Gemt

Digitalt samarbejde får bolden til at rulle

Samarbejdet mellem KMD og Divisionsforeningen viser, hvordan nytænkning inden for data og digitalisering kan åbne nye forretningsområder. Det begyndte med kampanalyser, men nu samarbejder parterne også om skadesforebyggelse, corona-fri arbejdspladser og en sikker genåbning af Danmark.

Nyhed

25. maj 2021

Af Søren W. Poulsen, kommunikationskonsulent, Dansk Erhverv

Merete Søby, direktør for Data Driven Solutions i KMD, læner sig frem i stolen. Øjnene lyser op. Armene farer rundt i luften, som var hun en bortdømt italiensk fodboldspiller. Begejstringen hverken kan eller skal skjules.

”Det er et helt vildt spændende område med masser af potentiale, og det er virkelig også noget, som vores medarbejdere brænder for. Der er jo virkelig følelser involveret. Derfor er det så fedt.”

Fodbold er ikke det første, man tænker på, når man træder ind i KMD’s imponerende og corona-tomme glasdomicil. Men det er ikke desto mindre et område, der fylder mere og mere for en af Danmarks største it-virksomheder og dermed også for Merete Søby.

Hvor mange mål scorer Brøndby efter dødbolde?
Årsagen er samarbejdet mellem KMD og Divisionsforeningen, som er en forening for de danske elitefodboldklubber.

KMD har blandt andet bygget et datawarehouse, hvor de opbevarer, kategoriserer og præsenterer data fra dansk fodbolds øverste rækker.

Klubberne får – groft forklaret – adgang til dataanalyser på alt fra, hvor mange mål Brøndby scorer på dødbolde til, hvor ofte Horsens genvinder bolden efter presspil.

Merete Søby, direktør for Data Driven Solutioans i KMD, og Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen.

Målet for Divisionsforeningen er at give klubber og trænere bedre mulighed for at højne kvaliteten i en benhård branche, hvor selv de mindste marginaler kan være afgørende, forklarer Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen, og uddyber.

”Man skal huske, at selvom fodboldklubber er hyper-eksponeret, så er de målt på medarbejdere ganske ofte små virksomheder, som ikke har ressourcerne til selv at gennemføre de her dataprojekter. Derfor har det stor værdi for dem, at vi samarbejder med KMD om at indsamle, bearbejde og levere data for dem.”

De bedste spilleres kroppe kan være for lange
Partnerskabet mellem KMD og Divisionsforeningen har et par år på bagen og udvikler sig løbende i nye retninger. Et af de nyeste projekter involverer Syddansk Universitet og et testcenter, hvor spillerne skal gennemgå fysiske test samt trænings- og behandlingsforløb.

"Et par af de bedste danske spillere har en for lang krop i forhold til deres muskler. Det gør dem eksplosive, men betyder også en øget risiko for skader, hvis de ikke træner anderledes. Sådan nogle ting kan vi fange i større omfang."
 - Claus Thomsen, direktør, Divisionsforeningen

Dataene fra undersøgelserne skal KMD tygge sig igennem, og efterfølgende kan klubberne forhåbentligt blive bedre til at sammensætte den optimale træning for den enkelte spiller. Det kan eksempelvis udmønte sig i færre skader, fordi trænerne præcist ved, hvordan de enkelte spilleres kroppe fungerer, og hvad der kan gøres for at undgå skader.

”Hvis du kan indsamle tilpas meget data, kan du se tendenser og arbejde med dem. Du kan også belyse specifikke problemer og finde ud af, hvordan de løses. Et godt eksempel er, at et par af de bedste danske spillere har en for lang krop i forhold til deres muskler. Det gør dem eksplosive, men betyder også en øget risiko for skader, hvis de ikke træner anderledes. Sådan nogle ting kan vi fange i større omfang,” forklarer Claus Thomsen.

"Sportsdata nu er et selvstændigt forretningsområde for KMD. Det har kæmpe potentiale."
 - Merete Søby, direktør for Data Driven Solutions, KMD

Erfaringerne kan også bruges i andre sammenhænge, supplerer Merete Søby og peger på sundhedsvæsenet, hvor KMD også indsamler og bearbejder en masse data, som lægerne kan bruge til at diagnosticere patienter.

”Data er aldrig den fulde sandhed. Men hvis du har nok, og det er bearbejdet rigtigt, kan det være med til at understøtte den gode beslutning. Og så er det ligegyldigt, om det er træneren eller lægen, der skal træffe den.”

Fra test af fodboldspillere til sikre arbejdspladser og genåbning
Under corona-krisen har samarbejdet udviklet sig yderligere og er rykket fra fodboldbanerne og taktiktavlerne og ud til resten af samfundet.

KMD og virksomheden Qlife, som den danske it-gigant har investeret i, indsamler og analyserer data fra blodprøver hos kræftpatienter for at kunne understøtte behandlingen. Driftige mennesker i KMD og boldverdenen tænkte, at maskinerne også kunne teste for corona.

”På under to uger fik vi omstillet maskinerne og begyndte at teste ude i klubberne, så klubberne kunne få svar i løbet af et par timer. Dermed kunne turneringen genstarte sikkert,” forklarer Merete Søby og bliver bakket op af Claus Thomsen.

”Det har været et fuldstændigt enestående samarbejde. Altså vi havde jo ingenting, men lynhurtigt fik vi det udarbejdet og sat i system og dermed skabt nogle af de første corona-fri arbejdspladser i Danmark.”

 

Sikring mod nedlukninger
Teknikken og processerne er siden blevet brugt på andre arbejdspladser og til flere internationale sportsarrangementer. Det var også med til at sikre, at der kunne afholdes VM i håndbold for kvinder i Danmark og for mænd i Egypten, hvor hele 2,6 millioner danskere sad klistret til TV-skærmene under herrernes semifinale mod Spanien.

”Det har også lagt grundstenen til et ”Safe Denmark” projekt, der skal skabe rammerne for at have større og sikre events, så vi kan åbne for hele oplevelsesindustrien og sikre os mod fremtidige nedlukninger. Det er KMD’s dataplatform, der sikrer det,” forklarer Claus Thomsen.

”Det er en rigtig god erfaring for os, at vi skal være agile og klar til at rykke, fordi vi altid kan bruge erfaringerne. Altså få måneder efter, at vi begyndte at teste i klubberne, kunne vi teste på arbejdspladser,” lyder det fra Merete Søby.

”Det har virkelig været fantastisk, hvordan det bare er gået fra et område til at omfatte meget mere. Det har også betydet, at sportsdata nu er et selvstændigt forretningsområde for KMD. Det har kæmpe potentiale, og samtidig er det helt klart også med til at brande os og hjælpe med at fastholde og ansætte medarbejdere.”

Kontakt os

Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent