Gemt

Dansk Erhverv lancerer Konkurrenceevnebarometer: Her skal vi sætte ind for at blive verdens bedste land at drive virksomhed i

31. august 2021

Dansk Erhverv introducerer onsdag et nyt Konkurrenceevnebarometer, der måler på erhvervslivets rammevilkår og konkurrenceevne i et internationalt perspektiv. På baggrund af indsigterne, som Konkurrenceevnebarometeret giver, stiller vi konkrete, politiske forslag, der hver for sig kan bidrage til, at Danmark bliver et bedre land at drive virksomhed i.  

Dansk Erhverv introducerer et Konkurrenceevnebarometer, hvor vi løbende monitorerer dansk erhvervslivs rammevilkår og konkurrenceevne i et internationalt perspektiv. 

Konkurrenceevnebarometeret er et nyt værktøj til at få indsigt i erhvervslivets rammevilkår og Danmarks konkurrenceevne.

I barometeret kan du dykke ned i et rammevilkår ad gangen og få viden om, hvor vi skal sætte ind, hvis vi skal blive verdens bedste land at drive virksomhed i.  

”I Dansk Erhverv mener vi, at det hele starter med erhvervslivets rammevilkår. Og vi mener i ramme alvor, at jo bedre de er, jo bedre har Danmark det,” siger Morten Langager, direktør for Politik, Analyse og Kommunikation i Dansk Erhverv.   

Fra Konkurrenceevnebarometer til konkret politik
Det nye Konkurrenceevnebarometer er baseret på flere end 50 indikatorer i tilknytning til erhvervslivets rammevilkår. 

Med barometeret kan man sammenligne en række af erhvervslivets rammevilkår i Danmark med flest mulige andre OECD-lande.   

Dansk Erhvervs Konkurrenceevnebarometer vil løbende blive opdateret og udviklet. Dermed sikrer vi, at vi hele tiden har viden om, hvordan Danmark klarer sig på forskellige rammevilkår og faktorer. 

”Med indsigterne kan vi handle på konkrete indikatorer, vi klarer os skidt på i et internationalt konkurrenceperspektiv. Vi kan foreslå konkrete, politiske forslag, der flytter noget.” 

”I tilknytning til de indikatorer, vi klarer os mindre godt på, stiller vi konkrete politiske forslag, der hver for sig vil bidrage til, at Danmark – et vilkår ad gangen – bliver et bedre land at drive virksomhed i,” lyder det fra Morten Langager. 

Lige nu er der et stort problem med akut mangel på arbejdskraft. Netop offentligt gjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at manglen på arbejdskraft steg yderligere i august.

Hvis vi fx kigger på rammevilkåret attraktiv arbejdskraft, ser vi, at Danmark indtager en 5. plads blandt OECD-landene samlet. Men når det handler om den langsigtede vækst i arbejdsstyrken og om at tiltrække attraktiv udenlandsk arbejdskraft, lander vi på en 12. og en 13. plads. Endnu værre står det til, når vi måler på letheden ved at ansætte udenlandsk arbejdskraft. Her ligger vi nummer 26. 

Tagget # angiver Danmarks placering blandt OECD-landene på de respektive indikatorer.

Tagget # angiver Danmarks placering blandt OECD-landene på de respektive indikatorer. 

”Det er ikke godt nok. Derfor foreslår vi blandt andet en ny dimensionering, så uddannelserne passer bedre til arbejdsmarkedets behov, og at vi sænker beløbsgrænsen for udlændinge til 360.000 kroner.” 

Dette er et eksempel på, hvordan Konkurrenceevnebarometeret er med til at give et billede af dansk erhvervslivs- og danske virksomheders rammebetingelser i et internationalt perspektiv. Du kan finde flere eksempler ved at dykke ned i barometeret.

Ny kampagne: Velstand og velfærd er hinandens forudsætning
Hvad er vigtigst? Velstand eller velfærd?

Sådan spørger vi, Dansk Erhverv, i en ny kampagne, som bliver lanceret sammen med Konkurrenceevnebarometeret. 

For os er svaret enkelt: Ingen af delene. Velstand og velfærd er hinandens forudsætninger. Ikke modsætninger.  

”Erhvervslivets vilkår er en spejling af, hvor meget velfærd, vi har råd til. Derfor arbejder vi for at styrke erhvervslivets rammevilkår."

Kampagnen bliver fra onsdag 1. september aktiveret på tværs af medier de kommende måneder på TV 2 Play on demand, digitalt, på print og på sociale medier.  

”Mde kampagnen rækker vi ud efter dialogen og appellerer til en samfundsdebat om, hvordan vi som samfund skal tjene pengene – sådan at den ikke alene handler om, hvordan vi bruger dem. I Dansk Erhverv ønsker vi at styrke erhvervslivets stemme,” siger Morten Langager.  

Det starter med erhvervslivets rammevilkår.

Og vi mener i ramme alvor, at jo bedre de er, jo bedre har Danmark det. Derfor introducerer Dansk Erhverv nu et Konkurrenceevnebarometer, der tager temperaturen på erhvervslivets rammevilkår.

Kontakt os

Kommunikation

Christoffer Lehmann

Chef digital kommunikation
Kommunikation

Anton Alexandersen

Brief-redaktør og kommunikationskonsulent