; ;

06. december 2022

Salling Groups kæmpeinvestering på 2,4 milliarder kroner i blandt andet solceller er ifølge detailkoncernens finansdirektør, Anders Hagh, et udtryk for, at grøn omstilling ikke er at lyde smart, men at handle.

AF: LIV ØSTERSTRAND RASMUSSEN FOTO: SARAH NØRGAARD

På taget af Salling Groups hovedkvarter vest for Aarhus ligger den grønne omstilling i store sorte felter under åben himmel. Solcellerne er et vigtigt element i detailkoncernens fremtidige energiforsyning, og i 2028 vil en fjerdedel af Salling Groups samlede energiforbrug blive dækket af 570 solcelleanlæg.

Med en ambitiøs plan og en investering på 2,4 milliarder kroner i at sænke sit energiforbrug og selv producere grøn strøm satte Salling Group i foråret 2022 to streger under, at det er vigtigt at handle.

Ikke kun i detailkoncernens mange dagligvarebutikker, men også når det gælder grøn omstilling. Handlekraft viste sig også at få afgørende betydning, da energikrisen kom i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine, for allerede inden krisen havde Salling Group vedtaget den massive energiomlægning, som hurtigt blev fremrykket.

”Vi er ikke ude efter at se smart ud eller lyde smart. Vi er ude på at gøre noget, som også gør en forskel. Så det er et meget oprigtigt forsøg på rent faktisk at bidrage,” siger Salling Groups finansdirektør Anders Hagh.

Massiv satsning
Udover de mange solcelleanlæg på butikker, varehuse, lagre og hovedkontorer i Danmark, Tyskland og Polen, indebærer investeringen på 2,4 milliarder kroner omlægning til varmepumper, moderne kølemidler og låg på kølediskene, hvor der ikke allerede er det i forvejen. På tværs af 1700 butikker gør det en markant forskel. Ved at skrue ned for varmen, sløjfe unødigt energiforbrug og selv producere strøm, kan Salling Group snart bidrage til grøn strøm i elnettet, som det allerede er tilfældet for Bilka i Aalborg. Allerede i 2018 indgik Bilka i Aalborg en aftale med Aalborg Varme om at udnytte overskudsvarmen fra butikkens køleanlæg som overskudsvarme.

”Vi føler, at vi er kommet hurtigere i gang. Ikke kun med beregningerne og med at snakke, men med at få installeret solpaneler og varmepumper i stedet for at have gas i de butikker, hvor vi stadig har gasfyr,” siger Anders Hagh.

Økonomisk kloge klimainvesteringer
Motivationen til omlægningen var at gøre en reel forskel, men det viste sig hurtigt som en økonomisk fordel at være fremme i skoene, da hele Europa blev optaget af energiforbrug og forsyningssikkerhed. ”Hvis der er noget som helst godt, der er kommet ud af den krise, vi er i nu, så er det, at der er kommet en økonomisk case i at gøre det rigtige for klimaet,” siger Anders Hagh og fortsætter:

”Den tyvstart vi fik ved at have lagt planen, inden verden gik af lave, tror jeg, kommer os til gavn nu. Det var lidt heldigt, for det vidste vi ikke på daværende tidspunkt.”

Finansdirektøren oplever det som en af Salling Groups absolutte styrker at rykke på projekter, man tror på. ”Om det altid er regnet hjem til sidste femøre, ved jeg ikke, men det skal vi nok få til at fungere. Så jeg tror, at hurtighed er et nøgleord i meget af det, vi gør,” siger han.

Komplicerede klimamærker
Efterspørgslen på grøn handling kommer også fra detailkoncernens kunder, som nu i højere grad ønsker at træffe klimavenlige valg, når de handler.

Derfor er Salling Group del af en arbejdsgruppe under Fødevarestyrelsen, som skal være med til at udvikle et enkelt og entydigt klimamærke, så kunder lettere kan navigere i retning af et klimavenligt valg.

”Der er ingen tvivl om, at der, hvor vi kan gøre en stor indsats for at få nedbragt vores emissioner og forbedre vores klimaaftryk, ikke kun er ved at få vores leverandører til at stille om, men også ved at få kunderne nudget i retning af at tage nogle klimavenlige valg,” siger Anders Hagh.

I dag er det enormt vanskeligt for forbrugerne at finde ud af, hvad det klimarigtige valg er, og det er også uhyre vanskeligt at kortlægge og kategorisere CO2-udledningen fra almindelige dagligvarer, mener Anders Hagh.

”Hvis tomater, der kan vokse uden opvarmning om sommeren, til gengæld skal varmes op i et drivhus om vinteren, er det klart, at klimaaftrykket af vintertomaten er højere. Kører man dem op fra Spanien, kan man tro, at klimaaftrykket er stort, fordi lastbilen skal køre fra Spanien, men det kan være, den er lavere, fordi du så undgår at skulle varme et drivhus op på Fyn,” siger han.

”Kompleksiteten i nogle af de valg er ekstremt svær. Det er derfor, at vi sammen med Dansk Erhverv er i gang med et samarbejde på tværs af leverandører og detailhandel for at få en mærkning, som kan bruges på produkter og i alle butikker. Det arbejde bakker vi fuldstændig op om, fordi vi tror på det.”

Vil bidrage med grøn energi
I Salling Group er klima og grøn omstilling noget, der skal tænkes ind på tværs af organisationen. Det kræver en god plan og nogle gode strategier, men ikke nødvendigvis en stor CSR-afdeling, understreger Anders Hagh. Salling Group har forpligtet sig til Science Based Targets initiatives (SBTi) standard om nulemissionsudledning, hvor koncernen i stedet for at bruge energi skal bidrage med grøn energi i elnettet. Indtil videre har Salling Group stadig ansøgerstatus, og godkendelsen burde ifølge Anders Hagh være lige om hjørnet. Han ser SBTi som et nyttigt rapporteringsværktøj og en blåstempling af Salling Groups grønne ambitioner. Det vigtigste er ikke desto mindre at vise kunder og kollegaer reelle resultater.

”Det lyder måske lidt højtravende, men jeg tror langt hen ad vejen, at kunder og kollegaer godt kan gennemskue, om virksomheder gør det, de siger, eller om de bare snakker. Og det, tror jeg, har kendetegnet Salling Group langt tilbage i tiden – at vi egentlig hellere vil gøre noget end at snakke.”

Forpligtende værdikæder
Til gengæld er SBTi-forpligtelsen med til at sætte fokus på både koncernens egen CO2-udledning, og på leverandører og samarbejdspartneres. Det er især væsentligt for Salling Group. ”Vi er langt hen ad vejen et handelshus, og det vil sige, at vi har noget udledning, som vi selv står for, men meget af vores udledning kommer fra de produkter, vi køber, og kunderne så køber i vores butikker. Så i vores rapporteringer vil man se, at 95 procent af vores emissioner ligger i det, der hedder Scope 3 emissions, som blandt andet dækker distribution, indkøbte varer og brugen af solgte produkter.” Derfor er det ved at få leverandørerne til at forpligte sig til en grøn omstilling, at Salling Group kan være med til at gøre en stor indsats, hvorfor at Salling Group arbejder med Carbon Disclosure Product (CDP) for derigennem også at få leverandørerne til at forpligte sig til at overholde målene i Paris-aftalen.

“Den hurtigste vinder typisk, og det er ikke kun at vinde i markedet, det er også at vinde i klimaomstillingen, for det gør også, at vi får adgang til udstyr hurtigere og kommer i gang med vores omlægning hurtigere. Men det er vigtigt at sige, at vi kun kan gøre det her, fordi vi har en sund økonomi og driver en sund forretning.”

”Vi føler, at vi har en god dialog med vores leverandører og har mulighed for at lægge pres på leverandørerne. Det ansvar er vi meget bevidste om.

 

OM SALLING GROUP:
Salling Group Salling blev oprindeligt grundlagt i Aarhus i 1906 Salling Group er i dag Danmarks største detailkoncern Driver mere end 1700 butikker fordelt på kæderne Bilka, føtex og Netto, hvoraf Netto også drives Tyskland og Polen Købte i 2019 rettigheden til BR-brandet og driver i dag 29 BR-butikker og en BR-webshop Driver franchisekæderne Starbucks og Carl’s Jr. sammen med internationale brands.

 

FIK DU LÆST?

Kontakt

Kommunikation & Presse

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent