; ;

Introduktionsprogram

Sådan får din nye medarbejder en god start.

Guide

Der er mange fordele ved at lave et godt introduktionsprogram til nye medarbejdere:

  • Medarbejderen får hurtigt overblik over virksomheden og de nye arbejdsopgaver.
  • Medarbejderen kommer hurtigt i gang med arbejdsopgaverne, og en eventuel kompetenceudviklingsindsats kan planlægges og gennemføres hurtigt.
  • Værdier og uformelle regler bliver hurtigt formidlet til den nye medarbejder.
  • Der skabes større trivsel, både hos den nye medarbejder og blandt kollegerne.

Der er en lang række praktiske forhold, der bør være rutine, når en ny medarbejder møder op første dag. Det gælder:

  • Orienter medarbejderne i afdelingen om, hvornår den nye medarbejder starter.
  • Sørg for, at de fysiske rammer på arbejdspladsen er klar. Det gælder alt fra bestilling af kontormøbler til oprettelse i diverse it-systemer, herunder adgangskort og eventuel mobil og pc.
  • Book tid i kalenderen hos relevante kolleger, så der er tid til at introducere den nye medarbejder.
  • Udnævn en kontaktperson, der er ansvarlig for introduktionsperioden.
  • Byd den nye medarbejder velkommen med fælles morgenmad eller frokost.

Værktøjer

Andre relaterede guides i temaet