Sektordimensionering
Sektordimensionering
Der er mange fordomme i debatten om universiteterne. Uddannelsessystemet bliver eksempelvis beskrevet som en motorvej rettet mod universiteterne, der uhæmmet optager flere og flere unge med ungdomsarbejdsløshed til følge.
Virkeligheden er dog en anden. De seneste ti år har andelen af en ungdomsårgang, der kan se frem til en universitetsuddannelse været støt faldende. Det samme er sket for ledigheden, der nu er på niveau med de øvrige videregående uddannelser.
Sektordimensioneringen har bl.a. til formål at forskyde optaget fra universiteterne til velfærdsuddannelser som sygeplejerske, socialrådgiver, pædagog og lærer. Der bliver dog født færre børn end forventet, hvilket reducerer behovet for lærere og pædagoger. Faktisk vurderer Finansministeriet, at der vil være et overskud på alle fire velfærdsuddannelser i 2035.
For at få flere fakta i debatten har Dansk Erhverv samlet en række fakta i dette notat:
Læs også: Nedslående optag på de videregående uddannelser
Trods rekordsøgning på nogen af de uddannelser med størst mangel på arbejdskraft, skrues der ned for optaget. Det kommer til at koste vækst og udvikling af fremtidens Danmark, lyder det fra Dansk Erhverv.
Andre relevante fokusområder
Bedre match mellem videregående uddannelser og arbejdsmarkedet
Uddannelsessystemet skal i højere grad møde virksomhedernes behov. Uddannelser af høj kvalitet og relevans er afgørende rammevilkår for virksomhederne i Danmark.
Højere forskningsambitioner
Forskning er essentielt for Danmarks og erhvervslivets konkurrenceevne, innovation og den grønne omstilling. Vi skal have flere forskningsaktive virksomheder og skabe økonomiske incitamenter til offentligt- og privatsamarbejde.
Indfør teknologiforståelse i grundskolen
Grundlæggende forståelse for digital teknologi er en basal kompetence, der har stadig stigende betydning for den enkeltes muligheder for at begå sig i samfundet. Derfor skal teknologiforståelse indføres som obligatorisk fag i skolen.
Nødvendigt med en kønskommission
Der er behov for at reducere kønsforskellene i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Bl.a. er flere mænd end kvinder ufaglærte. Dansk Erhverv arbejder for en kønskommission.
Danmark mangler faglærte
Danmark og erhvervslivet mangler i høj grad dygtige faglærte, og den nuværende og kommende mangel på faglært arbejdskraft begrænser virksomhedernes udviklingsmuligheder. Det kræver investeringer i erhvervsuddannelsernes kvalitet, indsatser i grundskolen og på tværs af ungdomsuddannelserne at vende udviklingen.
Uddannelsessystemet skal digitalt omstilles
Virksomhedernes konkurrenceevne, eksport og innovation afhænger af en digital omstilling af uddannelsessystemet, så medarbejdere får nødvendige digitale evner.
Kontakt

Uddannelse
Mads Eriksen Storm
Uddannelses- og forskningspolitisk chef