; ;
Gemt

Kontrolkampagner om sporbarhed og nedkøling af fødevarer

23. februar 2021

Fødevarestyrelsen har i to nye kontrolkampagner fokus på at kontrollere, om fødevareproducenter overholder krav til nedkøling af mad, og om fødevarevirksomheder har den krævede dokumentation på sporbarhed.

Kontrolkampagne om nedkøling af fødevarer
Industrikøkkener og detailforretninger, f.eks. restauranter, kantiner, slagtere og lignende, som producerer varm mad og efterfølgende nedkøler det, kan fra marts få supplerende kampagnekontrolbesøg, hvor der ses på virksomhedens håndtering og kapacitet til at nedkøle den varmebehandlede mad.

Virksomhedernes risikoanalyse og skriftlige egenkontrolprocedurer for nedkøling vil blive kontrolleret og sammenholdt med virksomhedens praksis. Derudover kan virksomheden blive vejledt om, hvordan risikoanalysen og egenkontrollen kan bruges som et aktivt redskab til at reducere risikoen for, at en utilstrækkelig nedkøling forårsager vækst af sygdomsfremkaldende bakterier, bl.a. ved introduktion til værktøjet SiTTi.

Kontrolkampagne om sporbarhed
Fødevarevirksomheder kan desuden fra marts få ekstra kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen, hvor der ses på, om virksomheden har et system, der kan dokumentere sporbarheden af sine fødevarer.

Virksomheder skal både kunne dokumentere, hvem der har leveret produktet, og hvem produktet er solgt til, medmindre der er tale om salg til den endelige forbruger. Der kan også blive vejledt om sporbarhedsreglerne. Fødevarestyrelsen ønsker generelt at udbrede kendskabet til sporbarhedsvejledningen, som giver et overblik over de forskellige lovgivningsmæssige krav og Fødevarestyrelsens vurdering af, hvad der er god praksis i forbindelse med dokumentation m.v.

Kontakt

Fødevarer

Krestine Greve

Chefkonsulent
Fødevarer

Saoirse McKeever Andersen

Fagchef for fødevarer