Før, under og efter jobsamtalen

Få styr på, hvad du skal.

Guide

Før samtalen

  • Informer alle involverede medarbejdere om, hvad der skal ske, hvem der kommer osv.
  • Læg en tidsplan. Der må gerne være lidt luft mellem samtalerne, så der er tid til at omstille sig til en ny kandidat. Det sikre også, at to kandidater ikke møder hinanden i døren.
  • De fysiske rammer (lokaler, kaffe osv.) skal være i orden.
  • Læg en plan/disposition for samtalen.
  • Planlæg ikke for mange samtaler på samme dag.

Ved at tage udgangspunkt i den samme disposition for alle samtaler, bliver det lettere at sammenligne kandidaterne bagefter.

Selve samtalen

  • Få ansøgeren til at føle sig veltilpas
  • Hav et imødekommende kropssprog
  • Lyt mere, end du taler
  • Oversælg ikke stillingen og/eller virksomheden
  • Vær opmærksom på ikke at foretrække en kandidat, der er en tro kopi af dig selv, hvis behovet er et andet
  • Tag ikke stilling for hurtigt
  • Pas på med at komme med tilkendegivelser, såvel positive som negative
  • Få afklaret kandidatens lønforventninger
  • Informer om det videre forløb

Efter samtalen

  • Få styr på dine noter, så du kan adskille kandidaterne
  • Reflekter over den enkelte kandidats styrker og svagheder sammen med de kolleger, der har deltaget i samtalen
  • Tag stilling til, om du vil se kandidaten igen til 2. samtale
  • Inviter kandidater til 2. samtale
  • Del eventuelle opmærksomhedspunkter med den, der skal give testtilbagemelding ved 2. samtale
  • Giv afslag til de kandidater, som ikke matchede jobbet – eller der har lønforventninger, du ikke har mulighed for at imødekomme. Få gode råd om afslag.

Værktøjer

Andre relaterede guides i temaet