Gemt

Susanne Lindø Grønbech

Susanne Lindø Grønbech er ejer og Direktør af Grønbech PR og Kommunikation. Et bureau, hvor hun giver forskellige mennesker med forskellige liv, plads til at præstere og udvikle sig fagligt og personligt.

Nyhed

14. marts 2022

Pejlemærke: Giv mennesker med forskellige liv plads til at præstere

Det er vigtigt at værne om den høje grad af livskvalitet, vi har i Danmark. Det gælder især på arbejdspladserne, da der er rigtig mange, der nærmest bruger mere tid med deres kollegaer, end deres ægtefæller,” siger Susanne.

Susanne har opstillet tre konkrete leveregler i sin virksomhed:

1) Hver dag skal være en god dag,

2) De skal gøre en forskel,

og 3) De skal løbende uddanne og udvikle sig.

Det er leveregler, hun sætter stor ære i at udbrede blandt sin diverse skare af medarbejdere.

”Jeg går helt bevidst mere op i personlighed, end i folks uddannelsestitel, CV og erfaring. Selvfølgelig er der visse grundfærdigheder, der skal være i orden, men jeg synes, det er vigtigt at kunne rumme mennesker med forskellige baggrunde og personligheder, som er forskellige steder i deres liv. Man kan altid tillære sig færdigheder, men ikke en god personlighed.”

Det, mener hun nemlig, har været medvirkende til hendes succes på arbejdsmarkedet. ”Det at kunne se andre mennesker og se, hvem de er, og hvad de kan, er så vigtigt. Før jeg startede Grønbech PR & Kommunikation, havde jeg 20 år på arbejdsmarkedet i forskellige meget interessante og udviklende jobs. Det ville ikke være sket, hvis der ikke var nogle, der havde set mig og mit potentiale.”

Derfor ansætter Susanne bevidst også meget bredt. Hos Grønbech PR & Kommunikation er der f.eks. stor aldersspredning blandt medarbejderne, hvor den yngste er i 20’erne, og den ældste nærmer sig de 70. Derudover har hun ansatte, der arbejder som fleksjobbere på nedsat tid, og folk der arbejder mere end fuld tid.

Susanne mener, at det er grundlæggende, at man ikke blot skaber diversitet for diversitetens skyld, men rent faktisk anerkender, hvor stort et aktiv det kan være for en virksomhed.

“Selvfølgelig kan deropstå gnidninger, når folk er meget forskellige og passionerede – det kan der også, når folk er ens. Hos os har vi en meget åben dialog – både om vores leverancer og vores samarbejde. Nye medarbejdere bliver ofte overraskede over, hvor stor åbenhed vi har overfor hinanden. Jeg mener, det er med til at skabe en god og rummelig arbejdsplads. Folk skal føle, at de kan være åbne og ærlige, uden at møde kritik for det.”

Grønbechs første leveregel, at hver dag skal være god, fremhæver Susanne som den vigtigste. ”Vi bruger virkelig meget tid på arbejdspladsen, så selvfølgelig skal det være et rart sted at komme. Både for vores egen skyld, men faktisk også for bundlinjens. Der er tæt sammenhæng mellem performance og trivsel, og jeg er overbevist om, at glade medarbejdere skaber bedre resultater.”

Til det tilføjer Susanne med et glimt i øjet. ”For mig er det vigtigt, at arbejdet er lystbetonet.”

"Vores kunder er ofte mindre og specialiserede virksomheder, så arbejdsopgaverne kan være af meget forskellig karakter, men for mig er det vigtigt, at vi har en stolt fornemmelse i maven, når vi har afsluttet en opgave.”
- Susanne Lindø Grønbech

Den anden af Grønbechs leveregler er, at arbejdet skal være med til at gøre en forskel. Det har i høj grad også noget at gøre med medarbejdernes trivsel.

”Når mine medarbejdere virkelig har ild i øjnene, er det oftest fordi, de har leveret noget til kunderne, som kunderne har værdsat.”

For at minde hinanden om denne leveregel, har bureauet et fast punkt på ugemøderne, hvor der fokuseres på, hvilken forskel den enkeltes arbejde har gjort.

”Vores kunder er ofte mindre og specialiserede virksomheder, så arbejdsopgaverne kan være af meget forskellig karakter, men for mig er det vigtigt, at vi har en stolt fornemmelse i maven, når vi har afsluttet en opgave.”

Den tredje leveregel, Susanne nævner, er, at arbejdslivet også skal være en lang læringsproces.

”Vi må aldrig stoppe med at uddanne og udvikle os og blive bedre. Det gælder både yngre og ældre ansatte. At få lov til at drible med opgaverne, tage ansvar og lære noget nyt. Det er vigtigt for medarbejdernes trivsel. Alle skal føle, at de skaber værdi og kan ”tappe ind” i alle slags opgaver, de synes lyder spændende.”

Susanne har været i kommunikationsbranchen i det meste af sin karriere, og hun oplever, at den har ændret sig markant, siden hun startede.

”Før i tiden oplevede jeg, at branchen bestod primært af ældre mandlige journalister, der blev fristet af en højere løn og et større skrivebord i den private sektor, men i dag modtager jeg faktisk flere ansøgninger fra kvinder end mænd.”

Som årsag til den udvikling gætter Susanne bl.a. på det stigende udbud af specialiserede uddannelser inden for kommunikation.

”Der er så mange dygtige og skarpe kvinder, og mit ønske er, at de bliver bedre til at tro på sig selv og egne evner. Meget karikeret sagt, ser jeg desværre stadig en tendens til, at kvinder ikke søger stillinger, hvor de ikke kan 100 % af dét, jobbeskrivelsen efterspørger. Mit ønske er, at vi pakker janteloven væk og bliver bedre til at tale hinanden og os selv op. Jeg har altid haft det sådan, at hvis jeg bare kan 80 %, så kan jeg nok tale mig til resten. Det er nok også derfor, jeg altid har klaret mig bedre til mundtlige eksamener end skriftlige,” siger Susanne, efterfulgt af latter.

Kontakt

Rådgivning & Rekruttering, Finans & Medier

Louise Riisgaard

Branchedirektør
Medarbejderprofil