Spring til indhold

Uddannelsessystemet skal digitalt omstilles

Virksomhedernes konkurrenceevne, eksport og innovation afhænger af en digital omstilling af uddannelsessystemet, så medarbejdere får nødvendige digitale evner.
På agendaen
Gem
Indhold

Digitalisering er en af de største forandringskræfter i samfundet lige nu. Vi står overfor omvæltninger på linje med opfindelsen af dampmaskinen. Digitaliseringen påvirker allerede i dag vores arbejdsmarked, fritid, trivsel, samvær og demokrati. 

Stort set alle job på fremtidens arbejdsmarked vil blive påvirket af digitaliseringen. Nogle job vil blive helt overtaget af robotter og algoritmer. Andre vil udvikle sig i samspil med digitale løsninger.

Alle skal derfor have et stærkt digitalt fundament, og der er vi langt fra i mål. Vi risikerer at stå med en stor restgruppe, som bliver hægtet af udviklingen. Denne gruppe vil stå svagt på arbejdsmarkedet, hvis ikke der handles. Samtidig er der på arbejdsmarkedet høj efterspørgsel på digitale specialister og digitale integratorer.

Dansk Erhverv arbejder for, at hele uddannelsessystemet skal igennem en digital omstilling.

Hovedpunkter af Dansk Erhvervs digitaliseringspolitik:

  • Etablering af teknologiforståelse som obligatorisk timesat fag i grundskolen, og som en integreret del af de eksisterende fag.
  • Udvikling af teknologiforståelse som faglighed og fagdidaktik med progression gennem hele uddannelsessystemet.
  • Uddannelse og efteruddannelse af undervisere og lærere i teknologiforståelse.
  • Oprettelse af Nationalt Center for Teknologiforståelse.
  • Digitaliseringstjek af alle uddannelser, der sikrer, at de er klar til fremtidens arbejdsmarked, herunder flere IT-uddannelser og uddannelser med IT som tværfaglighed.
  • Omfattende udviklingsprogram og kompetenceudvikling i hele uddannelsessektoren med fokus på brugen af læringsunderstøttende digitale redskaber og metoder.
  • Investeringsramme til læringsunderstøttende teknologi i hele uddannelsessystemet.
  • Øget forskning i læringsunderstøttende digitalisering, herunder følgeforskningsprogrammer på nye udviklingsprogrammer og teknologiforståelse i folkeskolen.

Læs mere her:

Ny investeringsplan for uddannelsessystemet (danskerhverv.dk)

Andre relevante fokusområder

På agendaen

Sektordimensionering

I 2023 vedtog et flertal i Folketinget at reducere optaget på landets universiteter med ca. 10 pct. Det er et meget vidtrækkende forslag, som kommer til at få store konsekvenser for de unge og for de aftagere, som ønsker at ansætte dem efterfølgende.

På agendaen

Bedre match mellem videregående uddannelser og arbejdsmarkedet

Uddannelsessystemet skal i højere grad møde virksomhedernes behov. Uddannelser af høj kvalitet og relevans er afgørende rammevilkår for virksomhederne i Danmark.

På agendaen

Højere forskningsambitioner

Forskning er essentielt for Danmarks og erhvervslivets konkurrenceevne, innovation og den grønne omstilling. Vi skal have flere forskningsaktive virksomheder og skabe økonomiske incitamenter til offentligt- og privatsamarbejde.

På agendaen

Indfør teknologiforståelse i grundskolen

Grundlæggende forståelse for digital teknologi er en basal kompetence, der har stadig stigende betydning for den enkeltes muligheder for at begå sig i samfundet. Derfor skal teknologiforståelse indføres som obligatorisk fag i skolen.

På agendaen

Nødvendigt med en kønskommission

Der er behov for at reducere kønsforskellene i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Bl.a. er flere mænd end kvinder ufaglærte. Dansk Erhverv arbejder for en kønskommission.

På agendaen

Danmark mangler faglærte

Danmark og erhvervslivet mangler i høj grad dygtige faglærte, og den nuværende og kommende mangel på faglært arbejdskraft begrænser virksomhedernes udviklingsmuligheder. Det kræver investeringer i erhvervsuddannelsernes kvalitet, indsatser i grundskolen og på tværs af ungdomsuddannelserne at vende udviklingen.

Kontakt

Uddannelse

Claus Rosenkrands Olsen

Uddannelseschef

Uddannelse

Mads Eriksen Storm

Uddannelses- og forskningspolitisk chef