Politik og analyser

Engroshandel

Handelsvirksomheder spiller en vigtig rolle i samfundsøkonomien som bindeled mellem sektorer og virksomheder. Dansk Erhverv arbejder for at skabe optimale rammebetingelser for de danske handelsvirksomheder, så de kan fortsætte med at skabe innovation, udvikling og vækst.

Politisk område

Handelsvirksomheder (B2B)
Dansk Erhverv repræsenterer et bredt udsnit af danske handelsvirksomheder med salg til professionelle. De danske handelsvirksomheder omfatter blandt andet engroserhvervene, agenturhandlen, og producenter af vin og spiritus.

Dansk Erhverv arbejder for at skabe mere opmærksomhed om handelssektorens betydning og bedre rammebetingelser for fortsat udvikling, innovation og vækst.

Vi arbejder blandt andet for:

Bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft
Handelsvirksomheder befinder sig som andre dele af erhvervslivet i en stadig hårdere konkurrence om den kvalificerede arbejdskraft. Desværre står særligt engrosvirksomhederne svagere end mange andre virksomheder, fordi de ofte lever livet i kulissen – uden for unge menneskers opmærksomhed, når de skal vælge karrierevej.

Fair regulering
B2B-virksomhederne i handelssektoren er sjældent de, som brokker sig mest højlydt i den offentlige debat om ændret eller ny regulering. Ikke desto mindre rammes de af lovgivning på en bred front – fx i forhold til miljø-, arbejdsmiljø-, energi-, produktsikkerheds-, mærknings- og dokumentationskrav.

Mere digitalisering 
Digitalisering er vejen til endnu stærkere produkter og løsninger i handelsvirksomhederne. Den centrale position i værdikæden betyder, at digitaliseringen øger fleksibiliteten i samhandlen imellem virksomhederne, den fjerner fordyrende led og understøtter effektive vareflows fra producentleddet og ud i kædens yderste led til den private forbruger.

Det betyder, at digitale salgskanaler styrker muligheden for effektiv handel imellem professionelle, og som digitalisering vinder yderligere indpas på de globale handelsmarkeder, er også udbredelsen af salg via digitale kanaler på fremfærd på tværs af B2B-virksomhederne i handelssektoren.  

 

Engrossektoren – den usynlige værdiskaber
155.000 danskere er i dag ansat i de i alt 15.000 danske engrosvirksomheder. Handelsvirksomheder med salg til professionelle indgår ofte i lange og komplekse værdikæder, og især for engrosvirksomheder kendetegner markedsvilkårene sig ved, at grossisterne er placeret centralt i værdikæden som bindeled mellem forskellige sektorer og med handel og leverancer på tværs af forskellige brancher og forskellige virksomheder.

Læs Dansk Erhvervs rapport om den danske engrossektor
Engroserhvervene: Værdiskaber i kulissen

 

 

På agendaen lige nu

Markedschef Lotte Engbæk Larsen på Twitter

Kontakt

Spørgsmål om engroshandel? Kontakt Dansk Erhverv

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Markedschef
Medarbejderprofil

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Tilmeld dig nyhedsbrevet Handel

Få seneste nyt på handelsområdet

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.