Spring til indhold

Sektordimensionering

I 2023 vedtog et flertal i Folketinget at reducere optaget på landets universiteter med ca. 10 pct. Det er et meget vidtrækkende forslag, som kommer til at få store konsekvenser for de unge og for de aftagere, som ønsker at ansætte dem efterfølgende.
På agendaen
Gem
Indhold

Sektordimensionering

Der er mange fordomme i debatten om universiteterne. Uddannelsessystemet bliver eksempelvis beskrevet som en motorvej rettet mod universiteterne, der uhæmmet optager flere og flere unge med ungdomsarbejdsløshed til følge.

Virkeligheden er dog en anden. De seneste ti år har andelen af en ungdomsårgang, der kan se frem til en universitetsuddannelse været støt faldende. Det samme er sket for ledigheden, der nu er på niveau med de øvrige videregående uddannelser.

Sektordimensioneringen har bl.a. til formål at forskyde optaget fra universiteterne til velfærdsuddannelser som sygeplejerske, socialrådgiver, pædagog og lærer. Der bliver dog født færre børn end forventet, hvilket reducerer behovet for lærere og pædagoger. Faktisk vurderer Finansministeriet, at der vil være et overskud på alle fire velfærdsuddannelser i 2035.

For at få flere fakta i debatten har Dansk Erhverv samlet en række fakta i dette notat:

Notat om sektordimensionering
pdf

Læs også: Nedslående optag på de videregående uddannelser

Trods rekordsøgning på nogen af de uddannelser med størst mangel på arbejdskraft, skrues der ned for optaget. Det kommer til at koste vækst og udvikling af fremtidens Danmark, lyder det fra Dansk Erhverv.

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Bedre match mellem videregående uddannelser og arbejdsmarkedet

Uddannelsessystemet skal i højere grad møde virksomhedernes behov. Uddannelser af høj kvalitet og relevans er afgørende rammevilkår for virksomhederne i Danmark.

På agendaen

Højere forskningsambitioner

Forskning er essentielt for Danmarks og erhvervslivets konkurrenceevne, innovation og den grønne omstilling. Vi skal have flere forskningsaktive virksomheder og skabe økonomiske incitamenter til offentligt- og privatsamarbejde.

På agendaen

Indfør teknologiforståelse i grundskolen

Grundlæggende forståelse for digital teknologi er en basal kompetence, der har stadig stigende betydning for den enkeltes muligheder for at begå sig i samfundet. Derfor skal teknologiforståelse indføres som obligatorisk fag i skolen.

På agendaen

Nødvendigt med en kønskommission

Der er behov for at reducere kønsforskellene i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Bl.a. er flere mænd end kvinder ufaglærte. Dansk Erhverv arbejder for en kønskommission.

På agendaen

Danmark mangler faglærte

Danmark og erhvervslivet mangler i høj grad dygtige faglærte, og den nuværende og kommende mangel på faglært arbejdskraft begrænser virksomhedernes udviklingsmuligheder. Det kræver investeringer i erhvervsuddannelsernes kvalitet, indsatser i grundskolen og på tværs af ungdomsuddannelserne at vende udviklingen.

På agendaen

Uddannelsessystemet skal digitalt omstilles

Virksomhedernes konkurrenceevne, eksport og innovation afhænger af en digital omstilling af uddannelsessystemet, så medarbejdere får nødvendige digitale evner.

Kontakt

Uddannelse

Mads Eriksen Storm

Uddannelses- og forskningspolitisk chef