. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsanalyser 2024
Årsanalyser, halvårsanalyser og månedsanalyser 2024 fra Digital Handel. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsanalyser 2025
Årsanalyser, halvårsanalyser og månedsanalyser 2025 fra Digital Handel. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsanalyser 2023
Årsanalyser, halvårsanalyser og månedsanalyser 2023 fra Digital Handel. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsanalyser 2022
Årsanalyser, halvårsanalyser og månedsanalyser 2022 fra Digital Handel. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsanalyser 2021
Årsanalyser, halvårsanalyser og månedsanalyser 2021 fra Digital Handel. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsanalyser 2020
Årsanalyser, halvårsanalyser og månedsanalyser 2020 fra Digital Handel. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsanalyser 2019
Årsanalyser, halvårsanalyser og månedsanalyser 2019 fra Digital Handel. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Tidligere analyser
Tidligere årsanalyser, halvårsanalyser og månedsanalyser frem til 2018 fra Digital Handel. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Logistikanalyser
Logistik er et centralt konkurrenceparameter for e-handlere. Forbrugerne forventer at få leveret deres køb billigt, til tiden og naturligvis uden skrammer. Find logistik analyser fra digital handel her. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
E-handelsbarometer
Hvad er et e-handelsbarometer? Efter hvert kvartal stiller vi netbutikkerne nogle spørgsmål, som de besvarer, og så samler vi alle svarene, som bliver tilgængelige her hos Digital Handel. På den måde kan netbutikkerne se, om deres udvikling passer med resten af branchen. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Black Friday analyser
Black Friday, Black Weekend og Cyber Monday får hvert år større og større betydning for danske netbutikker. Se Digital Handels analyser om e-handlernes forventninger til Black Friday. Bliv klogere på hvilke forventninger og tiltag andre netbutikker gør forud for Black Friday. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Julehandels-analyser
Julehandlen har stor betydning for danske netbutikker. Se Digital Handels analyser om forbrugernes adfærd ved online juleshopping. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Bolig & have analyser
Digital handel tilbyder brancheanalyser om bolig og have, som giver indblik i onlinesalget af byggematerialer, møbler og planter m.m. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Svindel analyser
Flere og flere netbutikker kæmper hver dag imod svindlere. I Digital Handels analyse om svindel får du viden om svindelforsøg, gennemført svindel, svindelforebyggelse m.m. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Tøj, sko og accessories analyser
Digital handel tilbyder brancheanalyser om tøj, sko og accessories, som giver indblik i, hvordan danskerne handler på nettet. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Uddannelses-analyser
Virksomhederne spejder efter digitale medarbejdere. Læs i Digital Handels analyse om virksomheders ønske til digitale kompetencer, mens niveauet af digitale uddannelser stiger. Medlem af Dansk Erhverv? Tilgå alle vores analyser nedenfor med login. Ikke medlem af Dansk Erhverv? Er du studerende, journalist eller ansat på en uddannelsesinstitution, kan du kontakte os og få tilsendt en analyse. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
Andre analyser
Dansk Erhverv tilbyder en lang række analyser om e-handel, der kan danne baggrund for nye initiativer og beslutninger, du kan tage i din virksomhed. Find diverse analyser om dansk e-handel, bl.a. analyse om online dagligvarehandel, analyser om rejser og kulturoplevelser samt eksterne analyser. KONTAKT: digital-handel@danskerhverv.dk +45 7225 5601
SoMe Digital Handel
Find Dansk Erhverv Digital Handel på de sociale medier, og følg vores arbejde og team bagved.
Nye teknologier
Bliv klogere på Web 3.0, herunder Metaverse, blockchain m.m., og de fremtidige udfordringer og muligheder, dette tilbyder. Find viden om Web 3.0 i e-handelsguides, analyser, events og artikler.