Gemt

Kaffekæde politianmeldt – sagde nej tak til kontanter

15. marts 2022

Kaffekæde er blevet anmeldt til politiet for at sige nej tak til kontanter. Selvom reglen er gammel og forældet, så gælder den stadig og Forbrugerombudsmanden håndhæver den. Senest ved at politianmelde en kaffekæde og komme med indskærpelser overfor flere madmarkeder.

Kontantpligten fra 1984 gælder stadig – og Forbrugerombudsmanden håndhæver den. Pligten betyder, at alle butikker, der tager imod betalingskort, mobilbetaling og tilsvarende også skal tage imod kontanter, hvis der er personale i butikken, der tager imod betalingen.

Forbrugerombudsmanden modtager ofte klager over virksomheder, der overtræder kontantpligten, ved fx at sige ”nej tak” til kontanter, eller ved at henvise kunden til, at indsætte kontanter på et særligt betalingskort, som kan anvendes i fx et madmarked.

I sagen om kaffekæden, havde kæden valgt at takke nej til kontanter og det var faldet en række kunder for brystet, der havde anmeldt kæden til Forbrugerombudsmanden, som senere valgte at politianmelde kæden. Sagen behandles fortsat af politiet og overtrædelse af kontantpligten kan straffes med bøde.

Original Coffee: Vi vil fortsat meget gerne sige nej tak til kontanter
Original Coffee driver 11 kaffebarer i København og omegn. Kæden blev etableret i 2012 og beskæftiger over 100 medarbejdere. ”Fokus er på kaffen, den gode service og miljøet omkring os”, siger Jonas Skovsted-Overgaard, administrerende direktør i Original Coffee. Det oplever man tydeligt, når man besøger kæden, som chefkonsulent Henrik Lundgaard Sedenmark fra Dansk Erhverv gjorde i sidste uge til en snak om kaffe og kontanter.

Jonas Skovsted-Overgaard, adm. direktør i Original Coffee, og Henrik Lundgaard Sedenmark, chefkonsulent hos Dansk Erhverv. Fotograf: Karen Damkjær Hansen.

Valget om at sige nej tak til kontanter kom i forbindelse med corona, hvor kæden af hensyn til smittefaren ikke ønskede kontanter. De oplevede hurtigt herefter, at antallet af indbrud faldt drastisk. 

”Det er en forholdsvis lille andel af vores omsætning der er i kontanter, og besværet, risikoen og økonomien i at håndtere kontanter står ikke mål med den omsætning”, forklarer Jonas Skovsted-Overgaard.

Efter Forbrugerombudsmanden har politianmeldt kæden, har de valgt at tage imod kontanter igen. Det betyder, at de har være nødt til at købe kasseskuffer til deres kasseapparater, købe pengeskabe til opbevaring af kontanter og lave en aftale med et kontanthåndteringsfirma om af afhente kontanter. Derudover skal kæden bruge tid på at hente byttepenge uden for København. ”Vores bank har ikke en kontantfilial i København, så jeg skal uden for byen for at købe byttepenge, som jeg ovenikøbet skal bestille fire dage i forvejen. Det er besværligt, tidskrævende og usikkert”, siger Jonas Skovsted-Overgaard.

Jonas Skovsted-Overgaard har et stort ønske om, at Folketinget får fjernet kontantpligten: ”Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor man skal have lovbestemt ret til at betale med kontanter når nu selv bankerne kan frasige sig kontanterne”.

Læs mere om Dansk Erhverv holdning i artiklen: Kontantpligten liberaliseres – men kun meget lidt (danskerhverv.dk).

Oplever du også at kontanter giver udfordringer i din virksomhed, eller synes du tværtimod, at kontanter er det bedste betalingsmiddel for din butik, så hører vi meget gerne fra dig.

Læs mere om sagen her: Cafékæde politianmeldes for ikke at tage imod kontanter (forbrugerombudsmanden.dk).

Læs om kontantpligten og betalingsmidler her: Betalinger i fysisk handel – regler og råd (danskerhverv.dk).

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil