Anne Engdal Stig Christensen: En leder kan og skal ikke have alle svarene på forhånd
Adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen fortæller om at stå i spidsen for TV 2s digitale transformation midt i en global krise og om at stå på et stærkt værdisæt og søge svarene i dialog med andre.
ORD: TINE ØSTERGÅRD FOTO: JEPPE CARLSEN
“Hvad der står øverst på min dagsorden som leder?” Anne Engdal Stig Christensen fastholder blikket og svarer prompte. “Det gør den globale krise. Den optager mig meget. TV 2 afspejler, at de globale udfordringer står i kø. Der er krig i Ukraine, klimakrise, historisk høj inflation, høje energipriser og en masse andet, der optager og påvirker danskerne i deres hverdag. Verden er blevet et usikkert sted. Det skal TV 2 oplyse og fortælle om. Vi er et nationalt samlingspunkt i en global krise, og vi har et ansvar for at gøre medieforbrugere til samfundsborgere,” siger hun og fortsætter:
“TV 2 skal oplyse om det, der sker i verden, men vi skal samtidig sørge for, at man kan kapere den verden, der er udenfor.”
Anne Engdal Stig Christensen har siden 2019 været adm. direktør for TV 2, hvor hun har arbejdet størstedelen af sin karriere. Det er her, hun har fået sin grundlæring i tv-mediet og sin passion for TV 2.
Vi sidder hos TV 2 på Kvægtorvet i Odense, hvor Anne Engdal Stig Christensen har kontor i stueetagen, blandt medarbejderne og ved siden af den pulserende Play-redaktion. Direktørkontoret ligger egentlig i en tilbygning på 1. sal, men hun bliver siddende her – tæt på medarbejderne, med adgang til redaktionerne. Vi taler om, hvordan det er at stå i spidsen for TV 2s digitale transformation, og hvordan det var – midt i alt det andet – pludselig at stå i orkanens øje, da #MeToo-debatten ramte TV 2.
Digital omstilling
Øverst på Anne Engdal Stig Christensens dagsorden som leder er, udover global krise, den digitale omstilling. I dag er der flere danskere, der har adgang til streaming end til lineært tv.
”Vi skal hele tiden have for øje, at vi skal bevæge os derhen, hvor danskerne er, og vi har stort fokus på at fastholde momentum på den digitale udvikling og på TV 2 Play. Det er et område, som vi ikke må fravige,” siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:
”TV 2 og alle vores medarbejdere har de seneste år vist en stor vilje til at omstille sig og være noget for alle i Danmark i et marked, hvor digitalisering og nye forbrugsvaner gør os mere fragmenterede og spreder os. Vi ser derfor muligheder i at bruge digitaliseringen til at samle danskerne i et fællesskab på tværs af geografi, alder og baggrund,” siger hun og fortsætter: ”Det er en mere holistisk tankegang om digital transformation, og det virker.
TV 2 vokser i seerandele, danskerne bruger mere tid sammen med os, og vi er stolte over at bruge den digitale omstilling til stærkere fællesskaber, mens vi investerer målrettet i indhold, rettigheder og digital udvikling.” Den digitale udvikling medfører en kæmpe omstilling på TV 2, og der er et stort arbejde i at rekruttere nye kolleger til TV 2s streamingplatform.
”Der er stor kamp i branchen om at få medarbejdere med digitale kompetencer, men vi forsøger at stå stærkt på TV 2s formål: At vi er sat i verden for at skabe betydning og underholdning for danskerne. Det vil mange gerne være en del af. De kan mærke, at de gør en forskel for seerne, og det betyder heldigvis noget, når de skal vælge arbejdsplads. De ønsker først og fremmest en arbejdsplads med et stærkt formål,” siger Anne Engdal Stig Christensen.
God ledelse
Anne Engdal Stig Christensen står som leder på et stærkt værdisæt, der handler om ordentlighed og om at søge svarene i dialog med andre. ”God ledelse handler om at stå på et klart værdisæt og søge svarene. Man kan ikke og skal ikke have alle svarene på forhånd. Det er vigtigt at tænke i fællesskab og skabe følgeskab. Som leder er du defineret af den virkelighed, du står i, og min virkelighed har de sidste par år været defineret meget af Corona, digitalisering, global krise og #MeToo.
Det er ud fra det, jeg som leder skal gøre en forskel uden at have svarene på rede hånd.” Hendes ellers faste blik viger til siden. Hun griner lidt. ”Jeg bryder mig ikke om citater, men jeg vil alligevel gerne citere Dronning Elizabeth: Let us not take ourselves too seriously. None of us has a monopoly on wisdom.” ”Som leder har jeg ikke alle svarene, jeg er nogle gange nødt til at grave mig dybere ned i proble[1]matikken. Hvordan faen kan jeg løse det her – det kræver dialog med andre, og TV 2 er blevet meget stærkere gennem en styrket dialog – også om de svære ting.”
I orkanens øje
Og svære ting har der været på kontoret. I 2021 nåede #MeToo-debatten ind på TV 2s gange, da flere medarbejdere og tidligere ansatte stod offentlig frem med fortællinger om en hård og sexistisk kultur på arbejdspladsen.
Anne Engdal Stig Christensen havde som adm. direktør ansvar for at føre TV 2 sikkert igennem det, hun selv beskriver som en eksistentiel krise for virksomheden. ”Om jeg er blevet en bedre leder af #MeToo-debatten?” Anne Engdal Stig Christensen overvejer sit svar. ”Ja, det er jeg. Jeg er blevet bedre i den forstand, at jeg på kort tid har fået en dyb læring i, hvad der skaber en dårlig kultur på en arbejdsplads. Jeg er blevet bevidst om, at TV 2 havde en tavshedskultur, der skabte utryghed blandt medarbejderne,” siger hun og fortsætter:
”Og vigtigst, så står det jo helt klart, at vi på TV 2 og i mediebranchen generelt har talt for lidt om strukturel sexisme. Om kvinder, der oplever ikke at få samme taletid som mænd på møder, kvinder, der har svært ved at få gennemslagskraft til lønsamtalen, kvinder, der er nervøse for at gå på barsel, fordi de ikke ved, hvilket job de vender tilbage til, og om kvinder, der får overskredet deres grænser. Det er ikke i orden, og sådan en arbejdsplads vil jeg ikke have.”
Hvis hun spoler tiden tilbage, så har der været øjeblikke, hvor hun har tænkt, om hun kunne blive ved med at holde til det. “Når jeg holdt ved, så var det først og fremmest fordi, det var en vigtig agenda.” Hun betoner sine ord og fortsætter: ”Det var mit ansvar at få gjort op med den sexistiske kultur, som flere medarbejdere fortalte om, og i det ansvar lå der en enorm drivkraft. Det må simpelthen ikke ske igen, at medarbejdere får overskredet deres grænser og på den måde får en dårlig start på karrieren. Alle skal have mulighed for og lyst til at udvikle sig i TV 2 og blive afgørende for virksomhedens udvikling.” Derfor fulgte hun hele vejen igennem sit eget værdikompas, også når hun skulle træffe svære beslutninger. ”Det eneste, jeg kunne gøre som leder, var at holde fast i mine egne værdier. Mit eget værdisæt er drevet af, at alle er lige meget værd, jeg er jo selv rundet af en karriere i hele virksomheden, og jeg har ikke truffet nogle nemme beslutninger for at skåne mig selv, tværtimod.
C.V
Om Anne Engdal Stig Christensen
- 2013- TV 2
- 2012-2013 Planchef, DR
- 2011-2012 Direktør og ejer Malumma, Strategi & Medier
- 2008-2011 Programdirektør, SBS TV
- 2007-2008 Direktør og ejer, Malumma, Strategi & Medier
- 1994-2007 TV 2
FIK DU LÆST?

TDC NET vil være net-zero i 2030: Rapportering må ikke bremse den grønne omstilling
TDC NET vil være net-zero i 2030. Det er ambitiøst, men det kan lade sig gøre, hvis virksomheden arbejder som et hold og ikke drukner i rapporteringskrav, siger Inge Hansen, Senior Vice President i Danmarks største leverandør af digital teleinfrastruktur.

Stine Egsgaard: Det er afgørende at gå all in på omstillingen til grønne byggepladser
I modsætning til de fleste i bygge- og udlejningsbranchen har formand for Materielsektionen Stine Egsgaard ikke et særligt forhold til store maskiner. Til gengæld har hun erfaring med at skabe succesfuld forretning i en branche, hun landede i ved et tilfælde.

Anne Engdal Stig Christensen: En leder kan og skal ikke have alle svarene på forhånd
Adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen fortæller om at stå i spidsen for TV 2s digitale transformation midt i en global krise og om at stå på et stærkt værdisæt og søge svarene i dialog med andre.

100 medlemsbesøg på lige så mange dage
Gitte Lillelund Bech er ny direktør for markeder i Dansk Erhverv. Hendes fornemmeste opgave er at være tæt på medlemmerne og kende deres udfordringer og prioriteter, så Dansk Erhverv kan spille ind med politiske forslag, der kan gavne medlemmernes rammevilkår.

Afgående direktør for DSK: ”Jeg har aldrig oplevet noget lignende”
En energipriskrise af hidtil uset omfang har ramt de danske købmænd. Det kan skade selvstændighedskulturen og lokalsamfundene, hvor købmanden påvirker alt fra huspriser til skoleliv. Sådan lyder det fra John Wagner, der til nytår fratræder efter at have stået i spidsen for De Samvirkende Købmænd i 27 år.

Dansk Erhverv mener: Der skal turbo på den grønne omstilling
Danmark og Europa står midt i en energikrise, der presser erhvervslivet hårdt. Dansk Erhverv har fem konkrete forslag til den nye regering og det nye Folketing, der skal sætte tempoet på den grønne omstilling i vejret og sikre lavere elregninger til danske virksomheder

Salling Group: På toppen af den grønne omstilling
Salling Groups kæmpeinvestering på 2,4 milliarder kroner i blandt andet solceller er ifølge detailkoncernens finansdirektør, Anders Hagh, et udtryk for, at grøn omstilling ikke er at lyde smart, men at handle.

Kolde øl og skræddertilrettede jakkesæt: Hos Deerest Copenhagen kan du få begge dele
Skarp pris, skarpe jakkesæt og en endnu skarpere service er ingredienserne i den succesopskrift, der har givet jakkesætsspecialisten Deerest Copenhagen vokseværk. Nu har virksomheden appetit på mere.

Seluxit har reduceret sit energiforbrug med 25 procent
Den nordjyske IoT-virksomhed Seluxit har udviklet et system, der kan hjælpe virksomheder med at spare på strømmen. Det er skidt nyt for Vladimir Putin, men godt nyt for virksomhedernes økonomi og den grønne omstilling. Seluxit har selv reduceret energiforbruget med 25 procent.

Kom med indenfor på Nordens første 360° LED-scene
Nordens første 360° LED-scene kan genskabe virkeligheden, så filmfolk sparer CO2-tunge og tidskrævende rejser for i stedet at flytte produktionen indendørs hos Nordisk Film ShortCut. Men den højteknologiske scene er også rum for virtuelle verdener, vilde idéer og kreativ kontrol.

Hotel d’Angleterres klare ambition: Gæsterne skal opleve den ultimative luksus
”Som gæst på d’Angleterre skal du have en oplevelse, der gør dig mere oplyst eller mere afslappet, end da du kom. Du skal forlade stedet med noget ekstra.”

Kom med bag kulissen hos Aalborg Symfoniorkester i Musikkens Hus
Koncertsalen er hjertet i Musikkens Hus. Her kan gæsterne tage plads i en af de 1.198 røde stole og lade sig bevæge af musikken. Koncertsalen har – i modsætning til andre koncertsale – indkigspartier, så gæsterne kan kigge ind i salen, mens der er prøver og andre forberedelser inden koncertstart

Dansk Erhverv mener: Der er brug for reformer
Dansk Erhvervs krav til den nye regering er klart: Vi skal have konkrete reformer, der styrker Danmarks velstand og velfærd. For uden reformer bliver udfordringerne kun større.
Kontakt

Medlemskommunikation
Tine Østergård Korcyl
Chef for medlemskommunikation