; ;

05. september 2023

For tredje år i træk har Dansk Erhverv kåret 25 kvindelige iværksættere, der alle har haft stor succes med at skalere deres vækstvirksomhed. Det har vi, fordi der skal skabes ligestilling i det danske iværksættermiljø, blandt andet når det handler om adgang til kapital. Mød en af jurymedlemmerne bag kåringen her:

Kvindelige iværksættere har stadig sværere end mænd ved at rejse kapital til deres virksomhed. Kun 0,1 procent venturekapital går til kvinder. Det skal der ændres på, siger forsker og jurymedlem Christina Lundsgaard Ottsen.

Af: Tine Østergård Foto: Jakob Møller

Flere og flere kvinder forfølger iværksætterdrømmen og stifter virksomhed. Det er godt. For Danmark har brug for inspirerende kvindelige iværksættere. Men vi har brug for endnu flere. Det er stadig kun hver fjerde iværksætter i Danmark, der er kvinde.

Det skyldes blandt andet, at kvinder har langt sværere end mænd ved at rejse kapital til deres virksomhed. Kun 0,1 procent af investeringer i danske startups går i dag til startups med kun kvindelige stiftere.

Det skal der ændres på, mener Christina Lundsgaard Ottsen, der er forsker og jurymedlem til publikationen ”25 kvindelige iværksættere, du bør kende 2023”. 

Men det kræver, at vi ændrer vores mindset, siger hun.

”Forskning viser, at vi alle er biased, når vi kigger på iværksætteri. Ubevidst tænker vi i stereotyper, og vi kan nemmere forestille os, at det er mænd, der er iværksættere, for sådan plejer iværksættere typisk at se ud,” siger Christina Lundsgaard Ottsen, og fortsætter:

”Samtidig er mange investorer mænd, og her spiller lighedsbias en rolle. Vi kan nemlig alle bedre se potentiale i nogle, der ligner os selv. De mandlige investorer ser sig selv i en ung udgave, fra da de selv startede op.”

Muligheder giver investeringer
Det betyder, at mandlige investorer typisk investerer i iværksættervirksomheder med mandlige ejere. “Forskning viser, at kvindelige iværksættere typisk spørges ind til udfordringer og problemer ved deres forretning og strategi, mens mænd i højere grad bliver inviteret ind til en dialog om muligheder. Det giver sig selv, at der er stor forskel på at blive spurgt ind til de to ting. En snak om muligheder giver flere investeringer,” siger Christina Lundsgaard Ottsen.

Hun mener, at kvindelige iværksættere sagtens kan klædes på til at tale om muligheder med investorer.

“Men hvis investorerne hele tiden drejer samtalen hen på udfordringer og problemer, er vi milevidt. Derfor er det vigtigste formål med “25 kvindelige iværksættere, du bør kende” at vise investorerne, at kvindelige iværksættere kan have rigtig gode forretninger,” siger hun.

Slow business og sorte tal
Og det kan de, have gode forretninger. Faktisk genererer virksomheder med kun kvindelige stiftere en større omsætning per investeret krone end virksomheder med kun mandlige stiftere. 100 kroner investeret i en virksomhed med kun kvindelige stiftere genererer i gennemsnit en omsætning på 24,7 kroner. Tilsvarende genererer mandlige stiftere en omsætning på 19,8 kroner.

“Kvinder vækster generelt set deres virksomhed langsommere end mænd. Men forskning viser, at tempoet er til kvindernes fordel. For det er netop slow business, der gør kvindelige iværksættere succesfulde,” siger Christina Lundsgaard Ottsen og fortsætter:

“Kvinder har typisk større fokus på, at virksomheden skal have en sund vækst og langsigtede planer. Det hele menneske skal kunne følge med. Det betyder, at man ikke falder så hårdt på halen, hvis noget går galt, og at virksomheden på sigt kan generere en større omsætning.”

Christina Lundsgaard Ottsen mener, at investorer ofte er forblændede af illusionen om hurtige beslutninger. ”Vi glemmer, at der opstår blinde vinkler. Slow business giver plads til en mere bæredygtig udvikling og flotte sorte tal på bundlinjen. ”

Christina Lundsgaard Ottsen

  • Med i juryen til ”25 kvindelige iværksættere, du bør kende 2023.”
  • Psykolog, specialiseret i diversitet og inkluderende ledelse.
  • Forfatter til bogen ”Biasbevidst Ledelse”.

FIK DU LÆST?

Fik du læst?