Gemt

I Køln mødes kreativitet og business: "Det her får du ingen andre steder i verden"

31. august 2023

På verdens største spilmesse, Gamescom i Køln, lander danske spiludviklere investoraftaler, så de kan fortsætte med at skabe fremtidens digitale spil. Dansk Erhverv deltog i år sammen med en lang række medlemsvirksomheder, blandt andre IO Interactive, Raw Power og Ghost Ship.

Hele vejen rundt om den danske stand står folk med flaskeøl i hånden og strækker hals.

Det er onsdag eftermiddag på verdens største spilmesse, Gamescom i Køln, og kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) har sendt en videohilsen, hvor han roser spilbranchen for dens innovation, kreativitet og talent.

”Da jeg var ung, blev gaming betragtet som ren underholdning. Det har ændret sig. I dag værdsætter vi spilindustrien og dens udviklere for deres innovative, kunstneriske og talentfulde arbejde. I mine øjne besidder branchen enormt potentiale, og jeg tror på, at I fortjener den samme anerkendelse, som film og tv har fået i årtier,” siger ministeren blandt andet.

Der bliver smilet og skålet, mens danske og internationale spiludviklere taler sammen i mindre grupper, og forbipasserende får tiltusket sig en grøn Tuborg. Alle er her for det samme: At mødes med potentielle investorer og samarbejdspartnere for at sikre udviklingen af fremtidens digitale spil i Danmark.

”Gamescom er den fedeste messe i hele industrien. Det er klart den, man har lyst til at komme til. Alle ens kollegaer er her, alle de gode drenge fra GameHub er her, og det er noget helt for sig selv,” fortæller Frederik Vig, CMO i Trophy Games.

Verdens største
Gamescom har eksisteret siden 2009 og er udover verdens største spilmesse også en af de absolut største erhvervsplatforme for spilindustrien. Fra hele verden kommer investorer og udviklere – alle er samlet på samme sted.

Den gigantiske messe på 230.000 kvadratmeter er fordelt over ti haller og inddelt med et særligt B2B-område.

Her er der for anden gang skabt en dansk fællesstand for den danske spilindustri – i år med 28 deltagende virksomheder. Danske Erhverv er initiativtager til fremstødet, som er eksekveret i partnerskab med Producentforeningen, Vision Denmark, Game Hub Denmark og Creative Denmark.

”Standen giver mulighed for branchetræf, kundemøder, dialog med potentielle investorer og andre aktører i branchen. Det er et stort skridt i forhold til at løfte branchen til næste niveau,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Det er også her, Trophy Games og 27 andre danske spiludviklere, blandt andre SYBO, IO Interactive, Ghost Ship Games og Raw Power Games har en base under og imellem de mange møder.

”Den her stand, hvor alle de danske virksomheder kommer sammen og har et sted at mødes, er en enorm stor opgradering i forhold til tidligere. Ikke nok med at du møder kollegaer på tværs af spilstudier, så opstår der lige pludselig også samarbejder. Det har vi set med Ghost Ship Games og Fun Day for eksempel. Det er nogle superfede samarbejdsaftaler, der opstår, når man kommer sammen,” siger Frederik Vig.

Møde mellem kompetencer
På Gamescom i Køln er der ingen tvivl om, hvor enorm spilindustrien er. Flere end 300.000 besøgende dykker i løbet af fire dage ned i et hav af spiluniverser, som hver af knap 1.300 stande udgør. Der er Sonic-skaberen Segas blå univers, der er Pay Days dystopiske verden, der er Tekken, Litte Nightmare og Fires of Rubicon for bare at nævne nogle stykker.

Interessen for at prøve de mange spil – især dem, der endnu ikke er udkommet – er så stor, at de besøgende i timevis står og sidder i kø for at komme til.

Men for de danske spiludviklere er oplevelsen en helt anden. De ankommer med et tæt pakket mødeprogram i løbet af messen.

”Det er kreative kompetencer og business-kompetencer, der mødes. Så hvad end det er, fordi du har brug for outsourcing af forskellige karakterer, som det er tilfældet til vores spil, eller om det er for at udvikle din virksomhed, få funding til at skalere og få nye muligheder, kan du finde det hele her,” siger No Alexander Edvars, kreativ direktør i CinderCat Games.

Derfor er CinderCat Games også taget afsted med en klar dagsorden, fortæller Sebastian Bendt Sørensen, virksomhedens adm. direktør:

”Vi håber at komme det sidste skridt for at kunne lave en publishing-aftale med en partner, og samtidig håber vi at kunne etablere nye kontakter. Og så håber vi på at vedligeholde vores forhold til de andre danske udviklere. Det, du får her, får du ingen andre steder i verden.”

Klar til at erobre de store haller
Ved bordene og i mødelokalerne på den danske stand er der et rend af mennesker. Tiden skal ikke spildes, og der går ikke langt imellem, at folk fra hele verden kommer forbi og spørger efter den ene eller anden danske kontakt.

For den unge danske virksomhed Indoor Sunglasses, der blev stiftet i 2022, er det rart med en dansk base.

”Man kan komme tilbage hertil og dele erfaringer med de andre danske udsendte og lære af hinanden. Man får tips til, hvem kan tale med, og det er virkelig værdifuldt at kunne hjælpe hinanden inden for branchen,” siger Victor Breum, Creative Director hos Indoor Sunglasses.

Samtidig er det krævende at være på en larmende messe, hvor der hele tiden sker noget.

”Vi har allerede haft en masse gode møder med mulige samarbejdspartnere. Der har været nogle gode fester, og så er det også udfordrende at være på hele tiden. Det er fra morgen til aften, man møder mennesker hele tiden,” siger Victor Breum.

Kom med til GamesCom

Faktaboks: Den danske spilbranche i tal

I 2022 omsatte den danske spilbranche for mere to milliarder kroner. Det er en stigning på 365 procent siden 2017.

Spilbranchen har enormt eksportpotentiale, og i 2022 gik 88 procent af omsætningen i spilbranchen til eksport. Det svarede i 2022 til en eksport på knap 1,8 milliarder kroner.

kulturminister Jakob Engel-Schmidts videohilsen

LÆS OGSÅ