Kolde øl og skræddertilrettede jakkesæt: Hos Deerest Copenhagen kan du få begge dele
Skarp pris, skarpe jakkesæt og en endnu skarpere service er ingredienserne i den succesopskrift, der har givet jakkesætsspecialisten Deerest Copenhagen vokseværk. Nu har virksomheden appetit på mere.
AF: SØREN WILLEMOES POULSEN FOTO: JEPPE CARLSEN
At træde ind ad døren hos jakkesætsspecialisten Deerest Copenhagen er lidt som at træde ind i en anden tid. I den smukke butik, hvor de skræddersyede klassiske jakkesæt hænger som perler på en snor og kæmper med sildebensparkettet og de elegante møbler om øjnenes opmærksomhed, bliver man budt velkommen af en flok uhyre velklædte og veltalende mænd. Iført perfektsiddende jakkesæt, farvestrålende slips og butterfly og sko så pudsede, at man kan spejle sig i dem, står de klar til at hjælpe: ”Goddag og velkommen til. Kan vi byde på en kop kaffe eller vand? Ja, vi kan sågar også byde på en øl.”
Den flotte velkomst er ikke opstillet for Dansk Erhvervs udsendtes skyld. Alle kunder får samme varme velkomst, for den gode oplevelse er en del af den unge virksomheds koncept: God kvalitet, god pris og endnu bedre service:
”Man plejer at sige, at ud af service, kvalitet og pris kan man kun få to ting. Vi mener, at vi tilbyder alle tre ting, og det er det, der har gjort, at vi er vokset så meget, som vi er,” siger Benni Mikael Petersen, der sammen med Jean Lichinger Vendel og Mikkel Bo Hansen er stifter af Deerest, der sælger jakkesæt, veste, skjorter, lædersko, strik, frakker og accessories i eget brand.
Vokseværk og kunder i kælderen
Deerest Copenhagen kom til verden i 2018 i et ydmygt lokale på Østerbro i København, hvor den lave husleje gav de tre venner mulighed for at komme i gang. Der gik dog ikke længe, før den lille butik var så velbesøgt, at kunderne risikerede at falde ned igennem lemmen til kælderen, der fungerede som lager. ”Så vi måtte ud at kigge efter noget nyt og større, og det fandt vi i 2019 på Esplanaden i København,” forklarer Mikkel Bo Hansen. Med de flere kvadratmeter fulgte også flere kunder, og salget gik over al forventning. Lige indtil, ja, du gættede det; coronakrisen og de medfølgende nedlukninger ramte.
”Det var virkelig en svær tid, for du har ikke brug for jakkesæt, når du sidder hjemme foran skærmen, og alle festlige arrangementer er aflyst,” siger Benni Mikael Petersen, som ikke lægger skjul på, at det var tæt på, at den unge virksomhed måtte dreje nøglen om. ”Men vi klarede os igennem, og da samfundet åbnede igen, så bankede vores salg af sted. Vi blev testet, men jeg synes virkelig, at vi beviste, at vores koncept holder,” uddyber Mikkel Bo Hansen.
En del af konceptet er også, at butikken aldrig holder udsalg og ikke giver rabatter: “Og så følger vi vores egen mavefornemmelse, når det kommer til stil. Vi forfølger ikke moden. Hvis vi ændrer på noget, så er det småting og farver,” lyder det fra Benni Mikael Petersen, der garanterer, at stifterne ikke ændrer stil, når de bytter butikken ud med hjemmestuen: “Jeg tror ikke, at jeg ejer andre bukser. Jo, måske et par chinos, som jeg bruger til at male i.”
Sildeben og husskrædder
Vokseværket på Esplanaden betød, at Deerest Copenhagen igen måtte på jagt efter flere kvadratmeter. Denne gang skulle det være i form af endnu en butik – ikke bare større lokaler. Valget faldt på et råt lokale i Carlsberg Byen, som ifølge Benni Mikael Petersen opfylder alle krav:
”Det var perfekt, fordi vi ledte efter et sted med sjæl og historie, hvor vi kunne indrette os på lige præcis den måde, vi gerne ville. “
I butikken er der også plads til et stort lager og en skrædderafdeling: “Det er en del af servicen, at vi kan ordne næsten alt for kunden i butikken. At købe et jakkesæt er for de fleste en stor ting, og derfor gør vi alt, hvad vi kan for at gøre oplevelsen god for dem. Om det så er en skræddertilpasning eller en kold øl,” siger Benni Mikael Petersen og forklarer, at kundeskaren tæller alt fra håndværkere til toppolitikere og konfirmander: “Og de får alle samme service – udover konfirmanderne, som ikke må få øl.”
Den rette beslutning
Da Deerest Copenhagen slog dørene op til den nye butik i april 2022 var det med en vis nervøsitet: Ville kunderne overhovedet finde butikken i det forholdsvis nye københavnerkvarter? Ville den nye butik kannibalisere på butikken på Esplanaden? Nervøsiteten blev dog hurtigt afløst af lettelse:
”Vi har haft travlt fra dag et her med en kombination af nye kunder og eksisterende fra butikken på Esplanaden. Den kører heldigvis stadig rigtig godt, så det har bare været den helt rette beslutning,” siger Benni Mikael Petersen.
”Det beviser igen, at konceptet holder. Det kan vores bank heldigvis også se, og det hjælper nu, hvor de høje energipriser og generelle omkostninger giver fornyet pres,” uddyber Mikkel Bo Hansen og sætter ord på nogle af udfordringerne:
”Vi har i det sidste år fået seks prisstigninger fra vores leverandører. Vi er ikke presset som under corona, men det er klart, at det kan mærkes, for vi kan ikke bare vælte det hele over på vores forbrugere, der jo også mærker til prisstigninger andre steder.”
Stigende omkostninger og ambitioner
Trods omkostningsudfordringerne ser stifterne af Deerest Copenhagen ganske optimistisk på fremtiden, der gerne skal byde på endnu flere kvadratmeter:
”I første omgang kigger vi mod at åbne butikker i andre danske byer, hvor Aarhus er oplagt som den første. Men vi har ikke sat årstal på, hvornår det sker. Det bliver, når vi når nogle omsætningsmål, at vi begynder at kigge på det,” siger Mikkel Bo Hansen.
Når det sker, vil det stadig være med de tre velklædte stiftere for bordenden. Der er nemlig endnu ikke planer om, at der skal eksterne investorer med ombord, slutter Benni Mikael Petersen:
”Vi er enormt stolte af, at vi selv har klaret os indtil videre, og det vil vi gerne fortsætte med. Det giver en dejlig frihed, som vi ville risikere at miste, hvis nogle kom med en pose penge og dermed nogle krav. Vi brænder for vores produkter, og vi elsker, at vi har friheden til at satse på det, vi tror på.
FIK DU LÆST?

TDC NET vil være net-zero i 2030: Rapportering må ikke bremse den grønne omstilling
TDC NET vil være net-zero i 2030. Det er ambitiøst, men det kan lade sig gøre, hvis virksomheden arbejder som et hold og ikke drukner i rapporteringskrav, siger Inge Hansen, Senior Vice President i Danmarks største leverandør af digital teleinfrastruktur.

Stine Egsgaard: Det er afgørende at gå all in på omstillingen til grønne byggepladser
I modsætning til de fleste i bygge- og udlejningsbranchen har formand for Materielsektionen Stine Egsgaard ikke et særligt forhold til store maskiner. Til gengæld har hun erfaring med at skabe succesfuld forretning i en branche, hun landede i ved et tilfælde.

Anne Engdal Stig Christensen: En leder kan og skal ikke have alle svarene på forhånd
Adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen fortæller om at stå i spidsen for TV 2s digitale transformation midt i en global krise og om at stå på et stærkt værdisæt og søge svarene i dialog med andre.

100 medlemsbesøg på lige så mange dage
Gitte Lillelund Bech er ny direktør for markeder i Dansk Erhverv. Hendes fornemmeste opgave er at være tæt på medlemmerne og kende deres udfordringer og prioriteter, så Dansk Erhverv kan spille ind med politiske forslag, der kan gavne medlemmernes rammevilkår.

Afgående direktør for DSK: ”Jeg har aldrig oplevet noget lignende”
En energipriskrise af hidtil uset omfang har ramt de danske købmænd. Det kan skade selvstændighedskulturen og lokalsamfundene, hvor købmanden påvirker alt fra huspriser til skoleliv. Sådan lyder det fra John Wagner, der til nytår fratræder efter at have stået i spidsen for De Samvirkende Købmænd i 27 år.

Dansk Erhverv mener: Der skal turbo på den grønne omstilling
Danmark og Europa står midt i en energikrise, der presser erhvervslivet hårdt. Dansk Erhverv har fem konkrete forslag til den nye regering og det nye Folketing, der skal sætte tempoet på den grønne omstilling i vejret og sikre lavere elregninger til danske virksomheder

Salling Group: På toppen af den grønne omstilling
Salling Groups kæmpeinvestering på 2,4 milliarder kroner i blandt andet solceller er ifølge detailkoncernens finansdirektør, Anders Hagh, et udtryk for, at grøn omstilling ikke er at lyde smart, men at handle.

Kolde øl og skræddertilrettede jakkesæt: Hos Deerest Copenhagen kan du få begge dele
Skarp pris, skarpe jakkesæt og en endnu skarpere service er ingredienserne i den succesopskrift, der har givet jakkesætsspecialisten Deerest Copenhagen vokseværk. Nu har virksomheden appetit på mere.

Seluxit har reduceret sit energiforbrug med 25 procent
Den nordjyske IoT-virksomhed Seluxit har udviklet et system, der kan hjælpe virksomheder med at spare på strømmen. Det er skidt nyt for Vladimir Putin, men godt nyt for virksomhedernes økonomi og den grønne omstilling. Seluxit har selv reduceret energiforbruget med 25 procent.

Kom med indenfor på Nordens første 360° LED-scene
Nordens første 360° LED-scene kan genskabe virkeligheden, så filmfolk sparer CO2-tunge og tidskrævende rejser for i stedet at flytte produktionen indendørs hos Nordisk Film ShortCut. Men den højteknologiske scene er også rum for virtuelle verdener, vilde idéer og kreativ kontrol.

Hotel d’Angleterres klare ambition: Gæsterne skal opleve den ultimative luksus
”Som gæst på d’Angleterre skal du have en oplevelse, der gør dig mere oplyst eller mere afslappet, end da du kom. Du skal forlade stedet med noget ekstra.”

Kom med bag kulissen hos Aalborg Symfoniorkester i Musikkens Hus
Koncertsalen er hjertet i Musikkens Hus. Her kan gæsterne tage plads i en af de 1.198 røde stole og lade sig bevæge af musikken. Koncertsalen har – i modsætning til andre koncertsale – indkigspartier, så gæsterne kan kigge ind i salen, mens der er prøver og andre forberedelser inden koncertstart

Dansk Erhverv mener: Der er brug for reformer
Dansk Erhvervs krav til den nye regering er klart: Vi skal have konkrete reformer, der styrker Danmarks velstand og velfærd. For uden reformer bliver udfordringerne kun større.
Kontakt

Kommunikation & Presse
Søren Willemoes Poulsen
Kommunikationskonsulent