Spring til indhold

Konflikthåndtering - lederen som konfliktløser

Konflikter på arbejdspladsen er opslidende og medfører ofte dårligt arbejdsklima og ineffektivitet. Få input til konflikthåndtering i rollen som leder.

Guide
Gem
Indhold

Hvad er en konflikt? 

Konflikter opstår, når 2 eller flere parter er uenige. Når parterne til enighed, kan man ofte få noget konstruktivt ud af en konflikt. En fælles løsning kan være med til at skabe udvikling, og til at skabe bedre samarbejde og tillid.

Nogle konflikter kan derfor være gavnlige, men konflikter kan også være tidskrævende, suge energi, påvirke manges trivsel negativt, og føre til mobning, sygefravær og opsigelser. Negative konflikter kan derfor koste på virksomhedens bundlinje.

Konflikter kan have forskellig karakter. De kan være relaterede til opgaveløsninger, eller de kan være personorienterede.

Konflikter relateret til opgaveløsningen vil ofte være metode- eller ressourcekonflikter, hvorimod personkonflikter udspringer af værdimæssige og personlige forskelle.

Hvis ikke konflikten håndteres, eskalerer den. En konflikt, der startede med en uenighed om noget faktuelt og sagsorienteret, kan udvikle sig til at blive en personorienteret konflikt. Jo mere konflikten optrappes, desto længere kommer parterne fra hinanden, og konflikten kommer til at handle om mere end det, der oprindeligt startede konflikten.

Et væsentlig afsæt til at tackle konflikter er at holde fokus på, hvad uenigheden konkret handler om. Konflikttrappen kan bruges til at vurdere, hvor langt konflikten er optrappet, og hvilket fokus man bør have på det enkelte trin.

Klik her og gå til BFA-Kontors værktøj om konflikthåndtering:

Kræver medlemskab

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Kontakt

HR & Ledelse

Jens Teisen

Fagchef for HR og Ledelse

Andre relaterede guides i temaet

Guide

Lederudvikling

Dansk Erhverv udbyder åbne lederudviklingsforløb, ligesom vi udvikler og afholder virksomhedstilpassede forløb. Læs mere om vores lederudviklingsforløb her.

Guide

Ligelig kønsrepræsentation i ledelsen

De største virksomheder skal opstille måltal og politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen. Folketinget ophævede dog selve rapporteringsforpligtelsen i december 2024. Se Erhvervsstyrelsens gamle vejledning her.

Guide

Stress på arbejdspladsen

Stress på arbejdspladsen er en af de udfordringer, du som leder kan komme til at stå overfor. Ønsker du at blive bedre til at forebygge og håndtere stress, kan du få hjælp her.

Guide

Medarbejderudviklingssamtalen

MUS er primært et strategisk værktøj til at udvikle medarbejderne, så virksomhedens strategiske mål nås, men er også med til at motivere dem.

Guide

Forandringsledelse

Forandringsledelse er fundamentet for udvikling. Læs mere om, hvad du som leder skal have fokus på for at engagere dine medarbejdere i forandringen.

Guide

Den vanskelige samtale

Som leder kan du få behov for at sige til din medarbejder, at noget skal ændres. Få inspiration til at forberede og gennemføre samtalen.

Guide

Sygefraværssamtale og fastholdelsesplan

Du skal som arbejdsgiver indkalde en langtidssyg medarbejder til en sygefraværssamtale. Din medarbejder kan også bede om en fastholdelsesplan.