Afgående direktør for DSK: ”Jeg har aldrig oplevet noget lignende”
En energipriskrise af hidtil uset omfang har ramt de danske købmænd. Det kan skade selvstændighedskulturen og lokalsamfundene, hvor købmanden påvirker alt fra huspriser til skoleliv. Sådan lyder det fra John Wagner, der til nytår fratræder efter at have stået i spidsen for De Samvirkende Købmænd i 27 år.
ORD: SØREN WILLEMOES POULSEN FOTO: JAKOB MØLLER
De mørke skyer hænger tungt over København og De Samvirkende Købmænds (DSK) kontor på Islands Brygge. Det synes at være et spørgsmål om tid, før uvejret for alvor rammer denne efterårsdag. Når John Wagner vender blikket fra Københavns havn til medlemmerne af DSK rundt i Danmark, er udsigten tilsvarende ildevarslende. Købmændene er ramt af en krise af et hidtil uset omfang.
”Jeg har set en del kriser, men jeg har aldrig oplevet noget lignende det, som vi ser nu, hvor der er en enorm frygt for fremtiden. Det er et helt andet omfang end eksempelvis finanskrisen, og det har allerede nu alvorlige konsekvenser,” forklarer John Wagner, der siden 1995 har været adm. direktør i DSK, som er brancheorganisation for 1.400 købmænd.
Årsagerne til krisen er mange, men den primære årsag kan skimtes på den faldskærm, der hænger på direktørens kontor: Ruslands angreb på Ukraine.
”Op til Ruslands angreb var der også udfordringer, men siden krigsudbruddet er det bare accelereret i et voldsomt tempo, hvor kombinationen af især galoperende inflation, dyre råvarer, eksploderende energipriser og yderst tilbageholdende forbrugere virkelig presser vores medlemmer. Det gør ondt, og de første konkurser og afskedigelser har allerede ramt,” siger John Wagner og henviser til opkald fra frustrerede købmænd og en medlemsundersøgelse i DSK, der viser, at syv ud af ti selvejende købmænd vurderer, at de er lukningstruet, hvis energipriserne fortsætter med at stige.
En møllesten
De hårdtramte virksomheder ser ind i en vinter, hvor deres omkostninger til energi forventes at stige endnu mere, og hvor forbrugerne formentlig samtidig vil skrue endnu mere ned for forbruget. Derfor er det positivt, at politikerne har erkendt, at virksomhederne har brug for hjælp, siger John Wagner.
Hjælpen, der kom i form af den såkaldte Vinterpakke, som politikerne vedtog i september, er dog ikke tilstrækkelig, vurderer branchedirektøren. Han peger konkret på den henstandsordning, der giver virksomhederne mulighed for at udskyde dele af energiregningerne, som problematisk:
”Der er meget, meget få af vores medlemmer, der vil bruge henstandsordningen. De frygter, at de om et år vil sidde i samme alvorlige situation som nu, og så vil de ovenikøbet skylde rigtig mange penge til staten. Dermed kan de ikke foretage en kontrolleret nedlukning, hvis det bliver nødvendigt. Derfor ser de det som en møllesten om halsen fremfor en hjælpende hånd.”
Det forstår DSK-direktøren godt: ”Jeg kan ikke med åbne øjne og god samvittighed anbefale ordningen til vores medlemmer.”
Kig mod Norge
Krisen fylder meget hos DSK, og derfor bruger John Wagner med egne ord primært sin tid på at ”råbe politikerne op” for at skaffe løsninger, der gavner: ”Politikerne siger jo, at der kommer mere hjælp, og derfor prøver vi selvfølgelig at forklare dem, hvad vi ser som løsninger. Det er vores primære metier som brancheorganisation,” forklarer han og peger på en række tiltag, der ville gøre en forskel for købmændene.
”Her og nu vil det hjælpe, hvis man udskød momsbetalingen. Det vil give likviditet. Det skal selvfølgelig betales tilbage, men det kunne man gøre over en årrække, hvor man langsomt strammer tidsperioden.”
Et andet tiltag er inspireret af Norge, hvor staten hjælper med at betale dele af energiomkostningerne, mod at butikken indgår i et program, hvor butikken bliver analyseret for at finde mulige energibesparelser, som butiksejeren forpligter sig til at investere i. ”Det vil betyde økonomisk hjælp nu, og når vi kommer ud af det her, så kommer du ud med en butik, der har lavere energi-omkostninger. Det har også samfundsmæssig stor betydning.”
Det tredje forslag handler om prisen på tobak. ”Mange købmænd og kiosker må hæve prisen på alt fra pasta til mælk, men fordi tobak er en fastprisvare, så må man simpelthen ikke hæve prisen på den vare. For især de mindre butikker, hvor tobaks-salget kan udgøre op til en fjerdedel af omsætningen, betyder det, at de skal hæve prisen på andre varer så meget, at de ikke kan klare sig i konkurrencen.”
John Wagner peger igen på Norge for inspiration til en løsning. Her er der en mindstepris på tobak, og derfor må man gerne sætte den højere: ”Der er nogle EU-regler, der gør, at det kan vi ikke i Danmark. Men vi behøver jo ikke være duks hver gang. Jeg synes godt, at man kan udfordre de regler.”
Lokalsamfundene bliver ramt
Der findes få lande, hvis nogen, der har flere købmænd, supermarkeder og kiosker pr. indbygger end Danmark. Så er det egentlig et problem, hvis nogle må lukke? Nej, ikke umiddelbart, lyder det en smule overraskende fra købmændenes repræsentant. Men det er rigtig synd for dem, der mister deres arbejde og for de mange unge mennesker, der er i lære eller tager de første skridt ind på arbejds- markedet hos en købmand, der må dreje nøglen om, siger John Wagner:
”Og kommer der mange lukninger, så er det rigtig, rigtig skidt for selvstændighedskulturen i Danmark og for lokalsamfundene, hvor købmanden har stor social betydning og påvirker alt fra huspriser til skoleliv. Så jo, det giver ringe i vandet, hvis købmændene må lukke. Det skal vi som samfund vide,” understreger John Wagner, inden han slutter med en opfordring og advarsel til politikerne.
”Hvis ikke politikerne kommer med bedre hjælp til købmændene, smider vi de sidste ti års indsats med planlovgivning, lokalplaner, støtte til landdistrikterne og udflytning af statslige arbejdspladser over bord. Alt det, vi har gjort for at skabe bedre balance mellem by og land, risikerer vi at miste. Lokalsamfundet mister deres hjerte, som en kunde udtrykte det i en valgudsendelse.”
FIK DU LÆST?

TDC NET vil være net-zero i 2030: Rapportering må ikke bremse den grønne omstilling
TDC NET vil være net-zero i 2030. Det er ambitiøst, men det kan lade sig gøre, hvis virksomheden arbejder som et hold og ikke drukner i rapporteringskrav, siger Inge Hansen, Senior Vice President i Danmarks største leverandør af digital teleinfrastruktur.

Stine Egsgaard: Det er afgørende at gå all in på omstillingen til grønne byggepladser
I modsætning til de fleste i bygge- og udlejningsbranchen har formand for Materielsektionen Stine Egsgaard ikke et særligt forhold til store maskiner. Til gengæld har hun erfaring med at skabe succesfuld forretning i en branche, hun landede i ved et tilfælde.

Anne Engdal Stig Christensen: En leder kan og skal ikke have alle svarene på forhånd
Adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen fortæller om at stå i spidsen for TV 2s digitale transformation midt i en global krise og om at stå på et stærkt værdisæt og søge svarene i dialog med andre.

100 medlemsbesøg på lige så mange dage
Gitte Lillelund Bech er ny direktør for markeder i Dansk Erhverv. Hendes fornemmeste opgave er at være tæt på medlemmerne og kende deres udfordringer og prioriteter, så Dansk Erhverv kan spille ind med politiske forslag, der kan gavne medlemmernes rammevilkår.

Afgående direktør for DSK: ”Jeg har aldrig oplevet noget lignende”
En energipriskrise af hidtil uset omfang har ramt de danske købmænd. Det kan skade selvstændighedskulturen og lokalsamfundene, hvor købmanden påvirker alt fra huspriser til skoleliv. Sådan lyder det fra John Wagner, der til nytår fratræder efter at have stået i spidsen for De Samvirkende Købmænd i 27 år.

Dansk Erhverv mener: Der skal turbo på den grønne omstilling
Danmark og Europa står midt i en energikrise, der presser erhvervslivet hårdt. Dansk Erhverv har fem konkrete forslag til den nye regering og det nye Folketing, der skal sætte tempoet på den grønne omstilling i vejret og sikre lavere elregninger til danske virksomheder

Salling Group: På toppen af den grønne omstilling
Salling Groups kæmpeinvestering på 2,4 milliarder kroner i blandt andet solceller er ifølge detailkoncernens finansdirektør, Anders Hagh, et udtryk for, at grøn omstilling ikke er at lyde smart, men at handle.

Kolde øl og skræddertilrettede jakkesæt: Hos Deerest Copenhagen kan du få begge dele
Skarp pris, skarpe jakkesæt og en endnu skarpere service er ingredienserne i den succesopskrift, der har givet jakkesætsspecialisten Deerest Copenhagen vokseværk. Nu har virksomheden appetit på mere.

Seluxit har reduceret sit energiforbrug med 25 procent
Den nordjyske IoT-virksomhed Seluxit har udviklet et system, der kan hjælpe virksomheder med at spare på strømmen. Det er skidt nyt for Vladimir Putin, men godt nyt for virksomhedernes økonomi og den grønne omstilling. Seluxit har selv reduceret energiforbruget med 25 procent.

Kom med indenfor på Nordens første 360° LED-scene
Nordens første 360° LED-scene kan genskabe virkeligheden, så filmfolk sparer CO2-tunge og tidskrævende rejser for i stedet at flytte produktionen indendørs hos Nordisk Film ShortCut. Men den højteknologiske scene er også rum for virtuelle verdener, vilde idéer og kreativ kontrol.

Hotel d’Angleterres klare ambition: Gæsterne skal opleve den ultimative luksus
”Som gæst på d’Angleterre skal du have en oplevelse, der gør dig mere oplyst eller mere afslappet, end da du kom. Du skal forlade stedet med noget ekstra.”

Kom med bag kulissen hos Aalborg Symfoniorkester i Musikkens Hus
Koncertsalen er hjertet i Musikkens Hus. Her kan gæsterne tage plads i en af de 1.198 røde stole og lade sig bevæge af musikken. Koncertsalen har – i modsætning til andre koncertsale – indkigspartier, så gæsterne kan kigge ind i salen, mens der er prøver og andre forberedelser inden koncertstart

Dansk Erhverv mener: Der er brug for reformer
Dansk Erhvervs krav til den nye regering er klart: Vi skal have konkrete reformer, der styrker Danmarks velstand og velfærd. For uden reformer bliver udfordringerne kun større.
Kontakt

Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent