Spring til indhold

Sådan laver du en arbejdspladsvurdering (APV)

Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV’en er et godt værktøj, som kan give jer et overblik over virksomhedens arbejdsmiljø.

Guide
Gem
Indhold

En arbejdspladsvurdering (APV) skal laves hvert tredje år, eller når der sker ændringer i virksomheden med betydning for arbejdsmiljøet. Når man udarbejder en APV, skal virksomhedens arbejdsmiljøorganisation være inddraget i både planlægning og udførelse.

Kommer Arbejdstilsynet på tilsynsbesøg i jeres virksomhed, vil de spørge efter jeres APV. Derfor skal I sørge for at have skriftlig dokumentation på gennemførelsen, uanset om I fandt arbejdsmiljøproblemer eller ej under kortlægningen.

En virksomheds arbejdsmiljø vil variere, alt efter hvilken branche man tilhører. Derfor har Dansk Erhverv i regi af Branchefællesskaberne for arbejdsmiljø (BFA) udarbejdet redskaber, som passer til lige netop jeres branche:

Dansk Erhverv har udarbejdet en spørgeramme til brug for arbejdspladsvurderingens afdækning af det psykiske arbejdsmiljø. Spørgerammen bør tilpasses den enkelte virksomhed.

Find og download spørgerammen i 'Spørgeramme til kortlægning af psykisk arbejdsmiljø'. 

Læs mere i pjecen "Gode råd om arbejdspladsvurdering - APV"

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Kontakt

Spørg om arbejdsmiljø

Dansk Erhvervs hotline

Arbejdsmiljø

Andre relaterede guides i temaet

Guide

Besøg af Arbejdstilsynet

Alle virksomheder med medarbejdere kan få besøg af Arbejdstilsynet. Læs her, hvordan du bedst forbereder dig på et tilsynsbesøg.

Guide

Virksomhedens arbejdsmiljøarbejde

Arbejdsmiljøloven stiller krav om, at der på alle virksomheder skal foregå et samarbejde mellem de ansatte og ledelsen om virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.

Guide

Unge ansatte under 18 år

For unge under 18 år gælder en række skærpede arbejdsmiljøkrav. Som arbejdsgiver skal du derfor blandt andet være opmærksom på de unges arbejdstider, hvilket arbejde du sætter de unge til at udføre, og at der bliver givet en grundig oplæring og instruktion.

Guide

Arbejdsskader

Arbejdsskader dækker både over arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Få information om hvornår der er tale om en arbejdsskade, hvad dine forpligtelser er som arbejdsgiver, hvordan du anmelder, og hvordan du forsikrer dine medarbejdere.

Guide

Psykisk arbejdsmiljø

Psykisk arbejdsmiljø er omfattet af arbejdsmiljøloven, og du har som arbejdsgiveren pligt til at sikre et sikkert og sundt psykisk arbejdsmiljø for alle ansatte i virksomheden.

Guide

Fysisk arbejdsmiljø

I denne guide finder du vejledning om, hvordan du som arbejdsgiver overholder dine forpligtelser i forhold til at skabe de rigtige rammer for det fysiske arbejdsmiljø. I guiden finder du vejledning til løft og anden manuel håndtering, regler for stoffer og materialer, arbejdsstedets indretning og regler for personlige værnemidler.

Guide

Skærm- og hjemmearbejde

I denne guide finder du vejledning om, hvordan du som arbejdsgiver overholder dine forpligtelser i forhold til at skabe de rigtige rammer for ansatte, der arbejder ved en skærm eller arbejder hjemme. I guiden finder du vejledning til kontorarbejdspladsen, hjemmearbejdspladsen og skærmbriller.

Guide

Grænser for arbejdstid

På denne side kan du læse om, hvilke regler der gælder for arbejdstid. Det omfatter pauseregler, hviletid og fridøgn og maksimal ugentlig arbejdstid. Siden omfatter også regler for rådighedstjeneste og natarbejde.