Gemt

Farlige produkter på udenlandske webshops er kun en del af problemet

Hver tredje onlinekøb sker på en udenlandsk netbutik. Når danskerne køber varer på nettet, handler de ofte på salgsplatformene. Som forbruger kan det være svært at afgøre, hvorvidt produkterne er sikre eller ej og især hvis hjemmesiden er skrevet på dansk.  Hvis forbrugerne skal kunne handle trygt, er de derfor afhængige af, at myndighederne kan sikre, at de udenlandske forhandlere på platformene overholder reglerne. Men sådan er det desværre ikke i dag.

Nyhed

FARLIGE PRODUKTER - OPLYSNINGSKAMPAGNE DECEMBER 2019

E-handlen har gjort det muligt for forbrugerne at sidde hjemme i stuen og handle i netbutikker over hele verden med adgang til et kæmpe udvalg til gode priser (Læs mere i Dansk Erhvervs e-analyse 2018.

For dansk detailhandel betyder det hård konkurrence, fordi den nærmeste konkurrent i dag lige så godt kan være en virksomhed placeret på den anden side af jorden med helt andre udgifter til løn- og arbejdsmiljø end butikken i Danmark. Flere af de udenlandske netbutikker efterlever ikke de danske regler, og det er en udfordring for forbrugerne.

Dansk Erhverv mener, at konkurrence er sundt - men konkurrencen skal være fair. Det er den ikke altid i dag og skævvridningen rammer både forbrugere, virksomheder og statskassen.

Udenlandske netbutikker overholder ikke reglerne
Flere af de populære udenlandske netbutikker og platforme sælger til danske forbrugere uden 

  • at betale moms
  • at leve op til kravene for produktsikkerhed
  • at leve op til forbrugerbeskyttelsesreglerne.

Dansk detailhandel betaler moms fra første krone, men netbutikker uden for EU er fritaget for at betale moms af de første 80 kroner. Sidste år havde næsten 90 pct. af pakkerne alene fra Kina en værdi under 80 kroner. Derudover lover mange udenlandske netbutikker ”momsfri garanti”, og de skriver, at deres pakker sjældent stoppes i kontrollen. (Se hvor meget statskassen går glip af i indtægter her:

Dansk detailhandel bruger mange ressourcer på at sørge for, at de produkter, de sælger er sikre og lever op til reglerne, inden de bliver sat til salg. Læs også:Legekædens arbejde med produktsikkerhed .

Produkterne skal efterleve reglerne for produktsikkerhed ligesom markedsføringen skal følge reglerne for prismarkedsføring. Hvis deres spar-udsagn ikke passer, får de en bøde af Forbrugerombudsmanden og omtales i pressen. Men når udenlandske netbutikker og platforme lover urealistiske besparelser på op til 95 pct., er der ingen kontrol eller sanktion.

Fortrydelsesret hos danske netbutikker
Danske netbutikker skal give deres kunder 14 dages fortrydelsesret og behandle klager, hvis der er mangler ved varen. Det gør flere af de populære udenlandske netbutikker og platforme ikke. Her er returretten indskrænket, og er der noget galt med varen, henvises kunderne til et klagecenter i Hongkong.

Unfair konkurrence
Disse forskelle gør de udenlandske butikker og platforme i stand til at sælge til langt billigere priser end deres danske konkurrenter - og det skævvrider konkurrencen. 

Udenlandske markedspladser agerer kun som formidlere
Platformene udgør en særlig problemstilling, fordi de typisk betragtes som formidlere, og derfor ikke har ansvar for, om de udenlandske sælgere på deres markedspladser lever op til reglerne. Det gør det derfor let at omgå reglerne, da markedspladserne således ikke er ansvarlige for produktsikkerhed og forbruger-beskyttelse af de varer, de sælger.

Mange af platformenes hjemmesider er på dansk, engelsk eller tysk, så forbrugerne er ofte ikke klar over, at de køber noget, der ikke lever op til de danske og europæiske regler

Politisk handling på EU-niveau haster
Der er brug for, at lovgivningen tager højde for den grænseoverskridende e-handel og for platformene. Der skal gælde de samme regler, og de skal håndhæves ensartet.
EU-landene har besluttet, at handelsplatformene skal sikre, at sælgerne på deres markedspladser skal betale moms. På samme måde ønsker Dansk Erhverv, at platformene skal sikre, at sælgerne på deres markeds-pladser efterlever reglerne for produktsikkerhed, forbrugerbeskyttelse, markedsføring, kopivarer m.v. Det skal ske, når e-handelsdirektivet skal revideres næste år.

Men reglerne er ikke noget værd, hvis de ikke håndhæves ens over for alle. Der skal fokus på kontrol og håndhævelse og afsættes tilstrækkelige ressourcer til det. Og håndhævelsesmyndighederne skal samarbejde. De udenlandske virksomheder, som snyder med momsen, snyder nemlig ofte også med produktsikkerhed, forbrugerbeskyttelse m.v., så der vil være store synergier i at samarbejde.

Læs mere om problemerne med at få opkrævet moms ved grænseoverskridende e-handel her: