; ;
Gemt

Dansk Erhverv vil veksle erhvervsstøtte til skattelettelser

18. juni 2023

Dansk Erhverv foreslår at omkalfatre erhvervsstøttesystemet ved at sløjfe en række af erhvervslivets støtteordninger. I stedet skal pengene bruges på bl.a. at sænke selskabsskatten og indføre en flad aktieavancebeskatning på 27 pct. Det skal sikre konkurrencedygtige rammevilkår for erhvervslivet – finansieret af erhvervslivet selv og en del af det opjusterede råderum.

Den bedste støtte, man kan give danske virksomheder, er styrkede rammevilkår.

Derfor foreslår Dansk Erhverv at veksle erhvervsstøtteordninger til investeringer i erhvervslivets  rammevilkår. Med forslaget viser Dansk Erhverv både vejen til at realisere regeringens ambitioner om et nyt erhvervsstøttesystem, som det er formuleret i regeringsgrundlaget, samtidig med, at organisationen viser vejen for et konkurrencedygtigt erhvervsliv til fremtiden.

Udover en lettelse af generationsskifteskatten, et retskrav for værdiansættelse samt et permanent FoU-fradrag på 130 pct., foreslår Dansk Erhverv således at sænke selskabsskatten fra 22 til 19 pct. og indføre en flad aktieavancebeskatning på 27 pct. Dansk Erhvervs forslag koster 8,5 mia. kr., hvoraf 4,5 mia. kr. skal findes i erhvervslivets egne støtteordninger. Den resterende del skal finansieres af det økonomiske råderum, som netop er opjusteret med 16 mia. kr. Det er penge, som er tjent af danske virksomheder, og derfor er det rettidig omhu at geninvestere en mindre del af dem i at fremtidssikre erhvervslivets konkurrenceevne
Adm. direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, udtaler:


”Vi vil gøre op med det kludetæppe af erhvervsstøtteordninger, der er blevet til på baggrund af skiftende tiders politiske hensyn. Samlet set er det blevet for bøvlet og besværligt, og vi får for lidt for pengene,” siger han.


”Derfor foreslår vi nu at sanere for 4,5 mia. kr. af vores egne støtteordninger. Pengene skal i stedet bruges på skattelettelser for virksomhederne, som øger konkurrenceevnen over for udlandet og giver virksomhederne mulighed for at lave de nødvendige investeringer i digitalisering og grøn omstilling,” siger Brian Mikkelsen.

Erhvervsstøtte gennem rammevilkår
Dansk Erhverv foreslår at sløjfe både små og store ordninger. Lige fra ”Investorfradraget”, som koster 105 mio. kr. om året til ”afgiftsfritagelsen for biomasse”, som koster 1450 mio. kr. årligt.

”Jeg skal da indrømme, at det føles specielt at plædere for at afskaffe ordninger som investorfradraget, som jeg selv har indført som erhvervsminister. Men når man ser på det store billede, er jeg ikke i tvivl om, at det her er det rigtige at gøre. For helt ærligt, investorfradraget var den næstbedste løsning, som vi indførte, fordi det dengang ikke var muligt at indføre den bedste løsning, som var og er en lavere aktieavancebeskatning,” siger Brian Mikkelsen.

Dansk Erhvervs udspil skal ses som et oplæg til debat, og organisationen vil gå åbent til en drøftelse af de enkelte ordninger. Dansk Erhverv er klar til at se på alle erhvervsstøtteordninger – også selvom saneringen vil ramme nogle af Dansk Erhvervs medlemmer.

Det eneste krav er, at saneringen af støtteordninger skal ske mod, at den sammensatte selskabs- og aktieindkomstskat for danske virksomheder bringes ned i nærheden af EU’s gennemsnit.

”Forslaget skal ses som en samlet plan, der sikrer konkurrencedygtige rammevilkår for erhvervslivet – betalt af erhvervslivet. Når erhvervslivet sætter hånden på kogepladen, så skal finansieringen også gå til en lempelse af de to skatter, der betyder mest for vores konkurrenceevne – selskabs- og aktieskatten. Afskaffes støtteordninger, vil det isoleret set stille danske virksomheder dårligere. Derfor er det afgørende, at provenuet geninvesteres i erhvervslivets generelle rammevilkår,” siger Brian Mikkelsen

Gennemføres Dansk Erhvervs forslag, vil den samlede selskabs- og investeringsbeskatning gå fra 54,8 procent til 40,9 procent.

Kilde: OECD Tax Database (2023) samt egne beregninger
Anm.: Der er taget udgangspunkt i marginalbeskatningen. Danmark 2.0 illustrerer Danmarks selskabs- og investeringsbeskatning, hvis de to initiativer gennemføres som foreslået.

Det vil øge incitamentet for udenlandske virksomheder til at slå teltpælene ned i Danmark til gavn for jobskabelse og vækst i Danmark og sørge for, at dygtige iværksættere bliver i Danmark. Samtidig vil det styrke virksomhedernes muligheder for at investere i digitalisering og grøn omstilling til gavn for produktiviteten og den generelle velstand i Danmark. Forslaget øger BNP med 12 mia. kr. i 2030 og skaber et øget arbejdsudbud på 2850 fuldtidspersoner.

Dermed bidrager Dansk Erhvervs forslag også substantielt til at indfri ambitionen om at lade saneringen af støtteordninger skabe et øget arbejdsudbud på 4.000 fuldtidspersoner.

”Vi kan i høj grad takke de danske virksomheder for, at dansk økonomi er solid og robust. Men vi må ikke hvile på laurbærrene. Hvis vi også skal have et konkurrencedygtigt erhvervsliv om 5, 10 og 20 år, må og skal vi lave de nødvendige reformer. Vi vil bruge handlekraften i erhvervslivet og reformmodet på Christiansborg til at gøre det rigtige én gang for alle,” siger Brian Mikkelsen.

Dansk Erhvervs forslag

  • Dansk Erhvervs forslag indfrier regeringens ambitioner om en sænkelse af generationsskiftebeskatningen fra 15 til 10 pct., retskrav på værdiansættelse og et permanent FoU-fradrag på 130 pct.

  • Derudover foreslår Dansk Erhverv en sænkelse af selskabsskatten fra 22 til 19 pct. samt afskaffelse af den høje sats for aktieavancebeskatning på 42 pct. for aktieavanceindkomster over 58.900 kr. årligt, så der fremover er en flad sats på 27 pct.

  • Initiativerne koster samlet set 8,5 mia. kr., hvoraf hovedparten – 4,5 mia.kr. – findes ved saneringer i erhvervsstøtten. Den resterende del – 4,0 mia. kr. – finansieres af det økonomiske råderum.

Økonomitabel:

Fra støtte til rammevilkår

pdf

Download