HR og Ledelse

Den vanskelige samtale

Som leder kan du få behov for at sige til din medarbejder, at noget skal ændres. Få inspiration til at forberede og gennemføre samtalen.

Guide

Forberedelse til den vanskelige samtale

Hvad er målet med samtalen?
Som leder er du ansvarlig for at gøre noget, hvis du oplever, at din medarbejders performance eller adfærd står i vejen for at opnå virksomhedens ønskede resultater. Det kan være fristende at lade stå til og håbe på, at tingene ændrer sig. Men både af hensyn til dig selv, din virksomhed og medarbejderen gælder det om at tage samtalen hurtigst muligt. Udover at du som leder med denne samtale påvirker virksomheden i den rigtige retning, så kan en sådan samtale også medvirke til øget tillid og bedre samarbejde, fordi din medarbejder oplever, at du er tydelig om dine forventninger.

Samtidig er det mest fair over for medarbejderen at give mulighed for en forandring – og at medarbejderen i det hele taget er opmærksom på, at der er noget, du ønsker anderledes.

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt

HR & Ledelse

Jens Teisen

Chefkonsulent
Medarbejderprofil
HR & Ledelse

Tina Buch Olsson

Chefkonsulent
Medarbejderprofil

Andre relaterede guides i temaet

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre. Læs mere om website cookies.