;
Gemt

En lang række europæiske erhvervs-, forbruger- og miljøorganisationer i fælles opråb: Grib ind over for Temu

19. september 2024

I en sjælden fælles front går Dansk Erhverv sammen med 58 andre nationale og europæiske organisationer om at skrive under på en fælles erklæring rettet til beslutningstagerne i EU. Opråbet er klart: Der er akut brug for at lukke de huller i den europæiske lovgivning, der giver onlinemarkedspladser som Temu adgang til det europæiske marked med farlige og skadelige produkter på helt ulige og urimelige vilkår.

Dansk Erhverv sammen med blandt andre Forbrugerrådet Tænk og Danmarks Naturfredningsforening samt en lang række nationale og europæiske søsterorganisationer skrevet under på en fælles erklæring som skal forsøge at råbe beslutningstagerne op i forhold til udfordringer med onlinemarkedspladser som fx Temu.

Læs den fælles erklæring fra de europæiske organisationer her

Onlinemarkedspladser som Temu, der formidler produkter fra sælgere i f.eks. Kina, er ikke underlagt de samme krav til ansvar for produkterne, som traditionelle europæiske virksomheder, og det kan være farligt og skadeligt for forbrugerne og miljøet samtidig med at det skaber helt urimelige konkurrenceforhold for virksomhederne i Danmark og Europa.

”Vi har i flere år kraftigt peget på, at der er problemer med de regler, som bør regulere de her onlinemarkedspladser. De smutter igennem huller i lovgivningen og slipper derfor for at leve op til det samme ansvar for produktsikkerhed, miljøstandarder, grøn omstilling og lignende, der bliver krævet af traditionelle danske og europæiske virksomheder. Vi føler ikke, at der er blevet lyttet nok til den bekymring, så vi er meget tilfredse med, at det nu på tværs af Europa i en så historisk bred kreds af organisationer på tværs af erhverv, miljø og forbrugere er lykkes at lave et fælles opråb. Det er virkelig et stort problem – både for europæiske virksomheder, forbrugere, klimaet og miljøet, så vi håber, at denne her koalition af underskrivere får Bruxelles til at vågne op, så vi kan få løst det her problem,”

 

siger fagchef for produktsikkerhed og håndhævelse i Dansk Erhverv Betina Schiønning.  

Skriverierne, debatten og interessen for store onlinemarkedspladser som Temu er kun taget til gennem de sidste par år. Billige produkter fra den kinesiske platform skyller ind over Europa til stor bekymring for både erhvervs-, miljø- og forbrugerorganisationer. Det er især huller i reguleringen i den såkaldte digital services act, produktsikkerhedslovgivningen og i den Green Deal-lovpakke, som gør, at onlinemarkedspladser fra tredjelande som fx Temu slipper for at skulle leve op til de samme krav og det samme ansvar som traditionelle virksomheder.

Det er disse huller, som erklæringen gør opmærksom på og foreslår lukket.

”Det kan lade sig gøre at lukke hullet og ligestille de traditionelle forretningsmodeller med de nye digitale. Men det kræver politisk vilje og at man vil prioritere at stå vagt om de europæiske værdier om forbrugerbeskyttelse og høje ambitioner for grøn omstilling. Den vilje håber vi er til stede i Bruxelles, nu når man har været vidne til, hvordan udviklingen med Temu m.fl. har taget fart de seneste år,” siger Betina Schiønning.  

Fakta om Temu

Temu er ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse den næstmest anvendte netbutik blandt de danske forbrugere.

· Hver tredje danske forbruger handler hos Temu, og 4 ud af 10 af Temu-kunderne gør det mindst én gang om måneden.

· Syv uf af 10 forbrugere, som handler på Temu, gør det, fordi prisen er lav

· Gennemsnitsprisen per Temu-ordre er 181 kroner, hvilket er markant lavere end de 810 kr., som er gennemsnitsprisen for danskernes normale køb på nettet.

· I en medlemsundersøgelse svarer 6 ud af 10 netbutikker, at de er ramt af Temus fremgang

Se alle vores artikler og tal om Temu

Kontakt

Handel

Betina Schiønning

Fagchef for Produktregulering og Håndhævelse