Spring til indhold

Psykisk arbejdsmiljø

Psykisk arbejdsmiljø er omfattet af arbejdsmiljøloven, og du har som arbejdsgiveren pligt til at sikre et sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø for alle ansatte i virksomheden.

Guide
Gem
Indhold

I skal sikre et sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø

Det psykiske arbejdsmiljø, der reguleres af arbejdsmiljøloven, er afgrænset i forhold til arbejdet, der opstår i forbindelse med den måde arbejdet er planlagt på, de organisatoriske forhold, der har betydning for arbejdets indhold, herunder kravene i arbejdet, den måde arbejdet udføres på og de sociale relationer i arbejdet.

Psykisk arbejdsmiljø er som udgangspunkt karakteriseret ved enten direkte, eller indirekte at være knyttet til de ansattes arbejdsfunktion eller arbejde.

I skal sikre, at:

  • Den ansatte får en tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring, samt instruktion i at udføre arbejdet sikkert og sundt.
  • Der føres et effektivt tilsyn med at oplæring og instruktion følges.

Alle i virksomheden herunder virksomhedsledere, arbejdsledere og ansatte skal handle, hvis de bliver klar over et problem i det psykiske arbejdsmiljø. Bemærk, at kan en ansat ikke selv løse problemet, skal den ansatte meddele det til den nærmeste leder, arbejdsgivere eller arbejdsmiljøorganisationen, der har pligt til at handle og sikre at problemet håndteres, søge løsninger og forebygge gentagelse.

Fokusområder i det psykiske arbejdsmiljø

Bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø har fokus på fem områder:

  1. Stor arbejdsmængde og tidspres.
  2. Uklare krav og modstridende krav i arbejdet.
  3. Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
  4. Krænkende handlinger i arbejdet.
  5. Arbejdsrelateret vold i og uden for arbejdstid.

Det psykiske arbejdsmiljø skal afdækkes i arbejdspladsvurderingen

Arbejdspladsvurderingen skal omfatte både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Dansk Erhverv anbefaler, at denne del af arbejdspladsvurderingen alene omfatter de forhold, som er omfattet af bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø.

Dansk Erhverv har udarbejdet en spørgeramme til brug for arbejdspladsvurderingens afdækning af det psykiske arbejdsmiljø. Spørgerammen bør tilpasses den enkelte virksomhed.

Find og download spørgerammen i 'Spørgeramme til kortlægning af psykisk arbejdsmiljø'. 

Arbejdstilsynets tilsyn med psykisk arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet har de seneste år haft et stigende fokus på tilsyn med psykisk arbejdsmiljø.

Afsættet kan være arbejdspladsvurderingen, hvor man vil tage afsæt i virksomhedens eventuelle handlingsplaner for det psykiske arbejdsmiljø.

Læs mere i 'Gode råd om psykisk arbejdsmiljø'.

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Kontakt

Spørg om arbejdsmiljø

Dansk Erhvervs hotline

Arbejdsmiljø

Andre relaterede guides i temaet

Guide

Besøg af Arbejdstilsynet

Alle virksomheder med medarbejdere kan få besøg af Arbejdstilsynet. Læs her, hvordan du bedst forbereder dig på et tilsynsbesøg.

Guide

Virksomhedens arbejdsmiljøarbejde

Arbejdsmiljøloven stiller krav om, at der på alle virksomheder skal foregå et samarbejde mellem de ansatte og ledelsen om virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.

Guide

Unge ansatte under 18 år

For unge under 18 år gælder en række skærpede arbejdsmiljøkrav. Som arbejdsgiver skal du derfor blandt andet være opmærksom på de unges arbejdstider, hvilket arbejde du sætter de unge til at udføre, og at der bliver givet en grundig oplæring og instruktion.

Guide

Arbejdsskader

Arbejdsskader dækker både over arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Få information om hvornår der er tale om en arbejdsskade, hvad dine forpligtelser er som arbejdsgiver, hvordan du anmelder, og hvordan du forsikrer dine medarbejdere.

Guide

Fysisk arbejdsmiljø

I denne guide finder du vejledning om, hvordan du som arbejdsgiver overholder dine forpligtelser i forhold til at skabe de rigtige rammer for det fysiske arbejdsmiljø. I guiden finder du vejledning til løft og anden manuel håndtering, regler for stoffer og materialer, arbejdsstedets indretning og regler for personlige værnemidler.

Guide

Skærm- og hjemmearbejde

I denne guide finder du vejledning om, hvordan du som arbejdsgiver overholder dine forpligtelser i forhold til at skabe de rigtige rammer for ansatte, der arbejder ved en skærm eller arbejder hjemme. I guiden finder du vejledning til kontorarbejdspladsen, hjemmearbejdspladsen og skærmbriller.

Guide

Sådan laver du en arbejdspladsvurdering (APV)

Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV’en er et godt værktøj, som kan give jer et overblik over virksomhedens arbejdsmiljø.

Guide

Grænser for arbejdstid

På denne side kan du læse om, hvilke regler der gælder for arbejdstid. Det omfatter pauseregler, hviletid og fridøgn og maksimal ugentlig arbejdstid. Siden omfatter også regler for rådighedstjeneste og natarbejde.