Gemt

Forbrugernes forventninger til e-handel er banket i bund

23. marts 2023

Blot 3 procent af de danske forbrugere forventer samlet set at skrue op for deres onlineforbrug det kommende år. Det viser E-handelsanalysen for februar 2023.  

Dansk e-handel har det seneste stykke tid har været ramt af vigende salg. Det har både vores E-handelsanalyser og E-handelsindeks vist af flere omgange.  

Desværre tyder det ikke på, at udviklingen vender lige foreløbig. 

I E-handelsanalyse for februar 2023 er forbrugernes købsforventninger til de næste 12 måneder tværtimod uhørt lave. Andelen, der forventer at købe mere, er 13,6 procent, mens 10,6 procent tilsvarende forventer at købe mindre. Netto forventer 3 procent således at handle mere de kommende 12 måneder ift. det foregående år. 

”Det er den næstlaveste købelyst, vi nogensinde har målt i E-handelsanalysen, og det er en halvering af de nettopositive over det seneste år, så det er langtfra opløftende. Et lille lyspunkt er dog, at det skyldes den generelle økonomiske usikkerhed i samfundet og ikke netbutikkernes indsats – den er nemlig stadig meget værdsat af forbrugerne,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv og henviser til en analyse om forbrugernes holdning til dansk e-handel. 

Kom med til webinar: E-handel i en krisetid – 5 konkrete råd til styring i 2023 

Prisen er også i bund 

E-handelsanalysen for februar viser også, at det ikke blot er forventningerne til fremtidige køb, der skraber bunden. Gennemsnitsprisen pr. køb var i februar nede 535 kr., hvilket er klart lavere end gennemsnittet på 580 kr. i januar, der heller ikke var imponerende.  

”Konklusionen er klar: Forbrugerne holder på pengene, og de forventer ikke at ændre på det lige foreløbigt,” lyder det fra Niels Ralund.  

Forårets rolle 

Tager man de optimistiske briller på, vil øjnene formentlig søge mod uge-tallene for omsætningen i E-handelsindekset. De viser en fremgang fra begyndelsen af måneden til slutningen:  

”Det bliver spændende at se, om det er fortsat i marts, for så vil det tyde på, at foråret har fået forbrugerne i bedre humør. Vi krydser fingre og hænger håbet på, at forbruget steg gevaldigt sidste forår,” slutter Niels Ralund.  

Læs også: Krisestyring - Gå ikke i panik, gå i gang! 

 

Log ind og læs hele E-handelsanalysen for februar 2023

 

 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent