Spring til indhold

Indfør teknologiforståelse i grundskolen

Grundlæggende forståelse for digital teknologi er en basal kompetence, der har stadig stigende betydning for den enkeltes muligheder for at begå sig i samfundet. Derfor skal teknologiforståelse indføres som obligatorisk fag i skolen.
På agendaen
Gem
Indhold

Danmark er et af verdens mest digitale samfund. Vi og vores børn benytter digitale medier og tjenester hver eneste dag – i skolen, på arbejdet og i privatlivet. Aldrig har digital teknologi åbnet så mange muligheder, og samtidig går diskussionerne om fake news, forførende algoritmer, deling af persondata og nye kompetencer.

De færreste af os forstår dog, hvordan teknologien er skruet sammen og hvad der sker bag skærmen. Det er derfor også de færreste af os, der er klar til at skabe og mestre den digitale fremtid, der allerede er godt på vej. Samtidig skaber det udfordringer med adfærd, eksklusion og fremmedgørelse for mange. Derfor svigter vi vores børn, hvis vi ikke ruster dem til denne fremtid.

Teknologiforståelse skal indføres som fag i grundskolen
Teknologiforståelse er forudsætningen for at kunne navigere i det digitale univers, som er blevet en integreret del af vores samfund. Alle børn bør lære, hvordan digitale teknologier virker og om de aktører og interesser, der er på spil. Børnene skal ikke bare lære at forbruge, men også at skabe med digital teknologi – og stille sig kritiske over andres brug af teknologien.

Dansk Erhverv arbejder derfor for, at teknologiforståelse indføres som obligatorisk timesat fag i grundskolen – i indskoling, på mellemtrin og i udskoling. Samtidig skal læreruddannelsen justeres, så teknologiforståelse bliver et selvstændigt fagområde, bl.a. som linjefag, og der skal igangsættes en betydelig efteruddannelsesindsats for lærerne inden for teknologiforståelse.

Læs mere om teknologiforståelse i grundskolen.

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Sektordimensionering

I 2023 vedtog et flertal i Folketinget at reducere optaget på landets universiteter med ca. 10 pct. Det er et meget vidtrækkende forslag, som kommer til at få store konsekvenser for de unge og for de aftagere, som ønsker at ansætte dem efterfølgende.

På agendaen

Bedre match mellem videregående uddannelser og arbejdsmarkedet

Uddannelsessystemet skal i højere grad møde virksomhedernes behov. Uddannelser af høj kvalitet og relevans er afgørende rammevilkår for virksomhederne i Danmark.

På agendaen

Højere forskningsambitioner

Forskning er essentielt for Danmarks og erhvervslivets konkurrenceevne, innovation og den grønne omstilling. Vi skal have flere forskningsaktive virksomheder og skabe økonomiske incitamenter til offentligt- og privatsamarbejde.

På agendaen

Nødvendigt med en kønskommission

Der er behov for at reducere kønsforskellene i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Bl.a. er flere mænd end kvinder ufaglærte. Dansk Erhverv arbejder for en kønskommission.

På agendaen

Danmark mangler faglærte

Danmark og erhvervslivet mangler i høj grad dygtige faglærte, og den nuværende og kommende mangel på faglært arbejdskraft begrænser virksomhedernes udviklingsmuligheder. Det kræver investeringer i erhvervsuddannelsernes kvalitet, indsatser i grundskolen og på tværs af ungdomsuddannelserne at vende udviklingen.

På agendaen

Uddannelsessystemet skal digitalt omstilles

Virksomhedernes konkurrenceevne, eksport og innovation afhænger af en digital omstilling af uddannelsessystemet, så medarbejdere får nødvendige digitale evner.

Kontakt

Uddannelse

Claus Rosenkrands Olsen

Uddannelseschef